Samköp/-tillverkning spindel - levererade! :)
Iden med pelarborren är bara ett ha något som man vet "pressar" 100% rakt så att man inte får på lagret snett så det fastnar. Det gäller bara att "starta" det rakt på axeln sen kan man knacka ner det med en rörbit. När ni väl har lagrena i handen så kommer ni på hur ni ska göra.
Det är inte en säkert att det behöver pressas eller knackas nånting då axeln knappast är större är 20.00mm medans lagret troligen ligger några tusingar över. Så om ni slänger in lagrena i ugnen en stund på 100° eller så kommer dom antagligen att "trilla" dit. Det ger sig....
Det är inte en säkert att det behöver pressas eller knackas nånting då axeln knappast är större är 20.00mm medans lagret troligen ligger några tusingar över. Så om ni slänger in lagrena i ugnen en stund på 100° eller så kommer dom antagligen att "trilla" dit. Det ger sig....
Alla delar till själva spindeln är hemma
:

Ett stort tack går till Nomo Kullager för att jag fick ett pris på de fina lagren som gjorde det möjligt för mig att köpa dem istället för standardlager från Ebay.
Jag är lite nyfiken på siffrorna som står på lagren (D:-4 osv):

Jag antar att det är avvikelserna från nominella värden som står (D = ytterdia, d = innerdia, C = ?), men är det inte lite skumt i så fall att d är negativ på ena lagret? Fast det är ju inte mycket förstås...
Stora tuben till vänster är kullagerfett; kullagren är inte smörjda från fabrik (annat än en tunn oljefilm). Fettet verkar hyfsat ohälsosamt att ha att göra med... Killen på Nomos återförsäljare skulle höra av sig med info om hur många gram fett det ska in i lagren. I vilket fall lär jag få en del över.
Och så passade jag på att köpa en pytteflaska Loctite 641 när jag ändå var där.


Ett stort tack går till Nomo Kullager för att jag fick ett pris på de fina lagren som gjorde det möjligt för mig att köpa dem istället för standardlager från Ebay.
Jag är lite nyfiken på siffrorna som står på lagren (D:-4 osv):

Jag antar att det är avvikelserna från nominella värden som står (D = ytterdia, d = innerdia, C = ?), men är det inte lite skumt i så fall att d är negativ på ena lagret? Fast det är ju inte mycket förstås...
Stora tuben till vänster är kullagerfett; kullagren är inte smörjda från fabrik (annat än en tunn oljefilm). Fettet verkar hyfsat ohälsosamt att ha att göra med... Killen på Nomos återförsäljare skulle höra av sig med info om hur många gram fett det ska in i lagren. I vilket fall lär jag få en del över.

Och så passade jag på att köpa en pytteflaska Loctite 641 när jag ändå var där.
Arvid,
Jag tror, som du, att D är avvikelse från nominellt mått på ytterdiametern, alltså -4uM, d är samma på innerdiametern och jag gissar att C står för clearance.Här är en sida som förklarar lite om clearance. Det säkraste är kanske att fråga NOMO eller leta upp en NSK engineering catalog eller något sånt. Eller skit i det och montera ihop den
Jag tror, som du, att D är avvikelse från nominellt mått på ytterdiametern, alltså -4uM, d är samma på innerdiametern och jag gissar att C står för clearance.Här är en sida som förklarar lite om clearance. Det säkraste är kanske att fråga NOMO eller leta upp en NSK engineering catalog eller något sånt. Eller skit i det och montera ihop den

Hur mycket kast det är i innerring och ytterring, kolla om du hittar markeringarna på ringarna, se till så dessa är i linje med varandra när du monterar lagren annars kan de skära ganska omgående.
om du kan fotografera markeringarna så vore det intressant att se, fabrikanterna använder lite olika typer.
när man köper spindellager så bör man se till att dessa mått är så små som möjligt och att lagren kastar lika mycket (parade).
C vet jag inte vad är.
om du kan fotografera markeringarna så vore det intressant att se, fabrikanterna använder lite olika typer.
när man köper spindellager så bör man se till att dessa mått är så små som möjligt och att lagren kastar lika mycket (parade).
C vet jag inte vad är.
Det låg med en liten lapp med förklaringar i förpackningen. D och d är avvikelser från nominellt radiellt mått på yttering resp. innering och C är avvikelsen från nominellt mått på ytterringens bredd.
gotis: Visst kommer det foton!
Punkten med maximalt kast är markerad med en liten cirkel på sidan av innerringen och med ett stort 'V' på ytterringen, "som pekar axiellt i lastbärande riktningen när innerringen är belastad", fritt översatt från databladet.
gotis: Visst kommer det foton!

Jag funderar på att montera mina lager back-to-back istället för face-to-face.
+ Dubbelt så högt tillåtet varvtal (22000 rpm istf 11000 rpm med fett).
+ Möjlighet att demontera axelpaketet inkl lager ur huset utan att belasta lagren i fel riktning.
- Ingen justerbar förspänning. Lagren måste pressas ihop ordentligt vid montering på axeln och sen sitter de där de sitter.
Anledningen till F-F-monteringen var från början att vi bara kunde förspänna genom att pressa ihop ytterringarna, inte genom att pressa ihop innerringarna. Och med standardlager känns det som en nödvändighet att kunna justera förspänningen (de lagren ska då monteras med en shim emellan).
Mina lager är gjorda för universell parning med lätt förspänning om de pressas ihop helt (39 µm enligt databladet
).
Vad tycker ni som kan detta?
Edit: någon som har tips på var jag kan hitta en rörbit med 21-22 mm innerdia och max 30 mm ytterdia, och med väldigt vinkelrät ände? För att knacka ner lagren på axeln... Kan det funka med ett stabilt papprör tro?
+ Dubbelt så högt tillåtet varvtal (22000 rpm istf 11000 rpm med fett).
+ Möjlighet att demontera axelpaketet inkl lager ur huset utan att belasta lagren i fel riktning.
- Ingen justerbar förspänning. Lagren måste pressas ihop ordentligt vid montering på axeln och sen sitter de där de sitter.
Anledningen till F-F-monteringen var från början att vi bara kunde förspänna genom att pressa ihop ytterringarna, inte genom att pressa ihop innerringarna. Och med standardlager känns det som en nödvändighet att kunna justera förspänningen (de lagren ska då monteras med en shim emellan).
Mina lager är gjorda för universell parning med lätt förspänning om de pressas ihop helt (39 µm enligt databladet

Vad tycker ni som kan detta?
Edit: någon som har tips på var jag kan hitta en rörbit med 21-22 mm innerdia och max 30 mm ytterdia, och med väldigt vinkelrät ände? För att knacka ner lagren på axeln... Kan det funka med ett stabilt papprör tro?
Montera dom back-to-back, det är ju då dom kommer till sin rätt, annars har du köpt "precision" i onödan. Har du prova hur tight passning det är mellan lager och axel, du kanske inte ens behöver knacka ner dom? Om du lägger axeln i frysen och lagrena i ugnen på 75-100° så kanske dom "trillar på" av sig själva. Lagrena är ju endast någon tusendel mindre än nominellt och axeln borde inte vara större än nominellt så det ska inte behövas mycket. Annars fungerar nog ett stabilt papprör om du lägger en brädbit eller nått på den ände du bankar på.
Skönt att du säger det, jag hade ju börjat ana att det nog är en rätt bra idé att montera dessa back-to-back, men det är lite svårt att veta.
Det står typ överallt att man inte ska plocka ur lagren ur originalförpackningen förrän det är dags för montering för att förhindra korrosion, så jag har inte vågat bryta förpackningarna än. Lagren ligger i en svetsad plastpåse med nåt slags olja/korrosionsförhindrare. Jag måste höra med Rotera om den oljan måste tvättas bort innan jag smörjer med fett, och i så fall hur.
Sen kommer den intressanta frågan om hur jag ska lyckas få in ~0,7 mL (15% av lagrets interna volym på 4,7 cm²) fett i lagren. Jag ska se om jag kan få tag på någon grövre spruta eller nåt... Jag vill iaf ha klart för mig hur smörjningen ska gå till innan jag plockar fram lagren.
Det står typ överallt att man inte ska plocka ur lagren ur originalförpackningen förrän det är dags för montering för att förhindra korrosion, så jag har inte vågat bryta förpackningarna än. Lagren ligger i en svetsad plastpåse med nåt slags olja/korrosionsförhindrare. Jag måste höra med Rotera om den oljan måste tvättas bort innan jag smörjer med fett, och i så fall hur.
Sen kommer den intressanta frågan om hur jag ska lyckas få in ~0,7 mL (15% av lagrets interna volym på 4,7 cm²) fett i lagren. Jag ska se om jag kan få tag på någon grövre spruta eller nåt... Jag vill iaf ha klart för mig hur smörjningen ska gå till innan jag plockar fram lagren.
Re: Samköp/-tillverkning spindel - levererade! :)
Projektet har gått lite framåt, äntligen:
Första lagret på väg att monteras (och här syns även markeringarna av maximalt kast som gotis frågade om):

Hela set-upen. Jag varken värmde eller kylde. Det var lite meckigt i början, innan axeln gick i ordentligt. Jag snurrade på axeln för att se åt vilket håll den "lutade" och försökte knacka så att det blev rakt. Jag la en ikea-skärbräda ovanpå kopparröret och knackade med vanlig hammare:

Lagren i spänn. Översta (vänstra) lagret limmat med Loctite 641. Hoppas förspänningen blir lagom; som det är nu så "väser" det lite om lagren när jag snurrar på dem. Jag försökte först förspänna med en av enhandstvingarna, men när jag klämde åt ordentligt så gick ena backen av (plast)! Med lägre förspänning så "klickade" det lite om lagren när jag snurrade dem (kanske om ringarna som håller i kulorna?):

Det blir spännande att se vad som händer när limmet har härdat; om det är starkt nog att bibehålla i förspänningen. Jag torkade av båda ytorna med en trasa bara, använde inget avfettningsmedel eller liknande. Och så kladdade jag in axeln tunt med lim typ tre-fyra lagerbredder över platsen där lagret sitter, och så knackade jag ner det.
Första lagret på väg att monteras (och här syns även markeringarna av maximalt kast som gotis frågade om):

Hela set-upen. Jag varken värmde eller kylde. Det var lite meckigt i början, innan axeln gick i ordentligt. Jag snurrade på axeln för att se åt vilket håll den "lutade" och försökte knacka så att det blev rakt. Jag la en ikea-skärbräda ovanpå kopparröret och knackade med vanlig hammare:

Lagren i spänn. Översta (vänstra) lagret limmat med Loctite 641. Hoppas förspänningen blir lagom; som det är nu så "väser" det lite om lagren när jag snurrar på dem. Jag försökte först förspänna med en av enhandstvingarna, men när jag klämde åt ordentligt så gick ena backen av (plast)! Med lägre förspänning så "klickade" det lite om lagren när jag snurrade dem (kanske om ringarna som håller i kulorna?):

Det blir spännande att se vad som händer när limmet har härdat; om det är starkt nog att bibehålla i förspänningen. Jag torkade av båda ytorna med en trasa bara, använde inget avfettningsmedel eller liknande. Och så kladdade jag in axeln tunt med lim typ tre-fyra lagerbredder över platsen där lagret sitter, och så knackade jag ner det.
Re: Samköp/-tillverkning spindel - levererade! :)
Det här har jag ju nästan glömt bort
Får komma förbi och hämta mina delar någon dag.

Får komma förbi och hämta mina delar någon dag.
Re: Samköp/-tillverkning spindel - levererade! :)
Tjusigt värre! Låter lite konstigt att du skulle få för mycket förspänning...var det inte matchade lager du fått tag på? I så fall så ska väl både ytter- och innerringen monteras stumt motvarandra och lagret får på så vis korrekt förspänning... Oavsett så ser det fint, ser fram emot fortsättningen.
Re: Samköp/-tillverkning spindel - levererade! :)
Spruft: Hur går det med din maskin? Du kan komma förbi och hämta delarna, eller så kan vi träffas på stan (skicka PM bara när du känner att du vill ha dem!). Finns ju en del monteringshjälpmedel nu också.
H.O: Det är ju teorin, hoppas det stämmer i verkligheten också.
0,7 mL fett appliceras.
Jag använde en liten bit mjuk kabel för att peta ner fettet i lagret efteråt:

I väntan på huset (som är på värmning i ugnen):

Grovt tillyxat hål, men lagom för att lagren ska vila bara på ytterringarna:

Huset monterat. Efter några knack för att få axeln rak så sa det "klang" och huset for ned över lagren som... ja, som nånting välsmort
:

Topplagret monterat. Även det for ned med en klang efter några lätta knack för att få det rakt:

Färdig spindel:

Nu kommer nästan det mest spännande: att mäta kast! Var köper man en "allsidig" mätklocka för vettig peng, som också funkar för att mäta in t.ex. linjärlager? Och vad sätter man i spännhylsan vid mätning? Svårt att mäta på spetsen av en pinnfräs...
Och så behöver jag köpa en sats spännhylsor. Och remdriften... finns alltid fler saker som behöver köpas med denna hobby, tror jag.
H.O: Det är ju teorin, hoppas det stämmer i verkligheten också.

0,7 mL fett appliceras.


I väntan på huset (som är på värmning i ugnen):

Grovt tillyxat hål, men lagom för att lagren ska vila bara på ytterringarna:

Huset monterat. Efter några knack för att få axeln rak så sa det "klang" och huset for ned över lagren som... ja, som nånting välsmort


Topplagret monterat. Även det for ned med en klang efter några lätta knack för att få det rakt:

Färdig spindel:



Nu kommer nästan det mest spännande: att mäta kast! Var köper man en "allsidig" mätklocka för vettig peng, som också funkar för att mäta in t.ex. linjärlager? Och vad sätter man i spännhylsan vid mätning? Svårt att mäta på spetsen av en pinnfräs...
Och så behöver jag köpa en sats spännhylsor. Och remdriften... finns alltid fler saker som behöver köpas med denna hobby, tror jag.

Re: Samköp/-tillverkning spindel - levererade! :)
Kul att se att bitarna kommer på plats.
Har allt fungerat som tänkt annars vid monteringen och tillverkningen, det var ju ett tag sedan vi diskuterade konstruktionen.
För övrigt väldigt snygga och bra bilder.
Har allt fungerat som tänkt annars vid monteringen och tillverkningen, det var ju ett tag sedan vi diskuterade konstruktionen.
För övrigt väldigt snygga och bra bilder.