Senaste reparationen

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
X-IL
EF Sponsor

Re: Senaste reparationen

Inlägg av X-IL »

En av mina många indikatorer, den gick inte tillbaka av sig själv, mest beroende på avsaknaden av returfjäder, men urverkets spiralfjäder räcker ofta om allt går lätt. I några fall tar man bort rerurfjädern för att få lättare mättryck osv. Nå hur som helst, isär, rengör, smörj (lite klockolja på rätt ställen) och ihop igen.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
toffie
Kontakt:

Inlägg av toffie »

Häftigt det där! Men vad är det som avgör precisionen? Finns det ingen risk att du böjer eller har sönder sådant som har med precisionen att göra? Jag säger inte att du inte kan, absolut inte, men mina klumpiga fingrar hade omvandlat sådana instrument till skrot :D

Det är precis såna här saker man vill se på video, tittar ofta på Youtube på folk som "restaurerar" i olika grad verktyg, leksaker m.m. Underbara 20-40 minuter långa videos :D
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Visst finns risk att man har sönder saker, jag har lyckats med det några gånger också. I dessa är väl precisionen framförallt i kuggarna, fjäderbelastningen sköter om glapphanteringen. Så med vanliga indikatorer är det ganska ”svårt” att ändra hur bra de mäter, utom just glapphanteringen då.
JanErik

Inlägg av JanErik »

Obligatorisk mod på dessa kontakter, speciellt om de ska användas i växlande temperatur och högre fuktighet. Mittenstiftet börjar snurra och oxidation bildas på kontaktblecket.
IMG_9878s.JPG
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Min Weller WECP-20 slutade fungera i somras.

Nu har jag i princip växlat öevr till min metcal, men det finns saker jag ändå gärna gör med wellern, dessutom är det bra med två lödpennor samtidigt ibland så det var lite tråkigt.

Wellern är dessutom min första lödstation, inköpt på en konkursauktion på 90-talet och det var ett stort lyft efter den utgamla oreglerade lödpennan med obelagd kopparspets jag använde innan (och fick av min pappa när jag var typ 10-11)

Redan när den pajade började jag kolla lite, lysdioden att elementet är på tändes aldrig, så jag misstänkte pennan, plockade isär den då och kunde inte se nåt uppenbart fel utom att
jordkabeln var av, den har ju dock ingen betydelse för funktionen.

Nu började jag mäta och mätte först elementet, det hade resistans, sen thermistorn (antar jag det är) och den hade även den resistans, som dessutom ändrades när jag värmde spetsen.

Då plockade jag isär kontakten och mätte mellan den och pennan, visade sig att det var oändlig resistans på svart ledare.

Efter mycket böjande och krånglande för att hitta var felet var utan resultat så noterade jag av en slump en liten inbuktning på svart ledare precis där den lämnade höljet på penn-sidan,
när jag drog där så märktes det att ledaren var av.

Man kunde ävens e att det var märken i de andra ledarna på samma ställe.

Så jag klippte kabeln ca 1dm, lödde in allt på rätt platser, tryckte ner allt i pennan, anslöt och voila, funktion!

Känns bra att ha lagat den gamla trotjänaren.

En sak jag blev påmind om är dock att spetsen har en svart fläck som inte väter lodet längre, oklart vad det beror på, gör man rent och förtennar verkar det blir bra men sen
kommer fläcken tillbaka på samma ställe. Vill minnas att jag läst om andra med samma problem här.

Det är iofs ett mindre problem då jag har en massa begagnade och nya spetsar liggandes, och denna har jag använt MYCKET länge, den som satt på stationen när jag köpte den
var dels väldigt grov och dels misshandlad, så jag köpte tre nya av olika storlekar på elfa då när jag köpte stationen, och 99,9% av tiden har just denna suttit på.

Den har troligen smält flera kilo lödtenn med andra ord.
Senast redigerad av Glenn 31 december 2024, 18:09:04, redigerad totalt 1 gång.
hsd

Inlägg av hsd »

Weller spetsar är järnpläterad koppar och när det blir hål på ytan så fräts kopparen och det blir hålrum, den som minns gamla lödpennor så var man tvungen att fila kopparspetsen emellanåt
Kolla på Amazon efter nya spetsar (elfa , eller vad de nu heter, har men det blir dyrt )
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Ja men det ser inte riktgit ut som det är hål på beläggningen, ska försöka ta en bild sen.

Men troligen är det väl en skada iaf, och den har ju varit med länge.

Jag har som sagt spetsar men jag tror inte jag har exakt den modellen, måste kolla.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Torkade rent spetsen och lät den kallna (som man normal aldrig gör) för att ta en bild..
spets.jpg
macron funkade sådär på mobilen.. men man ser ju den svarta fläcken.

Fick för mej att jag skulle testa att titta på den i det elektroniska microskopet jag köpte för flera år sen..
20241231_183929.jpg
Syns ju tydligt att det är som du gissade, beläggningen som havererat.

Förvisso inget man kan klaga på med tanke på att spetsen är mycket välanvänd under väldigt många år.

Tyvärr visade det sig att jag hade ganska få spetsar till denna pennan..
temtronic.jpg
Och ingen likadan som den jag har, men jag lär montera den nedersta, den är lite grövre än jag vill ha men jag använder ju denna stationen som "andrastation" nu, så det blir nog bra.

..Det såg betydligt bättre ut i lådan med magnastatspetsar :/
magnastat.jpg
..Men det hjälper mej inte här.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Man ska komma ihåg att torka spetsen av omedelbart innan lödning och när lödningen/arna är klar se till att väta spetsen med lödtenn.

Vissa torkar av o sätter i stället, då hinner den oxideras o blir svår att använda.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Japp, finns 2 på jobbet som gör precis så; torkar av med vattenfuktad avtorkningspad men missar/glömmer lägger på nytt tenn när dom sätter tillbaka den i stället, har sagt till om det och det har väl blivit lite bättre. Som tur är så beställde jag spetsar med extra tjock yta då de används och än så länge håller de men det har hänt mer än en gång att jag fått slipa ner de med papper eller 2000 korns papper vid värre för att med nöd och näppe kunna väta de igen.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Men tanke på att den hållt för enormt mycket lödande så tyder det på att jag hanterar den rätt :)
MicroMek

Inlägg av MicroMek »

Senaste reparationen - är mer av typ en "Patch" kanske:
Jag har under den senaste veckan modifierat/patchat två rätt så nya kaffebyggare av märket Melitta, då de gav oväntat svag bryggkaffe.
Det visade sig finnas ett par vattenutsläpp uppe vid kaffefiltret som går förbi kaffet/filtret, det rinner alltså på sidan om.
Jag skruvade i små skruvar (med o-ring som tätning) i två av hålen längs till vänster på (plast)armen för varmvattnet, så nu går allt varmvatten igenom filtret igen - som det brukar göra.
Det fungerar: kaffet är normalstarkt igen -> jag är nöjd + svärmor är nöjd.

/M
Användarvisningsbild
mankan
EF Sponsor

Inlägg av mankan »

Har i dagarna bytt CMOS-batteri/realtidsklocka i mitt HP54820A oscilloskop. Då det är PC-baserat med Windows 98 så behövde man ta ur floppy, HDD och alla kort (5st) och lossa en massa kablar för att sedan kunna ta ur moderkortet för att sedan löda loss DS12887A-kretsen.
Den hade en grön klisterlapp med ett handskrivet 06 på, jag antar det var 2006 det byttes senast. 19år är inte illa med tanke på utlovad livslängd är 10 år. Det nya är satt i en sockel och märkt med dagens datum.

Sedan fick man leta fram ett tangentbord med DIN-kontakt för att navigera i BIOS och fixa lite. Märkligt nog är inte IDE-kontrollern på per default.
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Ännu en indikatorklocka. Denna monterades isär ännu mer:
IMG_1619.jpg
IMG_1620.jpg
IMG_1621.jpg
IMG_1625.jpg
IMG_1628.jpg
IMG_1629.jpg
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

När jag var.. tja, 12-13 ? så fick jag min första borrmaskin, eller ja fick och fick, jag hittade den i en container.

Den var våt, och med skadad kabel, samt dålig chuck, men jag blev ändå väldigt glad.

Eftersom detta är nästan 40 år sen så är nog maskinen MINST 40 år gammal, troligen mer 50 ? ..Den är dessutom märkt med "Made in west germany" :)

Efter att ha torkat den (med hårtork och fått ligga några dagar) samt lagat kabeln med vulktejp så testade jag den och den fungerade.

Chucken var kass men gick att använda, "avtryckaren" fastnade ofta i intryckt läge och gick inte att få ut om man använde spärren, men ändå, jag använde den
MYCKET och misshandlade den hårt, den har borrat många många hål, slitit hårt i stativ såväl som med sliptallrikar, slitsptift och till och med fått agerat startmotor
till såväl gräsklippare som mopedmotorer.. En gång byggde jag till och med en enkel svarv som givetvis drevs av denna..

Efter att jag haft andra borrmaskiner har denna legat mest, jag trodde till och med att den brunnit upp när jag var med om en förrådsbrand för ~20 år sen
(där jag förvarade de mesta av mina "garageprylar" när jag bodde i lägenhet) men efter flytten till hus så hittade jag den nerpackad i en banankartong.
BoD1.jpg
Den har använts rätt sällan sen dess, men nu när jag bygger om på vinden och behövde en borrmaskin där uppe så fick den komma till bruks igen.

MEN.. redan efter ett par dagar upptäckte jag detta..
BoDkabel.jpg
Hugaligen, jag noterade också små sprickor i själva ledarisoleringen, detta funkar ju inte, det är ju 230V där..

Så idag skruvade jag isär den, och till min glädje och förvåning var sladden utbytbar, den var bara klämd i dragvalastningen, böjskyddet var löst runt kabeln, och ledarna satt fast i "fartreglaget" med skruvar.. helt otroligt, troligen gjord för att kunna lagas.

Efter lite letande hittade jag ett sladdställ med samma dimension på kabeln (inte helt lätt, tror jag mätte på kanse 10 stycken innan jag hittade rätt) och jag kunde montera ny kabel..

BoD2.jpg
Givetvis tejpade jag fast (den nu ganska slitna) chucknyckeln på kabeln igen, som den alltid suttit :)

Jag tänkte först öppna växellådan på den och fetta om, men efter att ha noterat att alla skruvskallarna till den var sönderdragna hoppade jag det.

Får se om den håller i 40+ år till ? :)
Skriv svar