Allmänna 3D-printer/AM-tråden (FDM, SLA, SLS, DMLS osv)

Allt som rör 3D-skrivare.
bjre7685

Re: Allmänna 3D-printer/AM-tråden (FDM, SLA, SLS, DMLS osv)

Inlägg av bjre7685 »

fixit skrev:Nu kan jag inte hålla tillbaka ha-begäret längre och har precis beställt en 3D skrivare. Mitt val föll på ett Mendel90 kit. Gillar skarpt designtankarna den konstruktören har.
Jag tänkte inte skriva något i den här tråden innan jag hunnit kalibrera och testköra, men jag har också skaffat mig ett Mendel90-kit.
Det kändes som en mycket genomtänkt design, och Chris blogg är i min mening väl värd att ögna igenom: http://hydraraptor.blogspot.se/
Jag fann den iaf mycket lärorik, och full med intressanta tankar och tester.

När det gäller statusen på min skrivare är den äntligen ihopskruvad, och innan jag gick till jobbet i morse provjoggade jag samtliga axlar med gott resultat. :D
Nu gäller det bara att frigöra lite tid för att kalibrera in allting, och så klart klura ut vad den första utskriften ska bli. Någon som har något intressant förslag?

//Björn
sneaky

Inlägg av sneaky »

"Hello World" brukar ju vara dessa:
Pink Panther Woman: http://www.thingiverse.com/thing:1216
Yoda: http://www.thingiverse.com/thing:10752

Men som allra första utskrift för mig blev det en ihålig kub utan topp eller botten (även kallad fyrkant? :) ) bara för att se om det funkade.
Användarvisningsbild
DeVille
Kontakt:

Inlägg av DeVille »

fixit skrev:Nu kan jag inte hålla tillbaka ha-begäret längre och har precis beställt en 3D skrivare. Mitt val föll på ett Mendel90 kit. Gillar skarpt designtankarna den konstruktören har.
bjre7685 skrev: Jag tänkte inte skriva något i den här tråden innan jag hunnit kalibrera och testköra

En projekttråd vardera med mycket bilder tack! :D
All info om intrimmningsproblem mm är ju guld värt för oss som funderar på 3D printer.

Jag står och väger mellan en Rostock Max och en mendel90.

/DeVille
danielpublic

Inlägg av danielpublic »

Välj en Mendel90, vilket är en renodlad bra skit RepRap printer. Köp gärna av skaparen, Nophead själv, du kan ju alltid göra egna Mendel 90's till dig själv, vänner eller vad som senare. Nophead är dessutom även en stor källa för erfarenheter för community'iet via som nämnts hydraraptor-blog'en (ePub & .pdf). Lektyrläsning om något.

Ett numera favoritobjekt jag kalibrerar med är whosawthatsis's, skaparen av bla av RepRap Wallace, cirkel kalibrerings set vilket testar en hel del.

Före detta test brukar jag använda mig av en vanlig 10x10x10mm enkelvägg kub, en 20x20x20mm enkelvägg kub och sedan en 100x10x10mm som jag kör både i x & y led. För att få till de där steps per mm (N.B även det jag skrivit om g-koderna där, förenklar saker och ting..). Samt innan dess se till att Ni har kalibrerat Er mjukvara som RichRap föreslår här.

När det gäller skrivyteskalibrering är jag gammalmodig, lat och otålig nog av mig att helt sonika vika ett A4 på mitten, som jag placerar mellan munstycke och skrivytan, vartpå jag ser till att det krävs samma friktion över hela arbetsområdet när jag drar i pappret. Men för den sakens skull behöver ovanstående inte funka för Er, då det är vägen som är målet som i sin tur hursomhelst aldrig ser riktigt likadan ut.
malx

Inlägg av malx »

Kan bara hålla med, ska du skaffa en första/enda printer och väljer mellan de två så tror jag att mendel90 ger dig en mycket mer prisvärd problemfri upplevelse.

Rostock-varianterna är häftiga och de har en fördel med det fasta byggbordet men i övrigt tror jag inte de har mycket att komma med. (Måste vara svåra att finkalibrera och felsöka vissa typ av fel)
fixit

Inlägg av fixit »

Fick ihop min Mendel90 igår efter 10 dagars skruvande. Blev nog ca. 15 timmars arbete skulle jag gissa.
Efter bäddriktning och matningskalibrering blev det en provutskrift på medföljande g-kods fil med helt ok resultat.
Å så en fråga, hur sköter jag mina linjärlager? Alltså med avseende på rengöring och smörjning? Ngt specill olja?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
malx

Inlägg av malx »

Riktig snygg förstautskrift! (slår mina första 5 med hästlängder :) )
Om man ska anmärka på något så kanske du trycker ut första lagret lite väl mycket.

Jag har kört med smörjolja för fiskerullar men den är nog dyr, jag använde den bara för att jag hade en tub över efter några fiskerullesinköp. Skulle föreslå att du kontaktar http://www.kullagergrossisten.se. Ge gärna svaret här.
danielpublic

Inlägg av danielpublic »

Riktigt nice!

Jag använder mig av Biltemas PTFE-fett till både lm8uu, PLA-utskrivna, uhwpe lager och det verkar funka bra. De två sistnämnda enbart till inkörning dock, sen sköter de sig själva. Torkar av axlarna när det börjar bli lite väl mycket katthårsbushings. :)

Kan väl tillägga att stor tub är stor för det här syftet och kommer räcka länge.
OK, har man en hel farm med RepRaps, men än så länge är vi här nog inte riktigt så långt nere i träsket.
fixit

Inlägg av fixit »

Mina linjärlager är ej glidlager utan med kulor så jag tar fortfarande emot tips om skötselråd. Smörja med vad, hur ofta, hur mycket,...
danielpublic

Inlägg av danielpublic »

lm8uu är just sådana med kulor vilket Mendel90 använder som standard.

När det gäller hur mycket brukar jag lägga på en liten klick, smetar med tandpetare och låta den köra igång en utskrift. Där är "gummitjohejer" (Akademisk benämning) på sidorna som gör så att det blir en jämn när på genomskinlig hinna längs hela axeln. Jag antar att det inte kan bli för mycket av den anledningen och skulle det väl bli det lär väl kulorna börja glida istället, vilket jag antar inte skulle vara någon ko på isen iof.

Som vanligt, bara för att det funkar för mig behöver det inte vara rätt™, utan jag kan mycket väl vara en sådan där som har fel på Internet.
bolean

Inlägg av bolean »

Funderar på en mendel90 från Nophead, som första erfarenhet av 3D-printing. Tror inte det mekaniska skall vålla problem, men hur man använder mjukvaran. Tar gärna emot tips på var och hur man förkovrar sig.
Mer specifikt undrar jag om någon har kört mjukvaran till mendel90 under ubuntu 12.04 och om det vållar några problem.
danielpublic

Inlägg av danielpublic »

Där finns två populära alternativ; Printrun(Pronterface) & Repetier Host. Därtill behöver du en slicer, som t.ex Slic3r (notera manual länken där). Se även: Den ej kompletta nybörjar guide-sidan. RepRap-wikin är Resursen och sökande kan förenklas genom att lägga till sökmotorer för RepRap wikin och RepRap forumet från: mycroft till din webläsare.

Nu har jag för mig att ubuntu med 12.04, slöt någon pakt med amazon och såg till att lägga till plugins i firefox som ser till vara fartgupp när man försöker lägga till en extra sökdito. Men ta och avaktivera någon av de specifika ubuntuplugins i firefox så ska det funka fint.

Vidare; när det gäller till att skissa/rita saker, kolla på FreeCAD t.ex, men det är även bra för att exportera .stl filer från andra format osv. Applikationen är både Fri och gratis, men tveka inte att donera till utvecklarna då det har en löjligt hög utvecklingstakt. v0.13 kom tydligen ut i dagarna. Tjo!

På tal om att stödja utvecklare, tycker jag som tidigare sagt att Nophead och dennes Mendel90 är ett bra val även ur den här aspekten. Förutom då RepRap Pro som Adrian Bowyer ligger bakom (galen vetenskapsman som drog igång RepRap projektet) finns även t.ex Lulzbot som ochså stöttar utvecklare. Företaget har bidraget stort till nämnt slic3r's utveckling.

Det finns givetvis en hel del andra i den här bemärkelsen bra återförsäljare, då det kommer alla till nytta genom Fri utveckling och inte enbart några få individer.
xobx

Inlägg av xobx »

Dock rekommenderar nophead inte slic3r..

Kod: Markera allt

I don't use slic3r or recommend it as it doesn't conserve geometry.
Vad finns det för andra alternativ?
malx

Inlägg av malx »

Slic3r bevarade då geometrin gott och väl tillräckligt bra för att jag skulle kunna bygga ihop min X-Max. (Som gjorde sina första utskrifter igår :) :) :) )
Jag använder numera bara slic3r eftersom den är "inbyggd"/följer med i RepetierHost.

Andra alternativ är skeinforge och kisslicer.
bolean

Inlägg av bolean »

Har installerat arduino IDE och printrun, utan arduio och printer blir blir det mest torrsim där just nu. Har inte installerat Slic3r då skeinforge skall fungera enligt Nophead.
Verkar som sökmotortilläggen funkar utan tweak under 12.04
Har installerat openscad, vad är skillnaden mot freecad?
Den ej kompletta nybörjar guide hade jag missat, det är något för mig tror jag, tackar för tipset.
Skriv svar