sebastiannielsen, Säkerhet är något man inte vill kompromissa med. Har du brist på pengar behöver du ju inte köpa en nödstoppknapp, men jag skulle definitivt rekommendera att använda en!
Fastnar man i fräsen är det lite lättare att sparka/slå på nödstopknappen än börja jyckla med tangentbordet/musen.
Skulle en nödsituation uppstå och man klarar sig oskadd ur den tack vare en nödstoppknapp är man nog så glad att man hellre köper 100 knappar än skulle ha fått någon skada för resten av livet!
så du menar att du kallar "trycka på ESCAPE" att jyckla med tangentbordet.
Om man ska låna ut maskinen (med tillhörande dator) så kan man ju måla ESC med röd täckfärg och sedan använda en fin vit penna som man skriver STOP på tangenten.
förra året jobbade jag på ABB Control som tillvekrar tryckknappar, mjukstartare och kontaktorer. I deras "skräplåda" fanns en mängd nödstoppar som faktiskt funkar. Men jag såg aldrig när jag skulle komma till användning av en så jag tog bara en
Men jag har nog fortfarande möjlighet att få tag på ett par till. Någon som vill ha?
Och jag som trodde poängen med nödstopp var för att rädda fingrarna utifall
att datorn buggar ur (och esc mao kanske inte fungerar).
Det finns faktiskt ett skäl till att man sätter nödstoppar på maskiner och inte bara en mjukvaru stoppknapp
Mach programet använder ESC som nödstopp & stannar all kringutrustning, & den funktionen kan även fås genom att ansluta en brytare till LPT-porten om man så vill!. Men den svampen som sitter på lådan är till för att döda 0,5KW Nätdelen som matar stegmotordrivarna, vilket kan vara trygt om mjukvaran hänger sig eller om man bara vill leka med datorn utan att ha motordrivningen i gång!. Jag fick brytaren på jobbet, så det var inga merkostnader för min del!