Tillverka ett kretskort - Ferric Chloride ?

Användarvisningsbild
Perkla

Re: Tillverka ett kretskort - Ferric Chloride ?

Inlägg av Perkla »

Ja eftersom jag startade denna tråden för väldigt länge sen så kanske det är dags för en liten uppdatering, har som sagt tillverkad en del mönsterkort senaste året med OH papper och laminat med fotoresist på med rätt så lyckade resultat, betydligt mer lyckat än dom jag köpte av firman jag nämnde i en annan tråd här på forumet, nog om det.

Nu har jag tänkt att möjligen bygga en Etstank av plexi med måtten 200x300mm som räcker lagom för dom små korten jag kommer etsa, bubbel fixar jag med pump från akvarium men nu till frågan

Vilket lim kan jag använda för att limma ihop plexin ? Vanligt silikon eller kanske sånt som glasmästarna har som byter bilrutor ? Och eftersom vanliga doppvärmare till akvarium verkar vara för klena (upp till 31 grader) så undrar jag vart man får tag på en doppvärmare som värmer upp till ca 50 grader eller vad det nu ska vara för att kunna etsa bra.. ?

Ska nämna åxå att jag tänkt köpa plexin på classe, dom har färdiga bitar där som är just 200x300mm om jag inte minns fel, så lär ju bli att köpa 3 sånna.
labmaster

Inlägg av labmaster »

Jag har limmat min etstank med epoxy och den håller än trotts att den är nästan 10 år gammal. Doppvärmaren är köpt från den lokala djuraffären och den brukar normalt användas i stora akvarier. Luftpumpen är från samma ställe.

Det kan dock vara bra att göra en kalkyl innan du handlar alla prylar som behövs för etstanken och jämföra med priset från Kjell som kostar 699 kronor.

Lycka till!
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Ja precis, det är en kalkyl jag håller på med så därför jag undrar lite kring lim och sånt, dom värmare jag hittar står att dom klarar upp till 31-34 grader vilket ju är för litet för att kunna etsa i, kanske finns några andra modeller jag inte känner till ?

Lär nog ska testa Epoxy eller vanligt byggsilikon.

Jasså den håller så bra än ? det låter ju fantastiskt.

Drar detta iväg o kostar så köper jag ju hellre en på Kjell som sagt..
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Vill du kapa själv sparar du ju åtminstone en liten slant på att hoppa inom typ Jem & Fix och köpa en skiva plexiglas för 99:- istället.
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Jag bor inte så till att jag kan komma åt den butiken, men tack för tipset iaf :D

Ska endå räkna på plexi som finns på Classe :D
sm7tjc

Inlägg av sm7tjc »

Kör med saltsyra och väteperoxid istället.
Det behöver inte värmas, finns att köpa i vilken färghandel som helst och kortet är klart på 3 minuter.
Jag brukar köra det i en vanlig plasthink.
Kaustiksoda till framkallningen av fotoresisten köper man i samma färghandel.
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Och det funkar minst lika bra eller bättre än det man tex kan köpa på kjell.com ?
danielpublic

Inlägg av danielpublic »

perkla skrev:Och det funkar minst lika bra eller bättre än det man tex kan köpa på kjell.com ?
Antar att detta har sagts tidigare, men kjell&co säljer det där just pga det är en konsumtionsvara och därmed större chans kunden återkommer. Kjell och resten som månglar det där (Järntriklorid aka Ferric chloride), gör det mer eller mindre på bekostnad av miljön för att smörja deras eget krås.

Med Saltsyra(HCl) [Eng:Muriatic Acid] + Väteperoxid (som "påskyndare" katalysator/oxidator + koppar) = bildas Koppar(II)klorid (CuCl2) [Eng: Cupric Chloride].

Fördelen är att man kan återvinna det där om och om igen. Hur det funkar kan du läsa bla här.
Fast strunt i det nu...

Inköpslista:
* ca: 30% saltsyra.
* ca: 3-30% väteperoxid.
Vatten och koppar har du hemma, förhoppningsvis.

* Billigast möjligast luftpump från ebay. (N.B behövs först nästa gång om ens då. Du kan iof flåsa lite eller än hellre med cykelpump med tanke på det är syran i en slang om det krisar...)

Hur man gör kan du läsa häroch här vid det här laget har du nog byggt en tjusigare etchtank.

Kom ihåg, SIV (Syra i Vatten)! Annars blir man vis och ful och/eller blind.
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Ja det spelar nog ingen roll av vilken orsak dom säljer det, huvudsaken är ju att dom kan tillhandahålla vad kunderna vill ha. Ska man gräva djupare och analysera varför ett företag säljer en produkt så kan man nog lämpligtvis säga att dom flesta produkterna säljer dom i hopp om att kunden ska återkomma.. vad är annars själva vitsen med att överhuvudtaget sälja nåt i butik ?

Kemiska beteckningar och för mig konstiga uttryck håller jag mig ifrån som det känns, har inget som helst problem att etsa med vad som finns att köpa på kjell och lika så framkallningen. Man måste ju som sagt inte veta exakt hur en bil är uppbyggd och veta vad alla delarna heter för att köra den.. eller hur ?
Användarvisningsbild
Jonyverse

Inlägg av Jonyverse »

thronborg skrev:... Men så hittade jag också en sprayflaska P21 som visar sig vara en lösning man sprutar på en vanlig pappersutskrift så den blir genomskinlig och finkar som film. Täckningen blir ju mycket bättre ock man kan skriva ut både från laser och bläckstråleskrivare. ...
Intressant att det finns ett spray! Jag använder lite symaskinsolja på en bomulstuss och stryker försiktigt på baksidan av papperet. Blir samma resultat.
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Istället för att bygga en etstank så köpte jag en på Kjell.com, måste fråga, hur många grader ska det vara för att etsningen ska funka bra.. ?

Bild
Borre

Inlägg av Borre »

Det står på påsen med etsmedel, men runt 50 grader. Men läs på påsen ändå.
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Ja precis.. antog att det ska vara runt 50 grader.. då fattar jag inte hur dom tror att denna värmaren ska fixa det för den går bara till 32 grader och är på 300 watt.. :S
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Som tidigare påpekat är etskaren inte "optimala" detta vill jag minnas har nämnts några gånger tidigare i forat. Undrar om de inte går att öppna upp och modifiera doppvärmaren för högre värme?

Enkelt sett så förvärm, du har ju troligen etsvätskan i ett kärl detta går att mikra eller värma i en kastrull (vattenbad).
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Jo precis.. är fullt medveten om att etstank i vissa fall inte är helt optimalt, här ville jag bara veta om denna doppvärmare går att använda.. om inte..varför i hela fridens namn skickar dom då med den.. ? funkar det inte med detta så måste man ju kanske skicka tillbaka den med motiveringen: Hur kan ni sälja grejer i ett paket som inte passar ihop med varandra. Eller nåt sånt. Rätt ska vara rätt och det är det som är frågan nu med denna doppvärmaren. Ska hälla i vatten i den o sätta igång värmaren och se hur varmt det blir.. så är saken snart klar.
Skriv svar