Jag har tagit mod till mig tillslut, jag konstaterade ju för ett tag sedan att en av dioderna i nätdelen gett upp. Nu har jag dragit mig lite för att skruva söder denna eftersom man får plocka isär ganska mycket för att komma åt eländet. Det har inte känts roligt förrän idag.

Nätdelen på bänken. Diodbryggan bortskruvad. Den består av fyra pressfit-dioder, två med gemensam anod och två med gemensam katod. Lite skumt var det ju att felet kom och gick, så det skulle ju kunna vara glapp också men det verkade som att alla anslutningar verkade friska och när man mäter dioderna verkar de vara ok. Det skulle teoretiskt sett kunna vara trafon också. När man mäter spänningen med oscilloscopet så är båda halvperioderna där, dock utan last.

Dioderna i fråga. D5 eller D6 är nog trasig, men inte helt död.

Så här ser maskinen ut nu. En rad kort och fronten måste bort innan man kan lyfta ut nätdelen.
Så, då blir det till att byta D5/D6 och hoppas på att det är rätt. Jag kommer också att passa på att byta de andra två.
Jag funderar också på om jag ska byta ut hela kylflänsen och ersätta den men en ny, så kan man sätta någon lite mindre och smidigare chassiemonterade dioder där istället. Fördelen med detta är att det finns ett större urval och dessutom det jag inte hur lätt det är att pressa i och ur dessa konstiga dioder.
Elfa har ju dessa: 70-025-07 det är ju mer rätt än att sätta någon sådan här variant: 70-147-56