Hej! Är det någon mer än mig som har problem med "gnissel" från Z-skruven nära endstop? Det går fint att köra upp från botten, men när den gör auto-home precis i början av en print och kör lite upp och ner så låter det väldigt illa.. Testade att olja skruven och försökte rikta hållarna för Z-axeln genom att lätta på skruvarna vid de övre fästena och skruva åt dem igen. Det hjälpte i typ en dag men sen när jag skulle skriva ut igen igår så var det precis lika som innan!
Då jag är ganska ny på det här behöver jag lite hjälp att förstå vad jag gör fel.
Eller är det så enkelt som jag tror, att det är nedskalningen som ställer till det?
Dvs att jag har skalat ner till 65% av originalet (stl) innan jag slicar i Repetier host...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Verkar luta åt dåligt filament... provade att byta till en annan rulle och resultatet blev helt klart annorlunda.
Har inte ändrat några parametrar.
Det vita filamentet fick jag med på köpet, den gröna är en helt ny rulle från "Feed the printer" (PLA 1,75 mm Mörkgrön - Plastech). Har en rulle till från samma order fast med annan färg som jag skall testa med senare.
Finns det några generella regler annars gällande temperatur och utskriftshastighet som man bör tänka på?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
ditt problem uppstod efter ett tag.första halvan är ju bra sedan verkar det ju inte kommit ut tillräckligt med plast. kolla om skruven som trycker filamentet mot extruderns matarhjul är ordentligt åtdraget, slirar det så blir det för lite plast. temperaturproblem resulterar tex i att plastrådarna inte smälter ihop ordentligt.