Köprecension av 40 W Laser från Kina
Re: Köprecension av 40 W Laser från Kina
Har ni andra med laser hunnit prova olika plastsorter?
Jag provade igår att gravera och skära i polykarbonat PC från maskindelen men resultatet var jättedåligt.
Plasten "kolade" och det blev fula brännmärken.
Tidigare har jag kört i Plexiglas från Clas Ohlson (PMMA/akryl) och det har gått jättebra.
Jag är sugen på att testa Biltemas Plexiglas (styren-akrylnitril). Är det någon som provat den?
Förslag på andra plaster/inköpsställen som fungerar bra i laser?
Jag provade igår att gravera och skära i polykarbonat PC från maskindelen men resultatet var jättedåligt.
Plasten "kolade" och det blev fula brännmärken.
Tidigare har jag kört i Plexiglas från Clas Ohlson (PMMA/akryl) och det har gått jättebra.
Jag är sugen på att testa Biltemas Plexiglas (styren-akrylnitril). Är det någon som provat den?
Förslag på andra plaster/inköpsställen som fungerar bra i laser?
Ett plast som ni absolut inte ska lasra är PVC, om ni vill ha er maskin hel!
Läste någonstans att det släpper ut syra som förstör speglarna...
Läste någonstans att det släpper ut syra som förstör speglarna...

Det finns en lista på lite olika material här.
Men det är alltid kul med fler erfarenheter, och lite "lokala" inköpsställen skulle vara fint.
Men det är alltid kul med fler erfarenheter, och lite "lokala" inköpsställen skulle vara fint.
Kankki: det stämmer, ångorna innehåller HCl (saltsyrlighet) som i kontakt med luftens vattenånga blir saltsyra som kondenserar på alla metalldelar i maskinen, även så kallat rostfritt stål rostar ruggigt fort i den miljön :/
Snyggt, är hålet utskuret med lasern? är den mörka ramen behandlad eller "lätt lasrad"?netrunner skrev:Dels kan du gravera som en matris-skrivare. Dvs, vagnen åker fram och tillbaka och lasern bränner där den ska.
Någon som har några tips?
Eller har du två träslag? lite lurigt att se.
Hur blir gravyr i glas och metall?
Skulle kanske finnas en "Senaste lasergravyr/skärningen" -tråd
Hjälper inte ens ett utsug mot de där syra-ångorna?
/DeVille
Usch. Borde stå på en stor varningsskylt på varje maskinMeduza skrev:Kankki: det stämmer, ångorna innehåller HCl (saltsyrlighet) som i kontakt med luftens vattenånga blir saltsyra som kondenserar på alla metalldelar i maskinen, även så kallat rostfritt stål rostar ruggigt fort i den miljön :/

Men, något jag tycker någon ska prova (som jag skrev på förra sidan) lägg två akrylskivor på varandra och skär ut, och se om de blir sammanfogade (och hur stadigt det blir). Kan bli ganska snygg effekt med klar/färgad akryl tror jag!
Kan rekommendera att inte prova att skära pfte-plaster i stil med teflon heller, dessa ger ifrån sig ångor som innehåller väteflourid som i kontakt med luftens vattenånga blir flourvätesyra vilket är riktigt obehagliga grejer... :/
http://en.wikipedia.org/wiki/Hydrofluoric_acid
http://en.wikipedia.org/wiki/Hydrofluoric_acid
Testade att skära i en skiva ESD-plast. Inte att rekommendera, kolpulvret som är inblandat i plasten bara förkolnar och röken fattar lätt eld, mycket värre än att skära i trä.
/// Marcus
/// Marcus
Smart sätt att använda en laserskärare
Jag vill ha mer höjd i min laser
/// Marcus
Jag vill ha mer höjd i min laser

/// Marcus
Tyckte också det var smart när jag såg det, kanske någon här är villig att pröva?
Jag vore intresserad hur det går med 5mm akryl..

Jag har en plan att göra en "LED tavla" till grabben som är löjligt förtjust i Angry Birds.
Jag provade först i 2mm polykarbonat. Resultatet kan ses på bilden nedan där jag har tvättat bort allt sot som var löst.
Andra försöket blev i 3mm akryl.
Skärdatan jag hade för akrylen var:
Gravyr
Strömstyrka: 20%
Hastighet: 200mm/s
1 pass gav djupet 0,8mm
Skärning (här fegade jag nog lite)
Strömstyrka: 30%
Hastighet: 20,32mm/s
3 pass krävdes för att komma genom. Jag använde samma skärdata för polykarbonaten.
EDIT: Kom på att jag nog skulle ha postat det här inlägget i "Visa upp vad vi skurit med CNC-Plasma/gas/vatten/laser". Aja får tänka på det nästa gång.
Jag provade först i 2mm polykarbonat. Resultatet kan ses på bilden nedan där jag har tvättat bort allt sot som var löst.
Andra försöket blev i 3mm akryl.
Skärdatan jag hade för akrylen var:
Gravyr
Strömstyrka: 20%
Hastighet: 200mm/s
1 pass gav djupet 0,8mm
Skärning (här fegade jag nog lite)
Strömstyrka: 30%
Hastighet: 20,32mm/s
3 pass krävdes för att komma genom. Jag använde samma skärdata för polykarbonaten.
EDIT: Kom på att jag nog skulle ha postat det här inlägget i "Visa upp vad vi skurit med CNC-Plasma/gas/vatten/laser". Aja får tänka på det nästa gång.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Polykarbonaten är ju riktigt hemsk, ju, hehe.
Har du hunnit pröva SAN plast?

Har du hunnit pröva SAN plast?
Jag provade makrolon i söndags.
Det kan ni ju skita i att göra
Vart till och med värre än ditt exempel med polykarbonat.
Det kan ni ju skita i att göra

Vart till och med värre än ditt exempel med polykarbonat.
Makrolon = Lexan = Polykarbonat.
Precis som Plexiglas är gjort av akryl.
Jag har inte hunnit prova SAN, men jag fick för mig att någon annan hade/skulle göra det.
Precis som Plexiglas är gjort av akryl.
Jag har inte hunnit prova SAN, men jag fick för mig att någon annan hade/skulle göra det.
Fortfarande problem med "singel line font". Jag har testat tipsen, tyvärr saknas många tecken i fonten som då blir "blankspace".
Trotts att jag har kört 100tals bitar nu är det ett par saker som jag fortfarande inte förstår.
Kan någon klargöra detta med "lasern skär ett spår och sen backar och skär exakt samma spår baklänges". Har det att göra med den färg som används för att markera "skära" eller "skriva"?
Färgen "blå" är ibland ett svep och ibland 2 svep...
Att kunna göra texten med bara ett svep skulle vara bra.
Senaste biten (försöker få blivande tjejen att bli mer positiv till laserskäraren): 3mm ply.
En körning med allt på 5mA och 21mm/s.
( 5mA är minsta som går, annars tänds inte lasern )
( 21mm/s är det snabbaste jag kan köra utan att tappa steg)
Bort med texten och en ny körning för att skära ut ramen 12mA 21mm/s.
Träolja som gör det lite gult och brun bets för ramen.
Magneter på med CA lim.
Magneterna blir sen den "offset" som gör att ramen blir lägre, CA lim.
Vänder och trycker ditt "hjärtat" som då blir på samma höjd, CA lim.
Trotts att jag har kört 100tals bitar nu är det ett par saker som jag fortfarande inte förstår.
Kan någon klargöra detta med "lasern skär ett spår och sen backar och skär exakt samma spår baklänges". Har det att göra med den färg som används för att markera "skära" eller "skriva"?
Färgen "blå" är ibland ett svep och ibland 2 svep...

Senaste biten (försöker få blivande tjejen att bli mer positiv till laserskäraren): 3mm ply.
En körning med allt på 5mA och 21mm/s.
( 5mA är minsta som går, annars tänds inte lasern )
( 21mm/s är det snabbaste jag kan köra utan att tappa steg)
Bort med texten och en ny körning för att skära ut ramen 12mA 21mm/s.
Träolja som gör det lite gult och brun bets för ramen.
Magneter på med CA lim.
Magneterna blir sen den "offset" som gör att ramen blir lägre, CA lim.
Vänder och trycker ditt "hjärtat" som då blir på samma höjd, CA lim.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.