Senaste kretskortet

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Fritzell

Re: senaste kretskortet

Inlägg av Fritzell »

Aha :) missade det. Kunde tänka mig nått åt det hållet..
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

En drivarmodule för openASC-projektet...Fräst med en LPKF S-62, genompläterat kemiskt och sedan provade jag även att lägga på egen soldermask för första gången. Tycker resultatet blev helt OK med tanke på att det är "hemgjort"...Dock så blev det fel från början, jag fick något oxidlager på paddarna som gjorde att det inte gick att löda och eftersom jag krånglat ett tag innan jag insåg att man med stålull kan gnugga bort denna oxid så försörde jag lite. Jag och stinrew provade lite på ett annat kort och kom fram till en teknik som är lite bättre. Soldermasken är helt sanslöst bra, man kan sätta lödpennan på 390 grader ett bra tag utan att det blir ens ett märke, dessutom klarar den nötning relativt bra också. Soldermasken är ett kit man kan köra från LPKF för runt 5000kr.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Här ser man att jag gnuggade lite för mycket på några banor.
hatten

Inlägg av hatten »

Snyggt, sm2wmv! Då och då kör jag också en S-62, väldigt smidig när den fungerar som den ska. Är det LPKFs genompläterings-kit du använder?
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

hatten skrev:Snyggt, sm2wmv! Då och då kör jag också en S-62, väldigt smidig när den fungerar som den ska. Är det LPKFs genompläterings-kit du använder?
Jepp, det är den galvaniska genompläteringsutrustningen, den mindre av modellerna.
Användarvisningsbild
mr.olle.norell

Re: Senaste kretskortet

Inlägg av mr.olle.norell »

Bild

Bild

Här ska det byggas försteg :)
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

>mr.olle.norell: Snyggt kort. Ser jag en lysdiod utan förkopplingsmotstånd i schemat?
FarbrorEstland
Kontakt:

Inlägg av FarbrorEstland »

Fritzell: man kan luras av bilden men förkopplingsmotståndet syns precis nedanför lysdioden.
Användarvisningsbild
mr.olle.norell

Precis! Men jag har faktiskt två förkopllingsmotstånd, bara för att det skulle bli symetriskt och fint :)
Fräsen

Inlägg av Fräsen »

Mr.Olle> Utveckla gärna det du menade. Som jag ser det som så är LED,en till för att påvisa att både den negativa och positiva regulatorn funkar. På vilket sätt blir dina TVÅ resistorer mer effektiva än ett? Jag har kanske missat någon poäng, förklara gärna!
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Effektivare blir det inte men däremot kanske symmetriskt och fint som han sa komponentmässigt genom att lägga till ett extra. Det kvittar däremot om motståndet kopplas före eller efter dioden och det fungerar lika bra att koppla ett före dioden och ett efter om man vill men motståndet i båda måste sammanlagt förstås vara det rätta.
Användarvisningsbild
mr.olle.norell

Japp det är precis som Henry skriver! Det utskrivna schemat man skymtar på bilden har en lysdiod och ett förkopplingsmotstånd.
Jag lade dit ett extra motstånd så att det blev lika på höger och vänster sida i layouten.
Bara för att jag tyckte det blir snyggare att se på :)
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Okej. Tyckte det såg ut som lysdioden gick ner mot jord men vid en noggrannare titt såg jag att det inte var nån "junction" där.
Fräsen

Inlägg av Fräsen »

Dessa estetiker... :D Själv kopplar jag bara så att det leder...
Användarvisningsbild
slatte

Inlägg av slatte »

Här kommer mitt senaste kretskort, Dubbla H-bryggor styrs genom PWM
Har tyvärr inte kunnat testa bryggan för att se vad den klarar fast har provat på 2 motorer som drar ca 12V 3A ialf :-)
då jag är nöjd. Men den klarar nog antagligen mycket mer fast har inte lust att elda upp kortet det första jag gör :D
Kylningen är nog inte den bästa som den är nu :lol:

Bild
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Dessa estetiker... Själv kopplar jag bara så att det leder...

Hehe, själv lägger jag nog ner minst 1/3-del av tiden för att få något kort snyggt med. :)
Skriv svar