Vad betyder det där i klartext?steppen7 skrev: Med bidrag så har jag betalat ca 10300kr/kWp.
MVH: Mikael
Vad betyder det där i klartext?steppen7 skrev: Med bidrag så har jag betalat ca 10300kr/kWp.
Med den strömmängden så går väl en del av strömmen till nån slags uppvärmning, eller? Uppvärmning blir väl alltid billigare om man överför solvärmen med vatten eller luft istället för el som bärare, eller?anders_bzn skrev:Alltså, vi gör av med ungefär 16500kWh på ett år, jag inser att vi borde kunna spara en del. En varm månad gör vi av med 650-700kWh. Detta måste nog undersökas...
Fast detta "pannrum" behöver väl i ert fall bara bestå av ett expansionskärl, en eller två cirkulationspumpar, lämpligtvis en ackumulatortank och ett "bautaelement" för att överföra solvärmen till luftcirkulationen. Om anläggningen inte ska bidra till varmvattnet så borde det gå fint att köra med glykolblandning i hela systemet. Däremot vill man nog ha två barriärer mellan solvärmepaneler och kranvatten ifall man också ska värma upp varmvattnet.anders_bzn skrev:Jo, du har rätt. Vi värmer huset med en frånluftsvärmepump.
Att jag tänker sätta upp solceller är av praktiska skäl även om andra lösningar skulle vara att föredra. Vårt hus är modernt på alla sätt, även med avseende på planlösningen. Det finns inga bra utrymmen att använda som pannrum men en omformare för solceller går nog att sätta på vinden.