Bild-/byggtråd Velleman K8200 3D-printer

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
stenD

Re: Bild-/byggtråd Velleman K8200 3D-printer

Inlägg av stenD »

bossebogserbat skrev:Halloj! Tänkte som första post här tacka alla som har bidragit till denna otroliga tråd! Har med hjälp av denna nu bytt ut min z-axel till den som nämns i wikin.

Det jag började tänka på är dock lagerhöjd. Närmare bestämt vad är "bra" lager höjd? Jag har alltså original extruder fortfarande och har som nämnt bytt ut z-skruven. Vart kan jag hitta information om vad som är extremvärden i tunna / tjocka lager och vad som är bra inkrement?

Tackar på förhand!
Vad jag vet så är max tjocklek 50-60% av nozzle diameter. Sedan neråt så får man väl kolla vad minsta är.
Det handlar ju om körtid också.
Ett tips kan ju vara att köra med en lagerhöjd som är så nära helsteg som möjligt på motorn. Där kommer ju utväxling in samt hur många mikrosteg man har per varv
dbostream

Inlägg av dbostream »

Ni som kör med trapetsgäng enligt det som står på wikin vad använder ni för lager i toppfästet?
MunchenRoger

Inlägg av MunchenRoger »

Hej alla,

Jag är riktigt glad för att ha hittat detta forum och blev tvungen att gå med :), riktigt fin tråd men massor av tips och trix.

Nu är det så att jag har oxå ( för någon vecka sedan ) handlat en K8200. Jag gillar verkligen att bygga saker och på denna nivå så är det mycket learning by doing som måste tillämpas.

Jag tror att jag har ett tips att "ge tillbaka" nämligen,, dom två tornen på ramen har jag sett kan röra sejj lite I sidled, och jag är ganska säker att detta fenomen kan - borde fixas. Att med criss cross bjälkar staga upp dom är nog svårt men kanske med två vajrar från "toppen" ner till bords kanterna på varje sida. ( jag är nog inte så bra på att förklara men ni hajjar :-) ) ( prova när ni skriver att trycka lite lätt I sideled på en av tornen så ska ni se vad som händer på utskriften )
( trycker man så lite som .1 mm åt sidan så gör det en stor förändring på lager höjden ).

Har inte hunnit att läsa igenom ( nu 162 sidor ) på denna tråd så det kanske redan har blivit nämt. isf sorry.

Har oxå en fundering om man inte skulle kunna sätta några simpla vibrations dämpare på själva heat bed som kan "äta" upp lite vibrationer. ( i form av gummi beklädd bult?!? I varje hörn )

Nästa fundering är att man kanske skulle kunna göra/designa en annan släde för heat bed som har lägre profil det skulle oxå kunna hjälpa med att få ner vibrationerna som fortplantas uppåt.

Låt höra dommen, pratar jag bara gojja :)

Hur som hellst, tack för en bra tråd.

Roger
Vejbymats

Inlägg av Vejbymats »

Roger, vad gäller bädden så kommer jag att göra tvärtom...
Nu har jag bädden på 4 fjädrar (ganska kraftiga) men kommer att byta ut dom två bakre mot en i mitten baktill som är helt fast och stum.
Justering av bädden gör jag sedan (så att det stämmer med höjden i bak) med justeringarna i fram.

Jag har känslan av att bädden som det är nu gungar lite fram och tillbaka vid snabba skiften på släden.

Fattas bara lite ork. :-) Jag har behövt rensa extrudern två kvällar i rad. Första gången pga otur men igår pga egen klantighet... :lol:
bossebogserbat

Inlägg av bossebogserbat »

dbostream skrev:Ni som kör med trapetsgäng enligt det som står på wikin vad använder ni för lager i toppfästet?
Jag kör med 6000 2RS 10 x 26 x 8mm. Det står på thingiverse sidan till fästet som rekomenderades enligt wikin. Hittade ett gäng för en billig peng på ebay.
Vejbymats

Inlägg av Vejbymats »

Lagret kostar en dryg 20-lapp på Biltema.
dbostream

Inlägg av dbostream »

Tackar för svaren.
mugin

Inlägg av mugin »

Fel ställe i forumet för mitt inlägg... :roll: :vissla:
Senast redigerad av mugin 30 september 2014, 23:05:53, redigerad totalt 1 gång.
dbostream

Inlägg av dbostream »

dbostream skrev:Har lagt märke till att bäddtemperaturen verkar visa fel den senaste tiden. Innan jag kör igång så brukar hotend- och bäddtemperaturen vara ungefär lika men nu visar bädden flera grader lägre. När jag sedan börjar värma bädden och då det vanligtvis efter en stund visar ca. 50 grader så visas det mellan 30-40 grader. När jag mäter med en IR-termometer så visar den omkring 50 grader vilket verkar rimligt om jag tar ur minnet hur det brukar kännas när jag lägger handen på bädden. Det är alltså inget fel på uppvärmningen, har mätt och spänningen ligger på ca. 15 V. Någon som har en aning om var jag kan börja felsöka? Vet inte att något speciellt har inträffat jag har använt skrivaren som vanligt. Kan NTC-motståndet som man löder fast gå sönder av sig självt? Råkade snava på strömkabeln till skrivaren när den var igång så att den stängdes av tvärt men det kan väl inte ha medfört något fel i mjukvaran/ något minne?
Bumpar denna. Skulle testa skrivaren idag för första gången sedan jag skrev inlägget ovan och nu verkar bädden fått tuppjuck helt. När jag ansluter med Repetier host så visar bädden en temperatur som rör sig mellan 0-0,5 grader för det mesta och ibland konstant på 2 grader. Ibland försvinner bädden helt från Repetier host så man varken kan se temperaturen eller sätta igång så att den värms upp. När jag mäter temperaturen med en IR-termometer så ligger den på ungefär 19 grader med 20 grader i rummet. När jag mäter resistansen på NTC:n som är fastlödd på bädden så får jag ca. 6,6 ohm, samma sak vid kontakten på kortet. Finns det något i mjukvaran som gör att det inte går att värma bädden ifall inte en rimlig temperatur kan avläsas? Det går nämligen inte att värma bädden längre (det brukar ju lysa en led när uppvärmningen är aktiverad).
Eli
EF Sponsor

Inlägg av Eli »

< kohm på NTC betyder kortis.
dbostream

Inlägg av dbostream »

Vad får ni för resistans om ni mäter på era skrivare?

Testade placera fingret på NTC:n och då visar Repetier Host 11,5 grader och då går det att aktivera uppvärmningen.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Den till Velleman K8200 ska väl vara 100kOhm vid rumstemperatur.
Högre temperatur ger lägre motstånd, så mjukvaran får väl spatt när det är så lågt som 6 Ohm och visar noll istället för flera hundra grader eller vad det nu teoretiskt skulle bli.
dbostream

Inlägg av dbostream »

Bäddtemperaturen verkar ligga stabilt på 2 grader nu vid rumstemperatur, har inte märkt av något mer att bädden helt försvinner från Repetier Host. Kollade de två lödningarna mellan flatkabeln och kontakten som ska in i styrkortet och jag ser inget konstigt med dem, passade samtidigt på att kortsluta för att se vilken temperatur som visades då och då skenade det iväg till typ 738 grader, så jag tror inte att jag har någon kortslutning på kablarna iaf i vanliga fall när den visar 2 grader. Ska skicka efter en ny NTC från kjell.com få se om det blir någon skillnad. Så länge får jag väl trigga igång värmningen med fingret på NTC:n. Skulle ändå uppskatta om någon hade lust att mäta sin NTC:er om det är någon som fortfarande använder orginallösningen. NTC:n som sitter på hotenden är ju iaf ca. 100kohm när jag mäter.
dbostream

Inlägg av dbostream »

Det verkar som att min okunnighet för elektronik har visat sig igen. Har läst lite på vellemans forum och det verkar som att de 6,6 ohm jag mätt är resistansen på bädden och inte NTC:n. Kopplade bort NTC-kontakten från styrkortet och mätte igen och då fick jag runt 300 kohm. Skulle 300 kohm vid rumstemperatur kunna orsaka att endast en temperatur av 2 grader visas? Verkar som NTC:n är trasig om den nu bara ska vara på 100k vid rumstemperatur.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Ja det verkar definitivt vara mer rimliga värden du mätt upp nu. :)
Skriv svar