Anders fladbäddsfräs (projekttråd)

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Agwan

Re: Anders fladbäddsfräs (projekttråd)

Inlägg av Agwan »

Tog och beställde en ny spindelmotor. Samma effekt men med fyra kullager istället för två. Har insett att metall är jäkla roligt att köra i också. Och den förra är ju inte gjord för det. Hoppas på att få en hel del mer stabilitet.
Agwan

Inlägg av Agwan »

Kom på att jag inte visat skruvstycket som är på plats. Måste beställa fler t-muttrar för att dra fast överallt. Och så skulle det vara bra med ett bättre sätt att centrera fräsen över objektet i X och Y.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Agwan

Inlägg av Agwan »

Idag eller på måndag så ramlar min nya spindelmotor in. Skall bli intressant att se vad som kommer. Hoppas att den är rätt så mycket mer stabil än den förra. Att speca en spindelmotor för trä jämfört med metall (inklusive stål) borde göra några ordentliga skillnader.

Måste bara se till att jag får till nya hållare eftersom motorn är 100 istället för 80 i diameter.

Edit: Nu säger DHL att den är ute för transport idag. I morse stod det att den hölls kvar på arlanda. Blev lite förgrymmad på det senare eftersom när jag pratade med dem igår så sa de att de lätt skulle hinna få ut den idag istället. Men så hade de ju rätt verkar det som...
Agwan

Inlägg av Agwan »

Så, nu var nya spindelmotorn inkopplad och provsnurrad. Inte monterad mekaniskt ännu eftersom jag saknar fästen för det.

Jag var lite orolig över att min VFD inte skulle duga till den här motorn. De är båda på samma effekt, men man kan ju aldrig vara helt säker på att det skall funka. Otroligt nog så snurrade motorn åt rätt håll denna gång, på första försöket.

Gjorde lite enklare tester på kast genom att lägga motorn i skruvstycket och mäta med klocka mot ett inspänt verktyg. 12 tusendelar kastar den uppe vid spännhylsan. Så lite bättre än tidigare ändå. Får se så fort jag får motorfästet levererat hur mycket 1/3 av kastet påverkar ljud, vibrationer och ytor vid körning.

En intressant grej som hände medan jag testade om motorn snurrade åt rätt håll innan jag anslutit skärmningen i båda ändar var att så fort spindelmotorn började snurra så hängde sig på något sätt smoothsteppern. Något som inte hände när skärmen väl var ansluten. Hög effekt switchat stör helt enkelt som fasen och behöver skärmas in.
Agwan

Inlägg av Agwan »

Spindelmotorfästena närmar sig mer och mer. Kanske kan få dem imorgon fredag, hade varit bra att ha dem innan helgen.

I väntan så har jag uppdaterat hållaren till kylsystemet med en aluminiumplåt som då håller i pump, expansionskärl och kylfläkt/radiator. Tidigare maskeringstejplösning var inte den finaste. Kabeln till spindelmotorn och kylsystem dräller lite fult än så länge.

Har också köpt och monterat på en flexibel arm för tryckluft så att jag skall få lite bättre spånavvisning och kanske lite kylning om jag har tur. Slangen är inte dragen i kabelkedjorna, utan hänger bara från taket ner. Jag har gjort så med dammsugaren också tidigare, och det har fungerat bra. Den flexibla armen sitter på Y-axeln, så den följer inte med upp och ner med Z. Jag tror det skall vara det bästa, så att man inte riskerar att peta undan armen med arbetsstycket när man går ner djupt.

Ni ser båda ovanstående nedan.
Agwan

Inlägg av Agwan »

Och så var nya spindelmotorn på plats och provkörd. Den verkar kunna göra hål i aluminium tillsammans med en pinnfräs iaf, vilket inte är dumt. Nya kopplingar för kylsystemet som otroligt nog verkar ha blivit täta direkt. Tryckluftsmunstycket var helt ok på att blåsa bort spån. Det som skulle behövas är en anslutning för dammsugare på andra sidan så att iaf en del av spånorna hamnar i dammsugaren istället för över hela rummet.
Denon99

Inlägg av Denon99 »

Hej,

Upplever du någon skillnad med denna spindel?
Har du filmat något?
Han tyvär inte komma förbi och kolla i helgen :cry:

/Martin
Agwan

Inlägg av Agwan »

Nja, jag vette fasen om jag upplever någon större skillnad än så länge. Har inte hunnit köra så mycket tester och det var ju ett tag sedan jag körde sist. Så den lilla känsla för maskinen jag hade lyckats bygga upp har jag tappat delvis.

Jag upplever den nästan lite svagare på lägre varvtal än en förra. Kan ha fel... De tester jag har hållit på med under dagen har varit att ta djupa skär men inte så mycket material i sidan för varje skär.

Behöver några fler dagar på mig innan jag kan säga något definitivt.
Agwan

Inlägg av Agwan »

Efter några timmar av att vara less på att det inte fungerar nå bra och allt bara vibrerar och skriker :x så har jag tillslut fattat lite mer hur jag skall köra. Det handlar om att ha hög matningshastighet. Körde 1000mm/min feed och 6000varv/min på spindeln. 2000mm/min är säkert inget problem heller. Jag kompenserar med att inte köra mer än 1mm åt gången i djupled. Jag tycker att det borde fungera bra att ta mycket djupare men med väldigt låg överlapp mellan tagen i sidled, men det har inte fungerat hittills.

Fungerar heller inte att bara blåsa med tryckluft för att få bort spån, även om jag blåser mycket. Dammsugare och sprit löser det problemet. Det är surt att spriten skall fungera så bra, för det är inget man vill hålla på med. Och man får akta sig så att det inte blir för mycket sprit/dammsugare, det kan säkert smälla...
labmaster

Inlägg av labmaster »

Här ser du hur kylning kan gå till när man fräser aluminium:

Agwan

Inlägg av Agwan »

Det är ju en jäkla fördel när man kan trycka på med lite flöde så att man får kylning, smörjning och spånbortföring i ett.

Så som min maskin är gjord tillsammans med vart den står gör det lite opraktiskt med den typen av kylning tyvärr. När jag har monterat ett helt bord så som det är tänkt så skulle kylvätskan rinna ner över kanten och ut över linjär-skenorna vilket nog inte är att föredra. Jag skulle kunna komma runt det genom att sätta en kant runt skruvstycket (där de flesta av alufräsningarna sker) som vätskan rinner ner i, så har jag ett hål i skivan genom vilken jag suger tillbaka vätskan upp och sprutar på igen. Men hur garanterar jag att kylmediet inte sprutar runt hela garaget. Det hade gått bra om jag hade en riktig verkstad.

Som jag har det nu, så känns även rätt så opraktiska alternativ rätt så bra, bara de inte innebär högt flöde av vätska som sprutar runt.

Har någon provat vortex-kylning? Skulle det räcka att kyla med riktigt kall luft, eller är det smörjvätskan som måste till?

Edit: Är detta vad man kallar för mist-kylning? http://www.youtube.com/watch?v=NP4sDX87 ... re=related
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Det är det nog
Agwan

Inlägg av Agwan »

Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Jag har nåt liknande och den fungerar utmärkt. Finns nog en tråd om detta med bl.a skiss/länk till hur man bygger eget.
labmaster

Inlägg av labmaster »

Köp en airbrusch på Biltema och en reduceringsventil. Det blir mindre skvalpigt med kylvätskan men fortfarande blött. Använd vanlig kylvätskeblandning, inte sprit.
Skriv svar