7 kW solcellsanläggning i drift!!!

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
adent
Kontakt:

Re: 7 kW solcellsanläggning i drift!!!

Inlägg av adent »

steppen7 skrev: Med bidrag så har jag betalat ca 10300kr/kWp.
Vad betyder det där i klartext?

MVH: Mikael
steppen7

Inlägg av steppen7 »

kWp=kilwatt peak ibland också kWt=kilowatt toppeffekt, den effekt som solcellerna är märkta med.
Eftersom 1 kWp ger nästan 1000 kWh så kan man jämföra detta pris med tex vindandelar som brukar säljas i andelar om 1000kWh.
Användarvisningsbild
adent
Kontakt:

Inlägg av adent »

så runt 72000 kr då inkls bidrag :)
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

anders_bzn skrev:Alltså, vi gör av med ungefär 16500kWh på ett år, jag inser att vi borde kunna spara en del. En varm månad gör vi av med 650-700kWh. Detta måste nog undersökas...
Med den strömmängden så går väl en del av strömmen till nån slags uppvärmning, eller? Uppvärmning blir väl alltid billigare om man överför solvärmen med vatten eller luft istället för el som bärare, eller?
Användarvisningsbild
anders_bzn
Kontakt:

Inlägg av anders_bzn »

Jo, du har rätt. Vi värmer huset med en frånluftsvärmepump.

Att jag tänker sätta upp solceller är av praktiska skäl även om andra lösningar skulle vara att föredra. Vårt hus är modernt på alla sätt, även med avseende på planlösningen. Det finns inga bra utrymmen att använda som pannrum men en omformare för solceller går nog att sätta på vinden.
steppen7

Inlägg av steppen7 »

Vi har ju bergvärme och med de låga framledningstemperaturer vi ligger på så blir COP>5. Om en solcell har 15% verkningsgrad och den matar bergvärmen så får vi alltså ut mer än 5*15=75%. Kanske ett annorlunda sätt att tänka på men vi får ju faktiskt i praktiken ut så mycket energi per kvadratmeter, även om en del kommer från berget.

Omvänt kan man tänka att solfångare som ger säg 5000 kWh/år i värme ersätter bara 1000 kWh i el till bergvärmen. Bergvärme och solceller är helt klart en bra kombination. Solfångare lönar sig inte. Om man däremot har nån annan uppvärmningsmetod är ju solfångare mycket bättre än solceller för att ge värme. Solceller för att köra elpatron är ingen höjdare ekonomiskt sett.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

anders_bzn skrev:Jo, du har rätt. Vi värmer huset med en frånluftsvärmepump.

Att jag tänker sätta upp solceller är av praktiska skäl även om andra lösningar skulle vara att föredra. Vårt hus är modernt på alla sätt, även med avseende på planlösningen. Det finns inga bra utrymmen att använda som pannrum men en omformare för solceller går nog att sätta på vinden.
Fast detta "pannrum" behöver väl i ert fall bara bestå av ett expansionskärl, en eller två cirkulationspumpar, lämpligtvis en ackumulatortank och ett "bautaelement" för att överföra solvärmen till luftcirkulationen. Om anläggningen inte ska bidra till varmvattnet så borde det gå fint att köra med glykolblandning i hela systemet. Däremot vill man nog ha två barriärer mellan solvärmepaneler och kranvatten ifall man också ska värma upp varmvattnet.

Det borde gå att ha dessa burkar på vinden (speciellt om man kör ett system helt med glykol så går det bra även på en helt solfri kylig februarivecka). Det är ju, till skillnad från en panna man eldar i, rent. En garderob kan också funka bra.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Nu kostar väl 5kW solfångare mindre än 1kW solceller? Så för en ren värmeanläggning håller jag inte med dig.

Men å andra sidan är det lättare att sälja elöverskott än värmeöverskott.

Edit: det var menat till steppen7
Micke_71

Inlägg av Micke_71 »

Det där är en sanning med viss modifikation.

Min VV beredare drar 5kwh per dygn, 4kwh av dessa är förluster. :? Vill jag sätta in solfångare för varmvatten så kostar det mig en ny beredare med solslinga, 15 000kr, solfångare 5000-1000kr, pumpgrupp med expansionskärl 5000kr, solkulvert 5000kr + arbetet. Dvs typ 40 000-50 000kr. O jag kommer bara att kunna spara 5kwh per dygn från mars-okt. dvs ca 240x5=1200kwh per år. I mitt fall så skulle anläggningen inte betala sig under sin livstid.

Om jag nu istället sätter in 4st solcellspaneler på tillsammans 1.2kwp så kostar dom mig 14 000 + installations material och arbetskostnad. Jag matar sedan en elpatron med likspänning i en VVB så jag toppar ända upp till 95grader. Detta system ger lika många kwh per år. Med reservation för att jag inte kann ta tillvara på all el från dom de finaste dagarna under sommaren. Detta system borde betala sig under typ 15 år.

Problemet är att beredaren bör ha dubbla patroner och dubbla termostater så en kan gå på nätet och den andra på likspänning.
Användarvisningsbild
Honk
1 Anmärkning

Inlägg av Honk »

Ett litet inlägg om varmvattenberedares verkningsgrad....

I vårat hus (inflyttad 2008) satt det en gammal varmvattensberedare i i grovköket (ett utrymme på ca 10m2).
Denna värmde upp hela utrymmet till ljummen temperatur (även vintertid) och jag blev tosig på sådant slöseri med el. :shock:
Därför byttes den snarast ut mot en sprillans ny och modern VV beredare och med glädje kunde jag konstatera
att utrymmet överhvudtaget inte påverkades av någon spillvärme från den nya VV beredaren.
Utsidan av behållaren är helt sval att känna på och värmepatronen är sällan på för att hålla värmen. :tumupp:
Den går mestadels igång endast efter att man har diskat eller tagit en dusch.
Gamla ruttna vitvaror från 70-talet när man inte hade något utvecklat energitänkande lönar sig verkligen att byta. 8)
Micke_71

Inlägg av Micke_71 »

Min beredare är från -96 och dagens nya 300 liters i modulformat är just inge bättre. De få specar som går att hitta säger 3kwh per dygn i förluster men det är väl utan värmeförluster som leds ut till rören.

En 300 liters tekniktank typ http://www.jula.se/multifunktionstank-300-l-418025 säger sig tappa enbart 2grader per dygn vilket skulle innebära 0,7kwh per dygn om jag inte räknat fel. Men den siffran får jag fram till att vara teoretisk eftersom det stämmer på pricken med beräkning på isoleringstjockleken o delta T på 45 grader så den tappar avsevärt mer genom anslutningarna, expansionskärl och konvektion i rören.
Användarvisningsbild
Honk
1 Anmärkning

Inlägg av Honk »

Undrar i så fall hur stora förluster våran gamla VV beredare hade som lyckades värma upp 10m2 helt själv??? :lol:
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Man behöver iofs inte köpa en tekniktank för en del slantar, det finns ju värmeväxlare. Det borde gå att hänga på en värmeväxlare + cirkpump för att vattenburet värma en varmvattenberedare, även om det ger ordet bakvänt en ny dimension :)

Det kan väl möjligtn vara vettigt om man ändå vill ha varmvattencirkulation (så att man får lika mycket extra förluster som man tjänar på systemet i övrigt :D ).

Men visst, jag håller helt med om att ifall man BARA tar ut varmvatten från solen så är nog el en vettig lösning.

Jag har själv lekt med tanken att köra elpatron på nån slags hobbyvindkraftverk, problemet är att varje motstånd i min elpatron är på ca 100 ohm (1500W vid 400V) varpå det skulle behövas antingen nån inverter eller köra AC från generator till transformatorer (3st för att inte snedlasta generatorns lager å sånt). År 2020... :wink:
Micke_71

Inlägg av Micke_71 »

Om man tar en 3-fas patron på 3x3kw som är 400/230 (dvs 3st 230volts element) och parallellkopplar elementen så blir det 5,89ohm. Tar jag sedan sådana här (http://webshop.ppam.se/ppam-onyxium-p-146-c-146.aspx)o kopplar 2x2 så är saken klar. Fast termostater, överhettningsskydd brukar ju inte riktigt vara för likström runt 15A....

Finns ju tekniktankar med dubbla 2" anslutningar för elpatroner. Den övre för nätspänningen som bara toppar tanken när solen inte skiner och den undre till panelerna så man laddar hela tanken när solen e framme.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Jag är ju senil, min patron har 230V-element fast mitten av Y'et är inte utdraget till plint. Varje element är på 1500W (6st element för två 4,5kW trefashalvor), varpå varje element är på 33 ohm.

Om man skulle separera halvorna för att köra en halva på "hemmabyggd el" så skulle jag alltså kunna paralellkoppla de elementen till 11 ohm. Praktiska studier visar att det räcker bra med ena 4,5kW-halvan för att hålla värmen i redan uppvärmt hus även en ruggigt kall vinter så delarna skulle kunna vara permanent delade.

För min del skulle jag nog dock vinna mest på att skaffa en modern bra isolerad varmvattenberedare istället för att ha en gammal oljepanna med elpatron igång på sommaren :vissla:

En teoretisk tanke - apropå vindkraft - jag haft är att ha "värmegenerator" i kraftverket, d.v.s. i princip låta propellern driva t.ex. bromsen från ett bilhjul nedsänkt i cirkulerande vatten. Det kommer aldrig bli mer än en idé för min del, men det kanske - eller kanske inte - kan sänka kostnaden för en "villamässig" anläggning.
Skriv svar