@v-g:
Lite mer kring PID tuning finns Här.
Jag tror jag länkat dit tidigere.
tror att det kan vara att servona
Det tror jag med.
Jag kan inte köra med servon inkopplade, dom står bara och rycker.
Antagligen för att min dator är modernare och slår av USB om man överbelastar.
Detta gäller även mina vanliga Arduinokort generellt.
Jag har fått igång mitt kort med en BT modul, kan se om jag kan ladda upp lite bilder i helgen på min "ful modd". Kopplade in mig direkt på tx och rx pinnarna och det gick utan problem. Se bara till o ställa in modulen innan (baud, slave, namn osv...) Det är betydligt roligare att trimma den via mobilen än via usb o dator.
ToPNoTCH skrev:@v-g:
Lite mer kring PID tuning finns Här.
Jag tror jag länkat dit tidigere.
Har läst den tråden många gånger tro mig. Även googlat och letat både där och på multiwii forat hittar ingen som har lösning eller haft problem under nedgång.
Berätta gärna hur du gör grunden, själva uttestandet kan jag fixa men vill ha en ej kraschande grund
Det tråkiga är att det känns inte som man kan lita på den till 100%, även i vind är den stundtals bråkig och inte alls så stabil som jag önskar. Från detta till att ibland går det som en dröm, vind puttar den lite i sida bara. Batteriet har vart bra fjutt i vid krasch så det är inte det iaf
Hitills har bara några proppar rykt, en motoraxel krökt samt såklart att bommarna blivit sneda MEN detta har jag rätat upp så nu är allt rakt igen.
JohanB:Sätter den bara i en stifthylsa så jag kan ta väck den om jag vill köra USB, iofs tror jag de kan köras parallellt men jag vill bara ha den där under tuningen och för att enklare få feedback från kompassen, det är inte skoj att kalibrera den med sladden i
Alltid lika kul att se grejorna lämna mitt skrivbord för att dyka upp 40m upp luften runt om i landet
Väntar fortfarande på att Ydring skall länka in sin film där han och polaren kör bil och filmar sig själva. Den är "stört cool" (fel namn kanske på en flyg film).
Förövrig har jag en design baserad på MEGA klar, inkämt på 50mm x 50mm med 100 pin MCU SMD limmad i botten och resten på toppen av kortet
Den skall även ha sensorerna ombord är tanken, bara jag hittar ett sätt att få tag i gyrochip trots jänkarna larviga export regler.
Då blir det massa fler möjligheter, typ 8 motorer, GPS mm.mm.
ToPNoTCH skrev:Förövrig har jag en design baserad på MEGA klar...
Jultomten kom visst tidigt iår! När kan jag få mitt kort levererat?
Vilket gyro har du tänkt använda? (någon av dessa?) Blir det kompass på kortet oxå? Ungefärlig prisklass?
Om du inte uppfattat det redan så är jag GANSKA sugen på ett sånt kort...
Kanske en MPU-6000 sensor får Invensens, beställde mina från Farnell. Tog visserligen tid för som hade inte fått igång produktionen riktigt då, så det tog ett par månader för att få leverans.
Nu är det att skriva kod som gäller.
ToPNoTCH skrev:
bara jag hittar ett sätt att få tag i gyrochip trots jänkarna larviga export regler.
Vad är det för chip du tänker på? Är det Digikey du har problem med?
Hur många behöver du?
/DeVille
Jo hos Digikey får jag
Due to U.S. export controls, we are unable to add this item to your order.
när jag försöker köpa L3G4200D för Svensk valuta. Sådana ihop med BMA180 så är man hemma.
- Hos Mouser är dom dubbelt så dyra och dom säljer inte BMA180 så då kan man inte köpa båda sensorerna från samma leverantör.
- Hos Farnell är dom över tre gånger dyrare och dom säljer inte heller BMA180.
Det är väl L3G4200D som ligger närmast till hands då det har stöd direkt i koden för MultiWII.
Även ITG3200 funkar ju bra, men verkar vara "utdöende".
Jag tycker det är märkligt att exportreglerna hindrar en att köpa lösa chip, men inte monterade.
Sparkfun säljer grejorna utan problem exempelvis.
Bra jobbat DeVille! GO DALSLAND! (är från Bengtsfors ursprungligen...)
ToPNoTCH: Är det nya kortet kompatibelt med ArduPilot Mega?
För det hade ju varit grymt ball att köra lite UAV med quaden. Men jag är sugen på ett kort oavsett!
Efter riktande av motorfästen och fyra nya proppar så var den uppe i luften igen!
Vet faktiskt inte om det är någon bugg i mjukvaran (Körde 1.9 från alex branch i trunken i SVN-arkivet) eller om det bara var mina flygkunskaper som visade sig.
Jag har ITG3200, NUNCHACK, BMP085 och HGC5883, men har inte riktigt fått till varken kompass eller trycksensorn.
Men det är nog bara justering i mjukvaran, dom mäter och reagerar som dom skall. (Har inte hunnit justera något på regleringen än, flyger helt ok med default-pid´s.
Kan dock varna er för pullup-motstånden på i2c-bussen! Dom är 10k enligt schemat, och det är på tok för högt.
Jag satte dit 2,2Kohms pullup på både 5v och 3,3v-sidan för att få vettiga flanker på bussen. (kör alla givarna på 3,3v-sidan)
För övrigt så fungerar kortet toppen! Moddade även dit BT-modul så jag har trådlös koppling.