Visa upp vad vi fräst.
Re: Visa upp vad vi fräst.
Om man ser till sträckgräns, dvs belastning innan man får första bestående deformation, så är väl 7075 t6 till och med dubbelt så starkt som "bonnjärn" dvs vanligt plattjärn, vinkeljärn osv.
Re: Visa upp vad vi fräst.
tror inte "ekerproblemet" gäller det lilla hjulet...Gustavson skrev:Nu vill jag inte vara någon parypooperIccccie skrev:kan ju va bra att ange ocksåGjutjärn
men.....
Om du häller i gjutjärn i den sandformen så kommer ekrarna stelna mycket snabbare och "sätta sig". När sedan den tjockare fälgbanan stelnar och krymper (typ 8%) så kommer du få fantastiska dragspänningar i ekrarna. Faktiskt så stora så att de riskerar att gå av redan innan stelning (en så kallad hot tear).
Att gjuta hjul är ganska besvärligt (har simulerat ganska många varianter i magmasoft med varierande resultat). Vad du rent designmässigt kan göra är att få godstjocklelen jämntjock över hela detaljen (för att de olika delarna i detaljen skall stelna någorlunda samtidigt).
Om detta inte är möjligt finns flera historiska knep så som att designa in "fjädrande" ekrar så som exempelvis den på bilden...
Åter igen ledsen om jag är lite tråkig och påpekar eventuella problem med din gjutmodell![]()
...
det är väldigt litet och kompakt så hela formen(hjulet) kommer att värmas upp tillräckligt jämt för att inte spricka..
Re: Visa upp vad vi fräst.
@ICCCCIE... men eftersom du ska ha detta till ett modellok OCH du ju ändå ska bearbeta hela gjutningen, även ekrarna, så är det väl nästan enklare att köpa en bit centrifugalgjutet gjutjärn. Det finns på metervara i massor av olika runda dimensioner och är utmärkt att bearbeta till skillnad mot ett gjutet ämne som har besvärligt gjutskal osv. Om du inte räknar bearbetningen så blir det i vilket fall som helst avsevärt billigare, kanske även OM du räknar bearbetning oxå...
Mässing eller brons gjutet är inget alternativ antar jag, annars är det ju vanligt i dessa sammanhang.
Mässing eller brons gjutet är inget alternativ antar jag, annars är det ju vanligt i dessa sammanhang.
Re: Visa upp vad vi fräst.
Det är klart att storleken är direkt propportionell mot de problem med restpänningar man får i komponenten. Men det handlar inte om uppvärmning utan om nedkylning/stelning. Så när ekrarna stelnar, vilket de kommer göra långt innan hjulbanan och de undre ekrarna, så kommer de att låsa komponentens möjlighet att krympa. Detta resulterar i otroliga kompressionsspänningar i ekrarna, vilket påverkar hela komponenten.svanted skrev:
tror inte "ekerproblemet" gäller det lilla hjulet...
det är väldigt litet och kompakt så hela formen(hjulet) kommer att värmas upp tillräckligt jämt för att inte spricka..
Så visst, konsekvenserna blir inte lika alvarliga pga detaljens storlek men detta till trots, så skulle jag inte rekomendera denna geometrin för gjutning...
För att se effekterna:
Re: Visa upp vad vi fräst.
Lite mer visualiserat generellt överlag vilka spänningar som kan uppkomma.
- DW
- Inlägg: 2497
- Blev medlem: 9 september 2007, 20:34:04
- Ort: Knallestaden invid Wiskan-elfven
- Kontakt:
Re: Visa upp vad vi fräst.
Henry
Angående aluminiumdrev och stålkedja:
På en modern mc håller det väl runt 1500mil om man har 120hk som drar i drevet så på
hans cykel håller det säkert 500 mil
Angående aluminiumdrev och stålkedja:
På en modern mc håller det väl runt 1500mil om man har 120hk som drar i drevet så på
hans cykel håller det säkert 500 mil

Re: Visa upp vad vi fräst.
Helt sanslöst att det kan vara så starkt, aluminium skall ju vara mjukt. 

Re: Visa upp vad vi fräst.
Förgasaradapter. hålet e koniskt.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Visa upp vad vi fräst.
Wobbelstag till mc.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Visa upp vad vi fräst.
Luftfilter
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Visa upp vad vi fräst.
Ett 70mm hjul
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Visa upp vad vi fräst.
Lite lagerhållare:

.. till vänd- och boggiehjulen för miniskoterprojektet.


.. till vänd- och boggiehjulen för miniskoterprojektet.

Re: Visa upp vad vi fräst.
Stiligt hubben, på första bilden, var har du haft anodanslutningen? På baksidan eller ipressat i nåt av hålen?
Re: Visa upp vad vi fräst.
Lindar alutråd genom hålen och klämmer fast den i hålet.. Fungerar över förväntan.
När man inte har testat fram alla parametrar så blir det ju lite variation i färgton när delarna är olika stora, men det fungerar.

När man inte har testat fram alla parametrar så blir det ju lite variation i färgton när delarna är olika stora, men det fungerar.

