MNorrgren skrev: ↑5 oktober 2024, 18:53:17
Har inte sett denna i tråden men har någon testat en liknande modell?
Är lite sugen på att uppgradera till eller i alla fall ha en sådan också!
Jag har också fått span på den, blev det en sån för dig, och vad tycker du isf?
Tittade på den här och den verkar lovande
Jag har två sådana stationer med olika handtag.
Den med det minsta handtaget är extrem (det är ju std. JBC spetsar men jag har inte modellen i huvudet) då spetsarna är skit små. En är att jämföra med synål typ.
ToPNoTCH skrev: ↑30 september 2025, 21:30:10
Jag har två sådana stationer med olika handtag.
Den med det minsta handtaget är extrem (det är ju std. JBC spetsar men jag har inte modellen i huvudet) då spetsarna är skit små. En är att jämföra med synål typ.
Hehe, jag har förstått att T245 handtaget är det som rekomenderas för "allmänlödning" för DIY'er.
Tycker du att statinnen funkar bra?
Nästan alla reccensioner verkar positiva, men det flaggas för temp-hopp, men jag gör inte så mycket finlir att det borde va ett problem i mitt fall.
Båda har väldigt små spetsar och som jag sa är T115 otroligt vass (typ nål).
Jag köpte dessa två modeller medvetet för jag pillar i praktiken enbart med SMD.
Så här i efterhand så skulle jag nog valt T245 och T210 istället.
Men jag fattar stationerna är identiska så man kan alltid byta handtag om man vill.
Jag kanske köper ett T245 handtag vad det lider.
Jag tror T245 är rätt för "normal" DIY precis som du hört.
Stationerna funkar grymt bra för mig.
Uppvärmningen är grym. När man lyfter av pennan från hållaren så är den upp i 360 grader när jag flyttat handen en halvmeter dit jag skall löda.
Mycket uppskattat om man snabbt skall löda en sladd typ. Jag bedömer att den värmer ungefär 110~120 grader sekunden.
Stationerna har olika skärmar som man kan växla mellan, där temperatur och uppvärmning presenteras som grafer osv.
Det finns tre snabblägen för temperatur, eller så ställer man den bara med encodern.
Det enda jag kritiken jag läst om är att spetsen har inte är jordad (eller vad det nu var).
Jag märkte av detta när jag använde båda samtidigt i varsin hand för att värma två ändor av en komponent, Dom störde ut varandras temp mätning direkt.
Men det här är inget man drabbas av vid normal användning.