Fagges CNC-bygge...
En lite större uppdatering denna gången!.
Tillslut fick det bli en kompressor matad kylning, med tanke på att kompressorn kostade 588:- så var det knappt någon ide att krabba mera med vattenpumpar & munstycken.
Munstycket är från början en liten Airbrush spruta för 99:- som modifierades rejält för att passa!.
Sedan så fick jag göra en liten hållare till Lockline slangen & tryckregulatorn och den elektriska tryckluftsventilen satt ju redan på fräsen när jag köpte den, så det blev billigt.
Så nu är fräsen komplett känns det som,
det ända som ska utvecklas färdigt är handkontrollen, men det är ingen panik!.

Tillslut fick det bli en kompressor matad kylning, med tanke på att kompressorn kostade 588:- så var det knappt någon ide att krabba mera med vattenpumpar & munstycken.

Munstycket är från början en liten Airbrush spruta för 99:- som modifierades rejält för att passa!.
Sedan så fick jag göra en liten hållare till Lockline slangen & tryckregulatorn och den elektriska tryckluftsventilen satt ju redan på fräsen när jag köpte den, så det blev billigt.

Så nu är fräsen komplett känns det som,

Grymt inponerande bygge!
Har börjat bygga själv utav prylar jag hadde liggande!
Idag körde jag två axlar interpolerande, det blev en triangel!
Hoppas jag kan få min lika klar som din!
Ett problem är att jag vet ej riktigt hur jag skall styra den PLC eller Dator?
Om Dator så vill jag ha ett CAM program som klarar inventor filer.
Mvh jens
PS. än en gång grymt arbete du gjort, är det någon mer här som lyckats lika bra?
Har börjat bygga själv utav prylar jag hadde liggande!
Idag körde jag två axlar interpolerande, det blev en triangel!
Hoppas jag kan få min lika klar som din!
Ett problem är att jag vet ej riktigt hur jag skall styra den PLC eller Dator?
Om Dator så vill jag ha ett CAM program som klarar inventor filer.
Mvh jens
PS. än en gång grymt arbete du gjort, är det någon mer här som lyckats lika bra?
Kul!, Men du tänker väll inte bygga en CNC-Fräs utan att vi får följa bygget
, Nä just det så fram med kameran & starta en ny tråd
Vad för information kan PLC-korten ta hand om?, följer dom den seriella standarden som dom stora CNC-maskinerna använder?. Eller har du tänkt att göra ett eget interface?.
Tecno tjatade på mig att köpa Mach3 & jag ångrar inte en sekund, för det är ett helt underbart programm!.

Vad för information kan PLC-korten ta hand om?, följer dom den seriella standarden som dom stora CNC-maskinerna använder?. Eller har du tänkt att göra ett eget interface?.
Tecno tjatade på mig att köpa Mach3 & jag ångrar inte en sekund, för det är ett helt underbart programm!.