Tråden för Delta/Kossel 3D-Skrivare (fd Simplys 3D-Skrivare)
Re: Tråden för Delta/Kossel 3D-Skrivare (fd Simplys 3D-Skriv
Kul att du hittat hit! Välkommen!
Vad är det som du inte tycker var bra med original-Kosseln? Vad har du gjort för modifieringar och varför? Är det bara utseende eller är det även funktioner som ändrats?
Vad är det som du inte tycker var bra med original-Kosseln? Vad har du gjort för modifieringar och varför? Är det bara utseende eller är det även funktioner som ändrats?
Alltså jag hade ju aldrig varit i närheten av en Kossel, så jag gick bara på känsla! Från början ville jag framförallt att den skulle se lite bättre ut, men allt eftersom jag designade så gjorde jag också en del andra ändringar. Bla:PeterH skrev:Kul att du hittat hit! Välkommen!
- 2020-profiler + mer robusta hörnbitar med fler infästningar för bättre stabilitet
- Magnetleder för att det verkade coolt och borde reducera det mekaniska spelet en del
- Sänkte ner byggplattan (som består av IKEA-underlägg, silikonvärmare och glasskiva) samt höjde upp min hot end i effektorn för att maximera bygghöjden utifrån de profiler jag använder
- Egendesignad extruder med en 5:1 växel som ser clean ut och fungerar bra
- Kabeldragningar genom hörnbitar etc., också mest för att det är stiligt
Och så är det såklart kul att ha en helt egen skrivare!
G4jm0r skrev:Nu har jag inte monterat denna än, men spontant känns det som att den går betydligt längre ner än vad den borde, hela hotenden sitter onterad under effector plattan.
Jag har också letat efter en "raised" variant men inte hittat någon som känns vettig.
http://www.thingiverse.com/thing:881793
Denna verkar lovande men ser inte ut som den har filamentkylning. Däremot har den magneter vilket är något jag antagligen kommer byta till ganska snart.
Såg nu när jag läste igenom tråden att du länkat till min effektor, kul! Den fungerar bra, men som du skriver så har den inte någon kylning för plasten. När man kör PLA kan det vara ett problem ibland..
Jag jobbar på en ny design med integrerad IR sensor och en radiell fläkt för plasten, så det kommer nog så småningom

Såg att du skrev att du behövde göra bättre fästen för heatbed'en, så här har jag gjort:
Ska väl printa "tumskruvar" att ha muttern i(istället för plastbrickan)...
Istället för gummi, kan man ha en fjäder ifall man vill ha längre justering, men det behövs inte.Ska väl printa "tumskruvar" att ha muttern i(istället för plastbrickan)...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Ah. Ja den där lösningen är ju bra, enkelt att justera. Fungerar inte riktigt för mig just nu dock, jag kör ju en snikvariant med kastrullunderlägg + silikonvärmare istället för en för värmeplatta med skruvhål i. Kan bli så att jag köper en liknande platta som dig så småningom, vi får se!NULL skrev:Såg att du skrev att du behövde göra bättre fästen för heatbed'en, så här har jag gjort:Istället för gummi, kan man ha en fjäder ifall man vill ha längre justering, men det behövs inte.
Ska väl printa "tumskruvar" att ha muttern i(istället för plastbrickan)...
Jag har äntligen tagit ett stort steg frammåt för att fixa elektroniken till min skrivare.
Kapade till sidopaneler och skrev ut sidofästen, fixade också en jigg för att slippa mäta var alla hålen skulle borras i panelerna
Nästa steg är att montera resterande elektronik och fixa all kabeldragning.
Kapade till sidopaneler och skrev ut sidofästen, fixade också en jigg för att slippa mäta var alla hålen skulle borras i panelerna

Nästa steg är att montera resterande elektronik och fixa all kabeldragning.
Nice!
Ångrar att jag inte byggde en undervåning från början för att få plats med elektroniken. Men känns lite ovärt nu att beställa nya profiler.
Ångrar att jag inte byggde en undervåning från början för att få plats med elektroniken. Men känns lite ovärt nu att beställa nya profiler.
Köpte in en raspberry pi 2 för att få lite fler USB portar och för att få mer ström till WLAN modulen utan att behöva köpa en extern hub.
Spenderade 2 timmar idag med att försöka få igång nätverket på raspberryn, usch för linux.
Införskaffade också en liten step down modul eftersom raspberryn kräver 5V.
Lödade bort nätverkskontakten eftersom den ska monteras i chassit, bytade ena USB kontakten till en enkel eftersom jag kommer löda ihop anslutningen mellan RPI'n och kontrollerkortet.
Lödade dit ett par vanliga kablar på RPI'n för att slippa driva den via micro USB.
Designade en test ram till kontakterna för att enklare montera dom i chassit senare.
Designade också några distanser till alla korten.
Spenderade 2 timmar idag med att försöka få igång nätverket på raspberryn, usch för linux.
Införskaffade också en liten step down modul eftersom raspberryn kräver 5V.
Lödade bort nätverkskontakten eftersom den ska monteras i chassit, bytade ena USB kontakten till en enkel eftersom jag kommer löda ihop anslutningen mellan RPI'n och kontrollerkortet.
Lödade dit ett par vanliga kablar på RPI'n för att slippa driva den via micro USB.
Designade en test ram till kontakterna för att enklare montera dom i chassit senare.
Designade också några distanser till alla korten.
-
Köpte dessa från RobotDig passformen är tight.... 20x20mm 

Byggde vidare på skrivaren idag, fixade ett par snabba kretskort för att montera USB och Nätverk bak på skrivaren. Designade om fästet en del också.
Sen undrar jag hur jag bör farvara etsningspulver? När jag lyfte på min påse var den så gammal att plasten hade spruckit och allt flög ut på min arbetsbänk. Jag har nu samlat det mesta i en sortimentskåpslåda men är osäker på om det är speciellt bra/säkert förvaringsställe.
Sen undrar jag hur jag bör farvara etsningspulver? När jag lyfte på min påse var den så gammal att plasten hade spruckit och allt flög ut på min arbetsbänk. Jag har nu samlat det mesta i en sortimentskåpslåda men är osäker på om det är speciellt bra/säkert förvaringsställe.
Nu var allt monterat på sidopanelen, nästa steg blir att koppla ihop allt och se om det fungerar 

Vilken typ av limit-switchar använder ni? Har sådana små mikrobrytare från swech:
http://swechtrading.se/zencart/index.ph ... cts_id=152
.. men repeterbarheten i dem räcker inte riktigt, det skiljer typ 0,3mm på vissa brytare mellan repetitionerna vilket gör att understa lagret ibland har svårt att fastna, och ibland inte kan komma ut alls.. Tips på bättre brytare?
http://swechtrading.se/zencart/index.ph ... cts_id=152
.. men repeterbarheten i dem räcker inte riktigt, det skiljer typ 0,3mm på vissa brytare mellan repetitionerna vilket gör att understa lagret ibland har svårt att fastna, och ibland inte kan komma ut alls.. Tips på bättre brytare?
Använder små induktiva givare på min.
/// Marcus
/// Marcus
Någon länk till var man kan köpa?
Kan nog vara bra, fick häromdagen ta fram värmepistolen och böja tillbaka en som hade böjt sig av värmen från stegmotorn.Köpte dessa från RobotDig passformen är tight.... 20x20mm