Allmänna 3D-printer/AM-tråden (FDM, SLA, SLS, DMLS osv)

Allt som rör 3D-skrivare.
danielpublic

Re: Allmänna 3D-printer/AM-tråden (FDM, SLA, SLS, DMLS osv)

Inlägg av danielpublic »

Nu när delta robot angreppssvinkeln (rostock osv.. vas-maskiner) på en reprap 3d printer är på tapeten, verkar SCARA-varianten vara på intåg. Se: tråd och som vanligt se tl;dr-varianten på tuben. När det gäller hastighet, är/kan det vara bra klös i en SCARA precis som med deltarobotar.

När det gäller deltarobotar är det vanligt med en 40 steg/mm nu för tiden, vilket är helt ok för våra syften. SCARA bör nog vara ännu lämpligare när det gäller precision/hastighet ration antar jag. En SCARA bör dra ned produktionskostnaden ännu mer, kan man väl tycka/gärna vilja tro.

Så det är julafton året om, kring vårt intresseområde; jultomtemaskiner. Fast egentligen är det rätt mycket till att förringa det hela, att anspela på att den för närvarande dominerande ständigt tillväxande kulturen byggd på självförverkligande genom massproducerade produkter är något tillstånd som är statiskt och ett crescendo att bevara. För dels bara för att dra nåt ur mörkare trakter, men.. För vad var det som hände t. ex med att som inuit att ingå ett "handelsavtal" (gick även i arv) att genom dela bytet på tolv delar, behålla en -> fördela resten och därigenom säkra sitt leverne?

Ja ja, nu var väl inte det så enkelt..
Vad har vi (mänskligheten/hemma pulare i bemedlade länder) för tillfället nu då? Vi har lätt tillgängliga maskiner, gjorda av vanligt förekommande material överallt på klotet, som kan skriva ut (egna)delar i allsköns plast och som dessutom i sin tur kan omvandlas till metall med rätt enkla medel. Vi kan dessutom "skära plåt"(.pdf) genom att sätta en rits/dragblad/laser på dito (se även wikin). Bortom det finns ju cncritningar/laserskärare/plasmaskärare/svarvar, men det handlar om vägen dit. Och inte bara det, utan om en Fri sådan; som i en demokratimening. Sådär stökigt, smutsigt, besvärligt och ofta rätt förödande. "Here! We made this. Would you like some? It's Free, as in Freedom."

Att forma metall är rätt basgrej för allt (om)formande av en civilisation eller (återupp)byggande, så det som saknas är väl egentligen en "smed" sas, i väntan på/vägen till metalicarap. Dvs, en maskin med 4-5(?) axlar som helt enkelt bankar till material som inte kan gjutas med enkla medel och det lär väl inte dröja länge förrän något sådant tar form.

Intressanta tider.
Användarvisningsbild
Moore

Inlägg av Moore »

Jag är på jakt efter något ställe som säljer plast-delarna till Prusa Mendel, vet ni något ställe inom EU som har bra priser? Kanske finns det någon här på forat som är villig att hjälpa till att skriva ut delarna mot betalning?
malx

Inlägg av malx »

Handelsplats för lite av varje (från olika försäljare):
http://www.emakershop.com

Annars ebay eller reprap forum.

(Min lilla huxley är tyvärr inte i skick att skriva ut några hela skrivare just nu, det går på tok för sakta. Och nästa skrivare är en månad bort)
Användarvisningsbild
Mr. Pink

Inlägg av Mr. Pink »

Det här verkar ju helcoolt!
Flexibel PLA. :tumupp:

http://www.thingiverse.com/thing:42828
Användarvisningsbild
lond

Inlägg av lond »

Har inte vågat testa om det senaste som har kommit ur min 3D-printer fungerar :roll:
Bild

Blev riktigt bra då det är en av dom första sakerna jag skrivit ut och håller på att trimma in skrivaren :)

/// Marcus
Användarvisningsbild
simon78
Kontakt:

Inlägg av simon78 »

Så var köper man lämpligast material?
Tänker köpa en extruder, helst denna: http://store.qu-bd.com/category.php?id_category=6
Och så filament såklart.

Men, jag vill helst köpa det på denna sidan atlanten - går det?
Användarvisningsbild
DeVille
Kontakt:

Inlägg av DeVille »

Nu har ni gjort mig sugen på 3D skrivare också!
Sitter och funderar på vilken modell som är "bäst" osv.

Vad är fördelen/nackdelen med sk bowden extruder vs "vanlig" extruder?
Har förstått att man vinner hastighet och mindre vikt med en bowden, men vad förlorar man vs vinner mot en vanlig.

Är väldigt sugen på att beställa en Rostok Max, men frakten SUGER, 570USD för att få hit den!
Måste ju gå att fixa på ett bättre/billigare sätt!

/DeVille
malx

Inlägg av malx »

Det man förlorar med bowden är att den blir lite mer komplex, d.v.s. en till felkälla. I mitt fall (reprappro Huxley) så lossnar bowdenkabeln direkt det går för tungt/kör för snabbt vilket förstör en bit bowdenkabel som jag får klippa av och gänga om. Bör gå bättre med riktiga pneumatiska infästningar, har försökt beställa det utan lycka ett tag nu. (Den lossnand bowdenkabeln är ruggigt irriterande, har slutat med att jag kör på tok för varmt och sakta nu)

Andra nackdelen som är att du får sämre direkt kontroll över flödet, när du stänger av så fortsätter det vara tryck hela vägen och plast fortsätter att tryckas ut. (Detta gäller givetvis också för direkta extruders men i mindre omfattning). Detta finns det givetvis motmedel mot (stänga av i tid och dra tillbaka mer plast än vid direkt matning) men kräver mer jobb med inställningarna.

Ska man köra riktigt fort har man dock inget val, då är det bowden som gäller.
malx

Inlägg av malx »

simon78 skrev:Så var köper man lämpligast material?
Tänker köpa en extruder, helst denna: http://store.qu-bd.com/category.php?id_category=6
Och så filament såklart.

Men, jag vill helst köpa det på denna sidan atlanten - går det?
Det går bra att beställa extrudern direkt från qu-bd. Jag har beställt därifrån (bara det minimala, inga stegmotorer eller extra för att undvika vikt) och fick varken tull eller moms, men det är givetvis en chansning. Observera dock att qu-bd-extrudern inte fungerar bra i sin orginalform utan kräver en del modifikationer. Vill man ha problemfritt får man köpa någon annan. (Jag ska säga åt korken att skapa en tråd med modifikationerna som behövs på QU-BD:s extruder)
danielpublic

Inlägg av danielpublic »

Moore skrev:Jag är på jakt efter något ställe som säljer plast-delarna till Prusa Mendel, vet ni något ställe inom EU som har bra priser? Kanske finns det någon här på forat som är villig att hjälpa till att skriva ut delarna mot betalning?
Hur har det gått?
Min står andra sidan landet nästan, så jag kan tyvärr inte hjälpa till inom en acceptabel tidsram.
Mr. Pink skrev:Det här verkar ju helcoolt! Flexibel PLA. :tumupp: http://www.thingiverse.com/thing:42828
Flexibelt material är ju skiten!!
En annan källa för mjuk PLA är orbi-tech. "Något" dyrare men säkerligen garanterat bra kvalitet och.. åas har dom polykarbonat filament ochså! Men då behöver man en hotend därefter.
lond skrev:Har inte vågat testa om det senaste som har kommit ur min 3D-printer fungerar :roll:
pic was here
Blev riktigt bra då det är en av dom första sakerna jag skrivit ut och håller på att trimma in skrivaren :)
/// Marcus
Nice! De första sakerna man skriver ut går man och suger på i några veckor. Inte bokstavligen men.. speciellt om det är kina filament.
simon78 skrev:Så var köper man lämpligast material? Tänker köpa en extruder, helst denna: http://store.qu-bd.com/category.php?id_category=6 Och så filament såklart. Men, jag vill helst köpa det på denna sidan atlanten - går det?
Vad är det för material du tänker på förutom extrudern?
DeVille skrev:Nu har ni gjort mig sugen på 3D skrivare också!
Sitter och funderar på vilken modell som är "bäst" osv.
DeVille skrev:Är väldigt sugen på att beställa en Rostok Max, men frakten SUGER, 570USD för att få hit den! Måste ju gå att fixa på ett bättre/billigare sätt!
Gött att höra vi drar/leder ned andra i fördärvet.

Tänk på att du kan göra en 3dprinter med de flesta mindre och mer kostnadseffektiva repraps/3dprinters.
Mao, du kan t. ex köpa en wallace/printrbot/huxley och göra delarna själv till något större skrivare som då t. ex en delta variant. Andra fördelen med att köpa en något mindre printer först, förutom då initialkostnad samt att du kommer senare veta exakt vad du vill ha; är att utvecklingen på området går så löjligt/skrämmande fort. Visst du kan återanvända allt material om det skulle vara så men ja.. tänk på det som att (nu stämmer inte jämförelsen iom en kamera inte kan föröka sig själv.. än..)köpa en systemkamera jämfört med en mindre point & shot kamera med massor med inställningar att leka och växa in i.
DeVille skrev:Vad är fördelen/nackdelen med sk bowden extruder vs "vanlig" extruder?
Har förstått att man vinner hastighet och mindre vikt med en bowden, men vad förlorar man vs vinner mot en vanlig.
Som malx säger är det det där med att se till att:
A) ha rätt hotenddesign.
B) Rätt inställningar i slic3r eller vad nu som förenklar din 3dprinters avknoppning.
Tänk på att t. ex ultimaker & reprappro samt foldarap använder sig av bowden matningen.
malx skrev:...Bör gå bättre med riktiga pneumatiska infästningar, har försökt beställa det utan lycka ett tag nu. (Den lossnand bowdenkabeln är ruggigt irriterande, har slutat med att jag kör på tok för varmt och sakta nu)
Har du kollat med RepRap wikin alt. eMakershop (de som nämnd foldarap använder sig av.)?
malx

Inlägg av malx »

Ah, han (foldarap) har fått in nya till emakershop nu. (Jag antog utifrån texten han skrivit att han inte skulle ta in fler när det var slut vilket det var när jag hittade stället nån månad sedan).
Beställt! Tack för tipset!
:)

Flera av de andra ställena har jag försökt med utan lycka...
Användarvisningsbild
DeVille
Kontakt:

Inlägg av DeVille »

malx skrev: Bör gå bättre med riktiga pneumatiska infästningar, har försökt beställa det utan lycka ett tag nu. (
Vad tror du om dessa? borde väl vara något för dig?
Ser ut som att det finns för annan slang också.

http://shop.seemecnc.com/Push-To-Connec ... -38830.htm

Jag har mailat butiken för få reda på storlek/vikt på paketet, då kan jag leta rätt på någon annan frakt än den med UPS som är sådär äckligt dyr.

Danielrepublic: Intressant länk där med foldarap, ska kolla mer där.
Jag vill inte ha en printer som ser ut som en hög gängstänger i snöstorm... eller en hotend nerkletad med kaptontejp. :-)
Kanske går att ordna till den där wallace, men jag lägger hellre arbetet på att få till juste utskrifter..

/DeVille
Användarvisningsbild
lond

Inlägg av lond »

malx skrev:Bör gå bättre med riktiga pneumatiska infästningar, har försökt beställa det utan lycka ett tag nu.
Kolla om närmsta TOOLS-momentum-butik har i lager eller kan beställa hem.

/// Marcus
fixit

Inlägg av fixit »

Nu kan jag inte hålla tillbaka ha-begäret längre och har precis beställt en 3D skrivare. Mitt val föll på ett Mendel90 kit. Gillar skarpt designtankarna den konstruktören har.
Användarvisningsbild
Hedis
Kontakt:

Inlägg av Hedis »

Passa er!, begäret att skaffa en byts snabbt ut till begäret att skriva ut och sitta och titta på skapandet.... 8)
Skriv svar