Dina mini-projekt!

Berätta om dina pågående projekt.
1802

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av 1802 »

Placerade ut 3 st solcells trädgårdsbel av billigaste modell. Med nyladdade batterier. Men det blir bara en prick på video övervakningen :-( vitt ljus. Men om nån passerar så får jag ett blink. Jag trodde det skulle räcka till att få fram en skuggfigur. Med ir ser bara jag(och de med kamera) att de lyser. Kanske värt ett försök.
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Inlägg av Micke_s »

Dagens bygge: en snygg liten lampa till köket.

Hårklämma, 4st varmvita flux led:s, motstånd, 1.5mm kopparrör, lite kabel och en gammal jabra laddare.

Alla köpelampor var så fula tyckte jag.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
ekman

Inlägg av ekman »

@Micke_S
Vart riktigt snyggt tycker jag. Det ända är väl foten hade kunnat behövt lite mer kärlek :D
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Inlägg av Micke_s »

Den ska målas också och ev hitta på något skojsigt, blev lite väl sent att fortsätta igår.
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

Jag fick en billig hemmabio av syrran.. Som jag använder som USB mediaspelare. Och det funkar helt okej. Men den går varm så man nästan bränner sig på locket på lådan efter ett tag. Så jag stoppade i en fläkt i den. en gammal CPU fläkt från en laptop duger fint. Petade runt lite och hittade en 3,3V lina som jag kopplade fläkten till. Fläkten monterade jag mot baksidan med en hög smältlim.. Sitter som berget. Fläkten suger dels in ny luft från ett ventilationshål, och återcirkulerar en del luft från den svala delen av lådan, och blåser det runt över nätdel och förstärkare. Det verkar funka fint! :)

Innan
Bild

Efter
Bild
ElectricNooB

Inlägg av ElectricNooB »

Hur bra är det att koppla in sig på valfri "3.3V lina". Det känns som att man kan få till en satans massa ripple och liknande roligheter. Mr Murpy garanterar nästan det :D
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

tja, eftersom att fläkten drar våldsamma 15mA och sitter kopplad på en bana som är kopplad till 3,3V ut från PSUn så är det nog ingen fara :P
ElectricNooB

Inlägg av ElectricNooB »

Dina värden förutsätter en dammfri fläkt. :D Närå, du har nog bra koll på det där. :)
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Skulle ha in Debian på servern, som saknar möjlighet till grafik. Det löstes enkelt genom att flytta över hårddisken till en annan dator och installera. Problemet var nätverket, fick inte igång det sen när jag flyttade tillbaka hårddisken och då enda sättet att konfigurera servern är via SSH blir det svårt. :roll:

Men på chassit fanns en blindplåt över var man kan montera en DE9-kontakt och lägligt vid det på moderkortet fanns en 9-pinnars stiftlist. :humm:
Efter lite googlande så mycket riktigt, det är en serieport!

Miniprojektet är därför en kontakt från stiftlisten till DE9-kontakt :)
IMG_20121105_180750.jpg
Anledningen till så stort IDC-don är att jag inte hade något mindre, men det fungerar bra.

Men fick inte igång det ändå... Därför blev det ett till miniprojekt, att koppla om en seriekabel till null-modem, efter det så fungerade det utmärkt och servern rullar nu på så snällt med Debian, dags för mer konfiguration, över SSH nu när det går. :D
Fördelen med konsolen är att man kan konfigurera BIOS med den.
Agwan

Inlägg av Agwan »

Roligt när man kan modda lite med moderkortet. Eller modda och modda.

På mitt chassie finns det en frontpanel med lite USB-kontakt och så. Men på mitt moderkort finns inte något ställe att sätta den på, typ. Det finns ett ställe där den förmodligen skall sitta på den lite lyxigare varianten (trodde det var den jag köpte). Så det är ingen kontakt ditlödd. Är lite sugen på att löda dit den och prova, men vette fasen om jag vågar och den är kanske avstängd i firmware ändå.
danielr112

Inlägg av danielr112 »

Oftast annan bios samt att styrkretsarna saknas.
Agwan

Inlägg av Agwan »

Verkar inte som att någon fler komponent saknas utöver kontakten.
1802

Inlägg av 1802 »

Tömde och rensade dammsugaren jag fick nyligen. Filtret var rejält dammigt. Det fick en omgång med tryckluft. Blev ett rejält moln :vissla: . När jag vände toppen så lät det klonk. Och när jag skulle testa sög den inte als. Jag gissar att det är en flottör som stänger av om det är för mycket vatten i. Men motorn går :shock: , den bara stryper flödet. Vore det inte bättre om den även stängde motorn?
Användarvisningsbild
ghost_rider

Inlägg av ghost_rider »

Fick tummen ur o gjorde lite småtråkiga saker. ,
Nya T-spårsmuttrar till mitt nya bord.
Urkarvade ur 7075 med m6 mutter undertill.
IMAG0424.jpg
Användarvisningsbild
ElectricMan
Kontakt:

Inlägg av ElectricMan »

Debian som server-OS ska ju köras över SSH. Inget skrivbordssvammel på en server inte! :P
Skriv svar