DrLove's CNC-bygge och projekt

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
drlove
Kontakt:

Re: DrLove's CNC-bygge och projekt

Inlägg av drlove »

Klart intressant, har du 4 över kanske jag köper dem!
BMI
Gått bort

Inlägg av BMI »

Så då har man packat upp grejorna , för den låga avgiften 231kr så fick jag bara en spännhylsa 12mm eller nått sådant. Var kan man köpa andra spännhylsor ?

Vilken kabeldimension bör man ha till motorn ? Kontaktdonet är inte så stort. Jag vill ha en skärmad kabel och då kan man inte ha så många mm2
mattgus

Inlägg av mattgus »

Ja, dom där 2,2 kW spindlarna ser ju trevliga och inte minst prisvärda ut (i alla fall på utsidan)
Jag har idag dissekerat just en sådan spindelmotor -helt ny var den också.
Vill poängtera viktigheten att ställa in märkfrekvensen på 400hz det missade jag, nu luktar det bränt...
//Mattias
Användarvisningsbild
drlove
Kontakt:

Inlägg av drlove »

Jag kör 3x 1,5kvmm skärmad e-kedjekabel, den går inte in i kontakten men ska svarva av kontakten lite så kabeln går in sen försegla med krympslang hade jag tänkt.

Jo de e ju lite viktigt det där med 400Hz ;)

Blev lat å beställde 20 st spårmuttrar för M5 å T-spår 8 från Alucon.se ist för att göra egna. Har ju tid att vänta på dem nu när jag är upptagen med annat ett tag framöver.

Bild

Blir nog bra!
sm7tjc

Inlägg av sm7tjc »

Jag har plockat fram min Julafräs ur "malpåsen" för att färdigställa den. Bland annat har jag monterat ändlägesbrytare på X och Y för att kunna referensköra fräsen.

Jag läste en del i den här tråden om olika alternativ för brytare och tänkte därför passa på att redovisa mitt resultat.
I mitt fall skulle brytarna bara användas till "homing" för att kunna köra med softlimits och undvika att maskinen kör i de mekaniska ändlägena. Precisionen var inte speciellt viktig. Jag köpte därför några induktiva givare på Tradera (130:- för tre styck). Dessa matas från motorernas nätaggregat (28V).
Allt funkade bra och jag passade på att sätta på en klocka på maskinen för att kolla repeterbarheten. Till min stora förvåning stannade maskinen på samma ställe varje gång. Jag gjorde 20-30 referenskörningar och avvikelsen var knappast mätbar, uppskattningsvis mindre än en kvarts hundradel. Brytarna har en hysteres på ungefär 3 tiondelar.
En förklaring till det lyckade resultatet skulle kunna vara att jag monterat brytarna parallellt med kulskruvarna och dessutom ganska nära dessa. Glapp i styrningarna påverkar ju inte lika mycket då.
Användarvisningsbild
Hesabon

Inlägg av Hesabon »

För länge sedan, i ett tidigare liv :D , löste vi problemet med att exakt kunna Home:a en stegmotor så, att styrlogiken hade en utgång (flagga) som angav när motorn var i en viss fas (motorn halvstegades, så läget återkom ju vart 8:e steg).
Flaggan kombinerades (AND) med en optisk sensor, resultatet blev mycket exakt repetivitet plus att det var ytterst enkelt att ställa in nolläget eftersom det var +/- 7 stegs tolerans. Bara sätta motorn i rätt fas, lösa på motoraxeln och så flytta vagnen tills den optiska sensorn reagerade.
Fungerade som tåget och brukade inte flytta på sig med tiden heller.
Användarvisningsbild
drlove
Kontakt:

Inlägg av drlove »

Ja de finns ju massa olika lösningar men de induktiva verkar lovande helt klart. Kul att det fungerade bra. Ska nog testa induktiva jag med.

//L
Användarvisningsbild
drlove
Kontakt:

Inlägg av drlove »

Glada nyheter!

dar303 har skickat ett gäng induktiva givare till mig som jag ska testa, riktigt riktigt nice! Funkar det så köper jag dem. Ska bli kul att testa.

Ngn som vet om G540 klarar 24v på ingångarna? Dessa givare ger tydligen 24v på utgången som sänks till ~1v vid aktivering. G540 ingången har ju ett internt pull upp på ca 2k/12v och frågan är om den interna optokopplingen gillar 24v?!? Om inte får man väl hitta på ngn elektronik i mellan.Vill dock helst slippa mer elektronik i signalvägen, bara mer som kan strula.

Mvh Love
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Jag vet inte om g540 men de flesta av mina induktiva sensorer funkar från 10-30v.

Hoppas de funkar bra i din maskin!
Användarvisningsbild
drlove
Kontakt:

Inlägg av drlove »

Kanon, kan man köra 12v så funkar det säkert. Har mailat Geckodrive å frågat om 24v för det vore ju bättre med högre spänning ur störningssynpunkt.
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Jag är också intresserad av svaret på det, har ju gecko i Borisfräsen.
Användarvisningsbild
drlove
Kontakt:

Inlägg av drlove »

Just ja, jag postar svaret här sen.

Lagt upp lite bilder/film på Y-axeln som jag satte ihop lite provisoriskt för att få se den röra på sig :)

Bild

Bild

Och så en film

Lite annan karaktär på bilderna numera, skaffat mig en iPhone, riktigt nöjd med luren som helhet. Kameran är helt ok den med men fick inte upp HD-film på youtube av ngn anledning, får kika på det.

Nu blir det paus i byggandet igen, besök i helgen å mycket till veckan, nästa helg kanske..

Over and out!
thewho

Inlägg av thewho »

Ser ut att vara en stabil pjäs :bravo:
Användarvisningsbild
drlove
Kontakt:

Inlägg av drlove »

Har labbat lite med de induktiva givarna å då dem är NPN så sänker dem ingen ström och jag måste in med ngn krets i mellan dem och G540n.

Har testat med en MOSFET mellan och det fungerar bra, men ska dock stoppa in en ULN2002A (7ch darlington array) ist, den klarar högre spänning så jag kan köra med 24v på givarna. Den har även en zener på ingången så störningar under 14v inte slipper in, kan ju vara ett plus det med.
Övertygad om att detta kommer bli kanon!! (Peppar peppar..)

Passade på att beställa lite annat smågodis från Farnell, bl.a. en 22'000µF konding å en stadig likriktardiod som ska "stabilisera" strömförsörjningen och fungera som buffert till G540 från mitt switchade nätagg, rekommenderas tydligen här.

Då jag har nog med grejor för ett tag framöver redan så det blir inga större investeringar förrän nästa månad men då är det dags att köpa resten för Z-axeln, då är det inte långt kvar till driftstart!!!

Till helgen blir det mek som det ser ut! Kanske får till ändlägesgivarna för X då iaf.

Mvh Love
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Jag ska ta mig en tur i mina förråd och se om jag finner fler givare till dig inom de närmaste dagarna!
Skriv svar