Bild-/byggtråd Velleman K8200 3D-printer

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Re: Bild-/byggtråd Velleman K8200 3D-printer

Inlägg av MadModder »

Plast som knastrar och ser konstig ut kokar troligen. Jag skulle nog kolla så den uppmätta och verkliga temperaturen stämmer överens.
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor

Inlägg av LaRdA »

Jag skulle påstå att din nylon inte är riktigt torr då man brukar få just de symtom du nämner.
Så prova torka den och se om det gör någon skillnad.
dbostream

Inlägg av dbostream »

Det kanske blev aningen bättre när jag sänkte temperaturen lite men inte helt, kör med termistorn som jag fick med en hong-kong hotend jag beställde på ebay förut så den kanske skiljer en aning mot orginalet.

Tycker plasten borde vara torr då jag precis bröt förpackningen och det låg en sådan där påse i som ska absorbera fukt.

Ska testa sänka tempen ytterligare.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Jag hade samma problem med en rulle nylon som jag tror var fuktig, har dock inte provat torka den...
Xoffis
Kontakt:

Inlägg av Xoffis »

Någon som vet om någon bra gkods editor?

Vet inte ens om det finns men funktioner jag önskar:

Om jag har flera delar på bedden, de har skrivits ut en stund nu och jag ser att del 3 skiter sig... Då vill jag kunna gå in i denna editor, markera del 3 och radera den så skrivaren kan fortsätta med de delar som funkar men slutar slösa plast på del 3...

Jag är medveten om att denna funktion kan ta lite tid att räkna ut då den måste räkna en hel del, men plasten under den tiden är ju mindre än att låta det gå klart...

Alternativ 2:

Jag slicar en del som jag vet kan vara svår, ser att slic3r gör ett totalt korkat val med broarna, då vill jag kunna redigera detta layer och dra stigarna en annan väg... (givetvis innan utskrift börjar)

Här är mitt exempel, bild 1 visar lager 27, de tunna spåren är stöd jag har ritat med delen för att skriva i luften är ju omöjligt ;) bild 2 visar lager 28, kunde slic3r välja en mer korkad layout än så? de absolut längsta den kan göra i det fallet... suck... hade jag kunnat ändra dessa till att gå rakt över hade jag inte behövt kasta delen, synd bara att jag inte kikade innan jag började skriva ut...

Bild

suck...
Bild
Användarvisningsbild
Nisse

Inlägg av Nisse »

Det där ändrar du i Slic3r istället.
Gå in i Infill och ändra Fill angle.
Xoffis
Kontakt:

Inlägg av Xoffis »

@Nisse

Hade det varit så enkelt hade jag varit väldigt tacksam! =)

Bild

Visst, jag kan stänga av "detect bridges" men den gör ett väldigt bra jobb i många andra lägen...
Användarvisningsbild
Nisse

Inlägg av Nisse »

Hmm, det där har jag inte sett tidigare. Kunde ha svurit på att det fungerade för mig. Men jag har väl haft tur med hur Slic3r valt :-/

Om du vrider objektet 45 grader på bädden då?
Eli
EF Sponsor

Inlägg av Eli »

Varför kör ni Slic3r? Har kommit fram till att Cura är många ggr. bättre & snabbare.
G4jm0r

Inlägg av G4jm0r »

Själv har jag försökt använda slic3r en massa gånger men det slutar alltid med att den gör något dummt och jag går tillbaka till Cura.
Någon som testat Repetier Host 1.0?, där ska finnas support för Cura's slicer om jag mins rätt.
Användarvisningsbild
Nisse

Inlägg av Nisse »

Eli skrev:Varför kör ni Slic3r? Har kommit fram till att Cura är många ggr. bättre & snabbare.
Utveckla gärna varför Cura är många gånger bättre.
Jag har inte provat det men är öppen för förslag.
Xoffis
Kontakt:

Inlägg av Xoffis »

Fortfarande lite ränder... så utveckling fortskrider...

Bild

Men betydligt bättre än vanilla:
Bild

Tror jag kan vara något på spåren... fortsättning följer!
dbostream

Inlägg av dbostream »

Någon som testat PLA 90 som bl.a. feed the printer säljer? Då jag skulle vilja skriva ut i något mer hållbart material än vanlig PLA och HIPS, ABS, Nylon inte går något bra för stora utskrifter på orginalbädden så verkar PLA 90 intressant då det ska vara segt likt ABS.
Användarvisningsbild
drh

Inlägg av drh »

G4jm0r skrev:Själv har jag försökt använda slic3r en massa gånger men det slutar alltid med att den gör något dummt och jag går tillbaka till Cura.
Någon som testat Repetier Host 1.0?, där ska finnas support för Cura's slicer om jag mins rätt.
För mig är det tvärtom, jag går tillbaka till Slic3r :)
dbostream

Inlägg av dbostream »

G4jm0r skrev:Själv har jag försökt använda slic3r en massa gånger men det slutar alltid med att den gör något dummt och jag går tillbaka till Cura.
Jag har installerat det på en av mina datorer, har aldrig använt cura så jag är osäker på hur man ställer in allt så jag har inte testat skriva ut något ännu men jag sitter och försöker göra mig bekant med alla inställningar så kommer skriva ut något inom en snar framtid. En sak jag har sett är att cura lyckas slica vissa halvskadade modeller som Slic3r misslyckas med.
Skriv svar