Eller så arbetar man som anställd för någon annan tills dess att man har samlat kunskap, kapital, kontakter osv som är rimliga för att starta eget, det är antagligen det vanligaste sättet att göra det framgångsrikt.blueint skrev:Alltså satsar man på nischer med mindre initialt kapitalbehov?
Linux på bakåtmarsch
- Krille Krokodil
Re: Linux på bakåtmarsch
Ericsson RF-lab ..
Fast iofs kanske det blir svårt med affärskontakter där med tanke på att avdelningar kan vara långt ifrån de som sysslar med affärerna osv. Kort sagt stor organisation - mindre tvärkunskaper.

Fast iofs kanske det blir svårt med affärskontakter där med tanke på att avdelningar kan vara långt ifrån de som sysslar med affärerna osv. Kort sagt stor organisation - mindre tvärkunskaper.
- Krille Krokodil
Du har köpt paketet, du äger det och du får pilla hur mycket du vill med det, inget hindrar dig. Om det är måndag och du uppskattar att du har 50 timmars arbete kvar för att bli klar till din deadline på fredag står du inte och pillar med något jävla strulande batteripaket, du tar bara bilen 5 minuter till leverantören och köper ett nytt, kosta vad det kosta vill.SvenW skrev:Det finns minst ett dussin märken av batteridrivna borrmaskiner.
Varje märke har sitt unika batteripaket som måste köpas extra dyrt som reservdel
om man vill byta batterierna. Är man olydig och öppnar batteripaketet innehåller
de olika varumärkena samma typ av batterier.
Jag kan ta ett rätt bra exempel. Min mamma hämtade mig vid stationen när jag skulla till deras sommarställe för nåt år sen, eftersom min bil var på verkstad. När hon körde genom sommarstugeområdet där det är smala 30-vägar så körde hon väldigt ryckigt, gasade, släppte, gasade, släppte. Bilen har automatlåda och jag frågade varför hon inte växlade ner till 2:an. "Kan man göra det?"psynoise skrev:Jag är inte heller inne på att folk behöver veta hur en dator fungerar exakt men något behöver man veta för att använda en dator effektivt men detta har jag redan försökt beskriva.
Man blir så illa tvungen, eftersom man har investerat i laddare till de maskinerna. Man kan alltså inte välja en annan, billigare och bättre, konkurrent eftersom det blir för dyrt att ha två olika maskiner.TomasL skrev:Vaeftersom man oftast (dvs alltid) köper in samma maskin i fortsättningen också.
Med "open source"-maskiner (d.v.s. maskiner som hade använt standardbatterier) så hade man fritt kunnat välja mellan olika maskiner och därmed hade det varit fungerande konkurrens om priset.
Just den där "inlåsningen", att det blir dyrt att byta, är ett allvarligt hot mot den fria konkurrensen.
Ja, Office 2010 fungerar verkligen precis som alla andra Windows-program?TomasL skrev:Win är standardiserat, fullt ut, Linux saknar allt vad standard heter.
Då har man valt fel från början.Man blir så illa tvungen, eftersom man har investerat i laddare till de maskinerna. Man kan alltså inte välja en annan, billigare och bättre,
- Lennart Aspenryd
- Tidigare Lasp
Väldigt mycke åsikter!
Standards är bra, kan vi få fler, Lennart!
De måste skapas genom förnuft och begränsningar.
Men det har knappast med Linux just nu debatterade position på vissa marknadssegment.
Standards är bra, kan vi få fler, Lennart!
De måste skapas genom förnuft och begränsningar.
Men det har knappast med Linux just nu debatterade position på vissa marknadssegment.
Linux kommer aldrig bli dominerande på desktop-sidan, inte ens Apple lyckats trots stor marknadsföring. Men linux i olika varianter i embedded-applikationer eller hos webbhotell som VM-maskin för forum och web-hostning och via LAMP är en helt annan femma, och räknar man android som en linuxklon i alla smartphone och plattor så vete fasen om inte det i numerär numera överstiger i antal windowsinstallationer i desktop.
Microsofts motsvarighet på smartphone/platta-sidan har inte alls samma genomslag ännu (eller kommer någonsin) och nu när massor av app-programmerare nästan uteslutande jobbar för Android och iphone och motsvarande på plattorna och detta är essentiellt om en grundläggande OS blir dominerande eller inte. ingen är intresserad av en plattform som har skralt med appar eller krånglar uppenbart mer än alternativen, som win-programmen i telefon (har haft 2 st sådana i firmanallar - aldrig mer om jag får välja själv)
win 8 och deras grafiska koncept orienterad mot plattor har heller inte fallit i god gjord för traditionell desktop-användning och tydligen har man inte på MS förstått skillnaden mellan en platta/telefon och en arbetsstation (sedan att allt mer arbetsuppgifter sakta migrerar till smartphone och platta är en annan sak - felet var att försökte göra en arbetsstation till en telefon/platta i en tillämpning där brukarna inte såg behovet av det)
---
MS office-paketet är en lysande exempel på icke standard - för varje generation så har de gjort om menysystemet fullständigt och man få spendera fruktansvärt massa arbetstid att försöka hitta dom funktionerna som man visste var dom fanns i versionen innan - vem betalar det?? samma sak med visio
och jag har sett hur det går med ett CAD-program som från DOS-miljö till varje pris skulle tryckas in i dåvarande MFC-standarden runt 90-talet som 'alla' windowsprogram skulle använda, pekad med hela handen från microsoft (MS övergav det ganska kvickt själva förövrigt) - det var för programmet sådana essentiella saker som att inte kunde ha 3-knappars mus utan enligt MFC-standarden skulle vara 2-knappars mus vilket gjorde den här CAD-programmet totalt oanvändbart - jag slutade med kretskorts-CAD då av just den orsaken - om jag vet att man klarar ett uppdrag på 8 timmar - så skall man ha chans att klara det på 8 timmar även på den nysprättade installerade windowsversionen eftersom det är ett arbetsverktyg - inte någon jävla leksak/spel som man skall spendera dagar åt att utforska och inga gamla regler gäller!!!
nej, microsoft är så ostandard det går kan om man inte räknar programmet totala livslängd i kvartalsrapporteperioder
starta en valfri emacs av valfri generation - det är samma grundläggande tangetbordkombinationer sedan mitten av 80-talet - _DET_ kallar jag standard - att bra fungerande funktioner inte ändras eller flyttas runt i några större steg trots en stort antal generationer av programmet ifråga.
skall man göra en rejäl omarbetning med helat annat interface-koncept så får man göra en helt ny produkt med nytt namn - inte i en stegning i en version på en redan etablerad produkt
det går alltid att lägga till nya saker, och snofsa upp utseende etc. - men man får inte ta bort eller flytta saker av grundläggande karaktär och ofta använda funktioner när det väl en gång är infört och folk har väl lärt sig att arbeta med det.
En skiftnyckel ser likadan ut sedan den en gång introduceras - visst en hel del detaljer har ändrats och varierats under året - men skaften och justerskruven och käftarna är fortfarande kvar på samma ställe och du vet exakt hur du skall använda den oavsett vilken generation av skiftnyckeln du råkade får fatt på.
Microsofts motsvarighet på smartphone/platta-sidan har inte alls samma genomslag ännu (eller kommer någonsin) och nu när massor av app-programmerare nästan uteslutande jobbar för Android och iphone och motsvarande på plattorna och detta är essentiellt om en grundläggande OS blir dominerande eller inte. ingen är intresserad av en plattform som har skralt med appar eller krånglar uppenbart mer än alternativen, som win-programmen i telefon (har haft 2 st sådana i firmanallar - aldrig mer om jag får välja själv)
win 8 och deras grafiska koncept orienterad mot plattor har heller inte fallit i god gjord för traditionell desktop-användning och tydligen har man inte på MS förstått skillnaden mellan en platta/telefon och en arbetsstation (sedan att allt mer arbetsuppgifter sakta migrerar till smartphone och platta är en annan sak - felet var att försökte göra en arbetsstation till en telefon/platta i en tillämpning där brukarna inte såg behovet av det)
---
MS office-paketet är en lysande exempel på icke standard - för varje generation så har de gjort om menysystemet fullständigt och man få spendera fruktansvärt massa arbetstid att försöka hitta dom funktionerna som man visste var dom fanns i versionen innan - vem betalar det?? samma sak med visio
och jag har sett hur det går med ett CAD-program som från DOS-miljö till varje pris skulle tryckas in i dåvarande MFC-standarden runt 90-talet som 'alla' windowsprogram skulle använda, pekad med hela handen från microsoft (MS övergav det ganska kvickt själva förövrigt) - det var för programmet sådana essentiella saker som att inte kunde ha 3-knappars mus utan enligt MFC-standarden skulle vara 2-knappars mus vilket gjorde den här CAD-programmet totalt oanvändbart - jag slutade med kretskorts-CAD då av just den orsaken - om jag vet att man klarar ett uppdrag på 8 timmar - så skall man ha chans att klara det på 8 timmar även på den nysprättade installerade windowsversionen eftersom det är ett arbetsverktyg - inte någon jävla leksak/spel som man skall spendera dagar åt att utforska och inga gamla regler gäller!!!
nej, microsoft är så ostandard det går kan om man inte räknar programmet totala livslängd i kvartalsrapporteperioder
starta en valfri emacs av valfri generation - det är samma grundläggande tangetbordkombinationer sedan mitten av 80-talet - _DET_ kallar jag standard - att bra fungerande funktioner inte ändras eller flyttas runt i några större steg trots en stort antal generationer av programmet ifråga.
skall man göra en rejäl omarbetning med helat annat interface-koncept så får man göra en helt ny produkt med nytt namn - inte i en stegning i en version på en redan etablerad produkt
det går alltid att lägga till nya saker, och snofsa upp utseende etc. - men man får inte ta bort eller flytta saker av grundläggande karaktär och ofta använda funktioner när det väl en gång är infört och folk har väl lärt sig att arbeta med det.
En skiftnyckel ser likadan ut sedan den en gång introduceras - visst en hel del detaljer har ändrats och varierats under året - men skaften och justerskruven och käftarna är fortfarande kvar på samma ställe och du vet exakt hur du skall använda den oavsett vilken generation av skiftnyckeln du råkade får fatt på.
Adobe Acrobat är ett annat exempel där de har lyckats ändra så man inte hittar grejerna längre...
Förr kunde man liksom leta sig fram i menyerna till funktionerna i alla fall (och det gick då rätt snabbt att lära sig "vägen" till ett kommando via Alt+bokstäver som fungerade som kortkommandon för menyerna). Nu har de (precis som MS Office) nån slags verktygsfält där de försökt samla de vanligaste funktionerna, så om man ska hitta lite mer avancerade funktioner blir man helt vansinnig. Just för Acrobat så var det t.o.m. så illa att folk hittade inte ens var man aktiverade de olika verktygsfälten (jag hittade inte, så jag googlade, och hittade hundratals trådar där folk frågade samma sak: "Var har xxxxx tagit vägen?").
Förr kunde man liksom leta sig fram i menyerna till funktionerna i alla fall (och det gick då rätt snabbt att lära sig "vägen" till ett kommando via Alt+bokstäver som fungerade som kortkommandon för menyerna). Nu har de (precis som MS Office) nån slags verktygsfält där de försökt samla de vanligaste funktionerna, så om man ska hitta lite mer avancerade funktioner blir man helt vansinnig. Just för Acrobat så var det t.o.m. så illa att folk hittade inte ens var man aktiverade de olika verktygsfälten (jag hittade inte, så jag googlade, och hittade hundratals trådar där folk frågade samma sak: "Var har xxxxx tagit vägen?").
När det gäller Ribbon interfacet, så är jag rätt övertygad att det är här för att stanna, då det är synnerligen lättarbetat, och man får jobbet gjort betydligt snabbare och effektivare.
Dock kräver en implementering av det oerhört mycket av utvecklarna, vilket kan vara en tuff tröskel.
Metro-gränssnittet är nog det i särklass bästa gränssnittet för just smartphones och plattor, dock är jag rätt tveksam till det på rena arbetsstationer (har iofs aldrig testat det på arbetsstation).
Det är väl som alltid, när nya saker introduceras, folk blir tokiga, eftersom man inte vill lära sig nytt.
Jag var själv rätt frustrerad, första gången jag använde Off2k7, efter någon vecka dock uppskattade jag det oerhört, då jag märkte hur effektivt det är.
I dag blir jag frustrerad över det gamla gränssnittet som fortfarande finns i en del programvaror.
Dock kräver en implementering av det oerhört mycket av utvecklarna, vilket kan vara en tuff tröskel.
Metro-gränssnittet är nog det i särklass bästa gränssnittet för just smartphones och plattor, dock är jag rätt tveksam till det på rena arbetsstationer (har iofs aldrig testat det på arbetsstation).
Det är väl som alltid, när nya saker introduceras, folk blir tokiga, eftersom man inte vill lära sig nytt.
Jag var själv rätt frustrerad, första gången jag använde Off2k7, efter någon vecka dock uppskattade jag det oerhört, då jag märkte hur effektivt det är.
I dag blir jag frustrerad över det gamla gränssnittet som fortfarande finns i en del programvaror.
Nja, inte riktigt, vissa har justerskruven gängad åt fel håll, vilket får en att säga fula ord.En skiftnyckel ser likadan ut sedan den en gång introduceras - visst en hel del detaljer har ändrats och varierats under året - men skaften och justerskruven och käftarna är fortfarande kvar på samma ställe och du vet exakt hur du skall använda den oavsett vilken generation av skiftnyckeln du råkade får fatt på.
Kan du förklara hur ett verktygsfält med 2x2 cm stora blaffor för varje formatmall (och formatering som används i dokumentet) kan bli effektivare än en combo-box som listar de definierade format-mallarna?TomasL skrev:När det gäller Ribbon interfacet, så är jag rätt övertygad att det är här för att stanna, då det är synnerligen lättarbetat, och man får jobbet gjort betydligt snabbare och effektivare.
I office 2003 hade jag anpassat verktygsfälten, tagit bort de verktyg jag aldrig använde, lagt dit några som jag använder ofta. Det går inte med ribbon-interfacet, det går bara att lägga till eller ta bort hela grupper av knappar. Det går iofs att göra egna grupper, men då ska jag alltså först kopiera en grupp, anpassa den och sen byta ut den mot min egen kopia. Dessutom tar det som sagt var 4-6 gånger större plats på skärmen...
I Office 2003 satt det i ryggmärgen att Alt-A h (Arkiv-menyn Förhandsgranska) var förhandsgranskning i fullskärm. Jag har ännu inte (efter en vecka med Office 2010) lyckats hitta nån sån funktion. Går man in på Skriv ut får man upp en förhandsgranskning men den är inte i fullskärm...
Ribbongränssnittet är för mig det sämsta skit som någonsin uppfunnits. Jag har stora problem att associera alla dessa likartade ikoner med dess funktioner. I mina ögon ser de lika ut och jag måste ägna en massa tid att placera muspekaren över dem och sedan vänta på att få upp en tooltip som förklara vad det är jag pekar på. Och sen vidare till nästa, och nästa...TomasL skrev:När det gäller Ribbon interfacet, så är jag rätt övertygad att det är här för att stanna, då det är synnerligen lättarbetat, och man får jobbet gjort betydligt snabbare och effektivare.
Givetvis är det olika för alla människor, det finns säkert de som inte hara några problem alls med ikonerna, men varför låter inte MS oss välja, meny eller ribbon?