Lagningstips angående Induktionshäll
Re: Lagningstips angående Induktionshäll
Jag kan skicka dig en sats till, om du är intresserad.
Bytet av de 2 kondingarna på min Electrolux EHD 7660P är nu gjort och den funkar åter som den ska
. De gamla var mycket riktigt lite runda på ovansidan, så dessa hade gjort sitt.
Tack för en givande tråd och all info.
Är det vanligt att kondensatorer blir utbrända ?? (eller vad det nu kallas)
Nedan hör väl inte hemma i denna tråden men eftersom det är ett liknande beteende så kanske det är en konding (eller 2) som är svullen/svullna även där, eller vad tror ni??
Det är en gammal Husqvarna inbyggnadsugn (Reginett koriander) som nästan varje gång man använder den, men oftast när man stängt av den, efter en stund blir nollställd, precis som om man drar ur kabeln och sätter tillbaks den (timern står och blinkar och väntar på att man ska ställa in tiden), det känns som om det skulle kunna vara en konding eller 2 även i den som inte mår så bra, så man borde kanske kolla även på den om man hittar några svullna kondingar.
Problemet kan även uppstå när man har maten i ugnen, ofta då man använder hög temperatur och det är inte så populärt hos den andra hälften.

Tack för en givande tråd och all info.

Nedan hör väl inte hemma i denna tråden men eftersom det är ett liknande beteende så kanske det är en konding (eller 2) som är svullen/svullna även där, eller vad tror ni??
Det är en gammal Husqvarna inbyggnadsugn (Reginett koriander) som nästan varje gång man använder den, men oftast när man stängt av den, efter en stund blir nollställd, precis som om man drar ur kabeln och sätter tillbaks den (timern står och blinkar och väntar på att man ska ställa in tiden), det känns som om det skulle kunna vara en konding eller 2 även i den som inte mår så bra, så man borde kanske kolla även på den om man hittar några svullna kondingar.
Problemet kan även uppstå när man har maten i ugnen, ofta då man använder hög temperatur och det är inte så populärt hos den andra hälften.
-
- Kontakt:
cyberra: Ja, det är väldigt vanligt.
Här är mer info: Capacitor Plague ("kondingpest").
Här är mer info: Capacitor Plague ("kondingpest").
Ta en bild på klockans elektronik.Det är en gammal Husqvarna inbyggnadsugn (Reginett koriander) som nästan varje gång man använder den, men oftast när man stängt av den, efter en stund blir nollställd, precis som om man drar ur kabeln och sätter tillbaks den (timern står och blinkar och väntar på att man ska ställa in tiden), det känns som om det skulle kunna vara en konding eller 2 även i den som inte mår så bra, så man borde kanske kolla även på den om man hittar några svullna kondingar.
Finns lite olika lösningar på de klockorna.
Oftast sitter en X2 konding i serie med matningsspänningen.
Här kommer några bilder, det var lite svårt att få bra bild på klockans elektronik, men om det behövs kan jag försöka, har även lossat de anslutningar som sitter på för att enklare se.
Bild även på typskylt samt huvudkortet. Kan inte vid en första granskning se att någon konding är "svullen"
Addade ytterligare 2 bilder på klockans elektronik, en bild på vänstra delen och en på högra.
Bild även på typskylt samt huvudkortet. Kan inte vid en första granskning se att någon konding är "svullen"
Addade ytterligare 2 bilder på klockans elektronik, en bild på vänstra delen och en på högra.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Det där var en lite mer avancerad klocka än vanligt.
Vad har ugnen för modell och pnc nummer?
Vad har ugnen för modell och pnc nummer?
Modell är QCE 534X och PNC 94104704600, se bild för mer info.
Klockan får spänning från trafon på kraftkortet.
Du har 6st elytar på kraftkortet och 3st på klockan.
Kan vara så att någon eller flera är boven.
Kondens kan också orsaka att klockan nollställs.
Du har 6st elytar på kraftkortet och 3st på klockan.
Kan vara så att någon eller flera är boven.
Kondens kan också orsaka att klockan nollställs.
ok tack för tipsen, ska undersöka vid tillfälle om jag kan komma närmare en lösning, kondens är det nog knappast frågan om i detta fallet. Kanske till och med kan vara en lödning som när ugnen blir het, tappar kontakt och är orsaken till att klockan blir nollad, kanske värt att testa det först.
Tjena!
Jag har en Gorenje SIVK 61TS induktionshäll. Nu går säkringen få fort man slår på en platta. Har felsökt och nu kan jag köra två plattor på ena sidan efter jag kopplat bort den andra sidan.
Det jag tror är trasigt är två IXGR32N60CD1 och den fyrbenta saken till vänster i bild. Det är kortslutning på dessa.
Vet någon var kan jag köpa dessa?
Mvh Stefan
Jag har en Gorenje SIVK 61TS induktionshäll. Nu går säkringen få fort man slår på en platta. Har felsökt och nu kan jag köra två plattor på ena sidan efter jag kopplat bort den andra sidan.
Det jag tror är trasigt är två IXGR32N60CD1 och den fyrbenta saken till vänster i bild. Det är kortslutning på dessa.
Vet någon var kan jag köpa dessa?
Mvh Stefan
Jag har de komponenter du behöver.
Jag har PM'at dig.
Jag har PM'at dig.
Hej igen
Nu har jag bytt igbt och likriktare på hällen. när man ansluter strömmen till den så piper det till lite kort, men inga indikeringar lyser, displayen är helt död. när man tar på startknappen piper det till, det är det enda liv jag får. Någon med en ide vad det kan vara. Det var ju en IKEA häll. Den andra jag lagade går fortfarande.
Nu har jag bytt igbt och likriktare på hällen. när man ansluter strömmen till den så piper det till lite kort, men inga indikeringar lyser, displayen är helt död. när man tar på startknappen piper det till, det är det enda liv jag får. Någon med en ide vad det kan vara. Det var ju en IKEA häll. Den andra jag lagade går fortfarande.
Kontrollera nätdelen så den är ok.
Mät över:
C110 = 13V
C405 = 12V
C105 = 5V
Mät över:
C110 = 13V
C405 = 12V
C105 = 5V
hejsan måste erkänna att jag inte hittar några kondensatorer märkta så. Det finns ju "lite" liv i touch/displayen, när jag håller på startknappen, så piper det till, men inget annat händer, inga siffror eller så tänds. spänning finns på kortet där strömmatningen kommer in, och de två korten där IGBT sitter, blinkar först en röd lysdiod, efter några sekunder tänds en grön lysdiod.