Senaste reparationen
Re: Senaste reparationen
Tvärtom verkar standard vara att montera dom så varmt som möjligt så man får sälja så mycket nya enheter som möjligt när dom pajar.
-
Sitter en ordentlig kylfläns på baksidan, den sitter dessutom i luftflödet från en hyffsat stöddig fläkt.
Gissar att det är några kondingar som gått hem och lagt sig
Gissar att det är några kondingar som gått hem och lagt sig
Fixade en Mosquito magnet patriot. Felsöker mig fram till att det var en trasig 7805 i SOIC-kapsel. När jag rengjort kontrollmätte jag kontinuitet fram till ingången. Det visade sig vara avbrott i en via. Lödde dit 7805an igen och drog en tunn kabel istället. Då startade den som den skulle.
Så här skulle det sett ut, anledningen till att två lytar saknas är att den är för lite mindre effekt, typ 18A istället för 23 på den som brunnit upp.
Uräkta reklamen
Uräkta reklamen
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
Sådär, men trälim och nya LÄNGRE skruvar och en elektrisk skruvdragare har jag fått ihop mitt sybord igen.
Oh, en sådan där snitsig tavelramtving-grej. Eller vad de heter.
Brorsonen tyckte att vattenskotern började låta illa på ett oroväckande sätt.
Vi kom fram till att det nog är lagret till impellern som börjat att ge sig.
Och inte för att ta ut segern i förskott, men jag tror vi är på rätt spår.
Brorsonen tyckte att vattenskotern började låta illa på ett oroväckande sätt.
Vi kom fram till att det nog är lagret till impellern som börjat att ge sig.
Och inte för att ta ut segern i förskott, men jag tror vi är på rätt spår.

En kompis hade köpt nån slags kina-timer-modul med två sjusegments led-displayer och lite olika program och tider för att dra ett relä. Hans sambo hade kopplat in alla tre polvänt. Allt funkade förutom att relät inte drog. Kom ganska snabbt fram till att det var en npn-trissa som dött. Ersatte med n-kanals mosfet jag hittade på makers jönköping. Funkade fint. Lödde även fast en tung spole som lossnat i en laddare jag fått. Funkade fint efter det.
Bytte triac i två elstängselaggregat. Tror bägge lever som de ska nu.
Dock fundersam på det ena. Det hade en trött rifa-x-kondensator som jag bytte mot en x förstås. Men sen hade den en 1uF som inte var märkt varken x eller y, utan antagligen hade verklig funktion. Jag hade visst köpt en x2 till den. Vågade inte byta eftersom jag var osäker på om kortslutning i den kan bli farligt.
Bytte triac i två elstängselaggregat. Tror bägge lever som de ska nu.
Dock fundersam på det ena. Det hade en trött rifa-x-kondensator som jag bytte mot en x förstås. Men sen hade den en 1uF som inte var märkt varken x eller y, utan antagligen hade verklig funktion. Jag hade visst köpt en x2 till den. Vågade inte byta eftersom jag var osäker på om kortslutning i den kan bli farligt.
Symaskinservice
Symaskinen, en Husquarna 2000/6010 fungerade tidigare med raksöm, men inte med zigzag.
För några år sedan lämnade jag in den till en affär som lovade att försöka fixa zigzag, men på villkoret "no-fix, no-pay". När jag fick tillbaka den fick jag beskedet att det inte gick att fixa eftersom dom inte kunde skaffa reservdelar.
När jag ett tag senare skulle använda maskinen fungerade inte heller raksöm. Då ställde jag den åt sidan.
Nu ville jag sy lite och plockade fram den.
En genomgång visade att det fanns flera fel. Den matade inte, plockade inte upp undertråden, m.m.
Efter genomgång kan den nu återigen sy raksöm. Vilket är vad jag behöver just nu.
Symaskiner är ganska intressanta mekaniska apparater...
/π
Symaskinen, en Husquarna 2000/6010 fungerade tidigare med raksöm, men inte med zigzag.
För några år sedan lämnade jag in den till en affär som lovade att försöka fixa zigzag, men på villkoret "no-fix, no-pay". När jag fick tillbaka den fick jag beskedet att det inte gick att fixa eftersom dom inte kunde skaffa reservdelar.
När jag ett tag senare skulle använda maskinen fungerade inte heller raksöm. Då ställde jag den åt sidan.
Nu ville jag sy lite och plockade fram den.
En genomgång visade att det fanns flera fel. Den matade inte, plockade inte upp undertråden, m.m.
Efter genomgång kan den nu återigen sy raksöm. Vilket är vad jag behöver just nu.
Symaskiner är ganska intressanta mekaniska apparater...
/π
Släpet, del I
Släpet har stått ett tag med ett hjul låst. När jag fått loss det låsta hjulet, det var ett belägg som fastnat i trumman, så kunde jag fixa så att det gick, med nya belägg, men inte med bra bromsar. När jag skulle testa hade även andra hjulet låst sig. Där var felet att bromsvajern kärvade i höljet. Den gick att lossa, så att inte bromsen låg på.
Jag köpte släpet i dåligt skick för ca 15 år sedan. Då fixade jag upp det och har bara haft problem med enstaka lampor vid besiktningar sedan dess.
Nu är det uppenbarligen dags för ordentlig genomgång av bromsarna. Jag har inget bra ställe att meka inomhus här och nu, så när det blir bra väder ett par dagar hoppas jag att det blir en "släpet del II", så att bromsarna sedan fungerar som dom ska i, minst, 15 år till.
/π
Släpet har stått ett tag med ett hjul låst. När jag fått loss det låsta hjulet, det var ett belägg som fastnat i trumman, så kunde jag fixa så att det gick, med nya belägg, men inte med bra bromsar. När jag skulle testa hade även andra hjulet låst sig. Där var felet att bromsvajern kärvade i höljet. Den gick att lossa, så att inte bromsen låg på.
Jag köpte släpet i dåligt skick för ca 15 år sedan. Då fixade jag upp det och har bara haft problem med enstaka lampor vid besiktningar sedan dess.
Nu är det uppenbarligen dags för ordentlig genomgång av bromsarna. Jag har inget bra ställe att meka inomhus här och nu, så när det blir bra väder ett par dagar hoppas jag att det blir en "släpet del II", så att bromsarna sedan fungerar som dom ska i, minst, 15 år till.
/π
- Mickecarlsson
- EF Sponsor
- Kontakt:
Reparerade ett minneskort till nya RT-datorn, kort CÅ-814. CPU-kortet hittade bara minne upp till $0F7F. Strax under 1k. Och det blev en hel del minnesfel vid test.
Hittade ingen uppenbart så jag kollade av alla passiva komponenter, då hittade jag att en kondensator (C12) som skulle vara på 220pF var på 20pF. Bytte den och minneskortet fungerade perfekt efter det.
Före bytet av kondensatorn: Efter bytet:
Hittade ingen uppenbart så jag kollade av alla passiva komponenter, då hittade jag att en kondensator (C12) som skulle vara på 220pF var på 20pF. Bytte den och minneskortet fungerade perfekt efter det.
Före bytet av kondensatorn: Efter bytet:
- anders_bzn
- Kontakt:
- Mickecarlsson
- EF Sponsor
- Kontakt:
Jupp, den sitter i en delay-funktion bestående av ett antal 74LS04. Det är klockan till kretsarna för refreshen av DRAM’arna. Genereras av E-klockan från 6809’an.
Mickecarlsson,
hur kom du på att det var just den kondensatorn som var boven i dramat?
Lödde du bort den för att kunna mäta kapacitansen på den eller mätte du den på plats med ett instrument?
Med en okulär besiktning kunde du väl inte se utanpå den om den var defekt, spricka eller annat?
Bra att du hittade felet.
hur kom du på att det var just den kondensatorn som var boven i dramat?
Lödde du bort den för att kunna mäta kapacitansen på den eller mätte du den på plats med ett instrument?
Med en okulär besiktning kunde du väl inte se utanpå den om den var defekt, spricka eller annat?
Bra att du hittade felet.
- Mickecarlsson
- EF Sponsor
- Kontakt:
Det var en keramisk kondensator stämplad med siffran 20, enligt komponentförteckningen skulle det vara en 220pF styrol.
Då det var ett timingproblem var det ganska klart vad problemet var
Jag hade inga styrol hemma så det fick bli en 220pF keramisk. Den är mer temperaturkänslig än en styrol men ägaren vet om det och letar efter en styrol att peta dit om det skulle bråka i framtiden.
Då det var ett timingproblem var det ganska klart vad problemet var

Jag hade inga styrol hemma så det fick bli en 220pF keramisk. Den är mer temperaturkänslig än en styrol men ägaren vet om det och letar efter en styrol att peta dit om det skulle bråka i framtiden.