ELFA är fantastiskt!

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Re: ELFA är fantastiskt!

Inlägg av Spisblinkaren »

Nu blir jag besviken :(

Katalogen innehåller nästan inga logikkretsar alls och den programmerbara logiken typ CPLD/FPGA är helt borta.

Dock finns mina kritiska logikkretsar att finna på hemsidan.

Undrar om dom kanske minimerar utbudet i katalogen för att de helt enkelt inte får plats?

MVH/Roger
PS
Bilderna dom visar på logikkretsarna är f.ö fjantiga DIL-attrapper och inte kretsens funktion som dom alltid gjorde i tidigare mer seriösa kataloger.
H.O

Inlägg av H.O »

Men har du inte fattat nånting!? ELFA är inte seriösa längre 8)
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Jodå, de är fullständigt seriösa och relativt pålitliga som leverantör, prismässigt har de skärpt sig ordentligt också.
Dock, eftersom hobbyister inte utgör någon kundgrupp av något större värde, så kan dessa nog bli lite besvikna.
H.O

Inlägg av H.O »

Privat har jag inte handlat på ELFA på år och dar. I mitt yrkesverksamma liv däremot har jag brottats med de tillräckligt många gånger bara det senaste året för att säga nej, de har inte alls blivit bättre, tvärt om - det blir bara värre och värre. EDIT: Och då pratar jag enbart om service och pålitlighet, inte priserna.

Med det sagt så har jag ansträngt mig hårt för att välja RS, Digikey och Farnell även på jobbet så har de VERKLIGEN skärpt sig de senase 3-4 månaderna så OK - men mitt förtroende är slut.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

De senaste åren har jag själv inte haft några större problem med ELFA, de har grejjorna jag köper i lager, leveranser alltid dagen efter.
Nu iofs, jag köper kanske max 20k/år från ELFA, det mesta blir från WE och RS.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Fick ett mail från ELFA om ett nytt varumärke "RND"
........fattar inte vad som skulle vara så fantastisk med speciella varor för just mitt behov.........har de för stort utbud så de måste reducera så man ska hitta......

<<<
Vi är stolta över att lansera vårt nya varumärke som ger kunderna ett heltäckande utbud av produkter för att uppfylla kraven som yrkesmänniskor inom elektronik, el och underhåll ställer. Bra kvalitet och låga priser kombineras, vilket ger enastående värde och en produkt som du kan lita på. Alla produkter i RND-sortiment är noggrant utvalda produkter som du kan använda varje dag. Vi garanterar en hög kvalitet på produkterna med stränga kvalitetsinspektioner – alla produkter uppfyller krävande industriella standarder.

RND betyder:

Att du kan spara som aldrig förr
Med RND-produkter kan du lita på att produkterna håller hög kvalitet samtidigt som du kan njuta av besparingar. Denna kostnadsminskning gör att du får mycket mer för pengarna och öppnar upp stora möjligheter för utveckling och underhåll. När du köper RND-produkter kommer de sammanlagda besparingarna med tiden att resultera i en effektivare upphandlings- och inköpsprocess, vilket ger betydande kostnadsbesparingar för din dagliga verksamhet.

Du kan bygga som aldrig förr
Med vardagsprodukter med låga priser och hög kvalitet kan du bygga mer. RND-sortimentet består av 5 000 produkter och nya artiklar läggs till varje månad. RND har alla dina mest använda komponenter och hjälper dig att skära ned kostnaderna för de vanligaste produkterna du använder. Du kommer att ha nytta av RND både i produktionen och vid påfyllning av verkstaden för forskning, utveckling och prototyper.

Du kan reparera som aldrig förr
En omfattande portfölj av kabel, komponenter, kontakter och mätinstrument är bara en del av värdet RND medför. Tillgänglighet är avgörande. RND-produkter finns alltid på lager och kan levereras inom 24 timmar, vilket hjälper dig att bättre hantera ditt lager och reservdelar, för mer kostnadseffektivt och förutsägbart förebyggande underhåll.

RND-sortimentet täcker många produktkategorier, inklusive kontakter, tråd och kabel, motstånd, kondensatorer, brytare och många fler. Nya produkter släpps varje månad, så håll ett öga på vår webbutik för de senaste nyheterna och heta erbjudanden.

Om du har några frågor om vårt nya RND-varumärke, kontakta oss på order@elfa.se
>>>

Så då har vi uppdelningen hobbyfolk, vanliga företagskunder och RND kunder.

Protte
H.O

Inlägg av H.O »

20kkr / år är ju nästan "hobbypengar"... men jag kan bara gratulera att det funkar för dig!
Men, om jag får fråga, om de nu är så bra och pålitliga och dessutom har skärpt till sig prismässigt varför handlar DU då bara för 20kkr per år och resten på WE och RS?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Tja, WE, därför att jag har synnerligen bra priser (vilket ingen annan kan slå) , och RS för att de har custom reels (och bra priser) , vilket ELFA inte har (Custom reels) (eller hade, har inte kollat det senast).
Surplusen suger jag upp hos bl.a. Mouser samt Microchip.
För mig är ELFA en leverantör bland alla andra, varken bättre eller sämre.
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Inlägg av Micke_s »

RND = gammal VB så betyder det random.
Antar att det är random på kvalité de menar, eller är det leveranstider eller random på valfritt problem...

Elfa tappade mig för 7-8 år sedan.
Låter dock en aning bitter...
H.O

Inlägg av H.O »

OK, så WE har priserna, RS produkterna, Mouser och Microchip har resten. Du handlar på ELFA för en (i professionella sammanhang alltså) spottstyver men menar ändå att de varken är bättre eller sämre än andra.

Som sagt, tyvärr är min erfarenhet av ELFA en helt annan - ingen annan leverantör har krånglat och strulat lika mycket som ELFA - det beror kanske på att vi, till skillnad från dig då har handlat MEST från ELFA och väldigt LITE från de andra. Antalet ordrar och summor har såklart varierat upp och ner under årens lopp (jag har varit med i 15) men min erfarenhet är att det fullständigt rasat de senaste 5 åren.

Det är möjligt att RS, Digikey, Mouser med flera är lika illa, det får vi se men ELFA nu är så otroligt långt ifrån vad det en gång var när det gäller pålitlighet. Det är väl inte så svårt att ha x miljoner produkter i en katalog eller webshop, det klarar vilken en IT-snubbe som helst. Men syftet med det måste väl vara att kunna leverera produkterna till sina kunder - på utsatt tid.

Edit: Exakt, med RND syftar DOM nog snarare Research & Development - men RANDOM är mer deras signum :-)
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Jo men så är det, vissa saker handlar jag hos ELFA, därför att det är enklare att hitta dem (Svenska söktermer) och vissa saker pga att de är betydligt billigare än andra.
Dock är det ju så att jag plockar in offerter med jämna mellanrum, så det varierar lite.
När det gäller WE så är ju de ett mellanting mellan producent och dist, jag tolkar dem som producent, hitintills har det blivit mest trafos, emc-pryttlar, TVS-arrays, plint samt flatkabel, men i takt med att deras sortiment utökas, så....
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

När jag jobbade på mitt förrförrförra jobb (1996-1997 om jag minns rätt) handlade vi i princip allt från elfa, anledningarna var många men typ

- Samlad faktura (detta kunde ingen annan erbjuda då)
- otroligt lager (existerade knappt att saker inte fanns för leverans nästa dag)
- stort sortiment
- supersnabba leveranser (beställde man innan 15(?) så hade man i princip garanterat grejerna med posten kl 10 nästa dag)

Lagret betydde också att man kunde ta en order som var flera år gammal och bestälal samma igen, och få grejerna, prylarna fanns kvar fortfarande.

Samlad faktura var jäkligt smidigt på en liten firma där ingen egentligen ville sköta det administrativa, istället för att få 10-15 fakturor för en månads
inköp så fick man EN.

Idag har man inte alls speciellt imponerade lager, man har sämre sortiment och leveranserna är allt annat än supersnabba.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

En annan sak som elfa hade var en oerhört kompetent teknisk support, fast det hade även farnell, elfas tekniska support är borta sedan länge, vet inte hur det är med farnells..
Användarvisningsbild
GastonDeVille
EF Sponsor

Inlägg av GastonDeVille »

Elfa klarade inte av att leverera en resistor som finns i deras sortiment. I påsen som var rätt märkt, låg en resistor med helt fel värde. Efter kontakt med nämna firma skulle det ordnas. Det lovades dyrt och heligt. I nästa leverans var det samma, fel resistor igen... det fick bli en annan leverantör.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Det här med RND, verkar ju vara något åt COOPs blåvitt eller COOP s eget varumärke

Sökte på en av RND varorna och det är tydligen så att de sätter sitt eget varumärke på någon annans produkt
Om en säkringshållare står det:

Ursprungsland Italien (IT)
Tillverkare RND Components
Gross weight (incl. package) 1.0 gram
Dimensions (incl. package) 12 x 13 x 33 MM
Customs number 8538909999
UNSPSC (v5.03) 30212007

Tror inte det finns någon "tillverkare" som har så brett produktprogram.

Nej, jag tappar förtroendet allt eftersom för ELFA.

Protte
Skriv svar