Jag har mycket gott att säga om Husqvarnas 2000-serie symaskiner.
Dom har ett robust utförande som ger dom en betydligt längre livslängd än många moderna maskiner.
Om dom bara får lite TLC.
Flertalet varianter, kanske alla, marknadsfördes som att dom inte behövde smörjas. Den tekniska lösningen för detta var att punkter som behövde smörjas regelbundet, på ett eller annat sätt, "lagrade" olja så att det skulle räcka för ett års användning. Årligen förväntades man lämna symaskinen till verkstad på service. Vid servicen smordes maskinen.
Om maskinen blev stående betydligt längre än ett år omvandlades oljan till något som liknar harts. Maskinen, eller delar av den, upphörde att fungera. Lagom, men inte för mycket värme kan mjuka upp hartsen så att det kan gå att få tillbaka rörligheten och få in olja där det ska vara sådan.
frownlayer:
Ungefär så var det med din maskin och tidigare troligen också med min.
Sedan gjorde jag misstaget att lämna in den till en syaffär som erbjöd service på symaskiner. Om jag skulle gissa var innehavaren av affären thailändska och hennes partner/servicetekniker från Indonesien. Jag fick tillbaka maskinen, med delar av den i en påse, med beskedet att den inte gick att laga eftersom det inte gick att få tag på reservdelar.
Jag ställde undan den och glömde den under ganska lång tid.
När jag ett par år senare ville kunna sy raksöm igen försökte jag plocka ihop den. Då konstaterade jag att det saknades viktiga delar.
Mest uppenbart den axel som går inuti programvredet och som styr upp en av dom armar som följer programenheten. Se bild nedan.
För att maskinen ändå skulle fungera med raksöm ersatte jag den saknade axeln med en bit M3 gängstång med ett par muttrar som höll den lösa armen på plats.
Det fungerar inte som det ska, men det fungerar för raksöm.
Jag är generellt inte lika fördomsfull som min respektive. Hennes kommentar när jag försökte få igång maskinen igen efter den misslyckade "servicen" var ungefär
"vad trodde du skulle hända när du lämnar en svensk symaskin till en reparatör från Asien?".
Om jag kunde få tag på rätt del/delar i stället för det som saknas kanske jag kan få igång zigzag och liknande igen. Men, även om jag har en servicemanual så täcker den så många olika 2000-modeller så att jag inte ens vet hur saknad del/delar ser ut.
Så här ser det ut i min maskin nu. Det fungerar för raksöm, men den kan troligen inte läsa programmodulen för t.ex. zigzag.
gängstång-i.st.f,-axel.jpg
Så här såg det ut där programvredet tidigare fanns, när jag fick tillbaka maskinen från "service". Gemet hat jag satt i i stället för styrpinnen, som saknas nu.
resten_av_programvredet.jpg
Här är en bild från servicemanualen som antyder att det borde vara en lång skruv, iskruvad bakifrån, där jag nu har en M3 gängstång.
Från_servicemanual.png
Om jag kan få tag på rätt delar i stället för dom som saknas så kanske jag kan få igång zigzag också.
/π
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.