
Samköp/-tillverkning spindel - levererade! :)
Jag har försökt i över en veckas tid nu att få något slags klarhet i hur en remdrift skulle kunna se ut. Jag har mailat till Ramström, ringt till Ramström, de har lovat att återkomma per mail - det är en vecka sedan jag ringde nu och inga mail har dykt upp.
I förrgår ringde jag till Aratron och pratade med en trevlig kille som fick alla data om axeldiametrar och -längder, utväxling, varvtal, moment etc och skulle räkna på det och återkomma (också via mail). Men inget har dykt upp än.
Suck. Ramström är det nog kört med, men Aratronkillen får jag väl ta och tjata lite på...
I förrgår ringde jag till Aratron och pratade med en trevlig kille som fick alla data om axeldiametrar och -längder, utväxling, varvtal, moment etc och skulle räkna på det och återkomma (också via mail). Men inget har dykt upp än.
Suck. Ramström är det nog kört med, men Aratronkillen får jag väl ta och tjata lite på...
Jag kollade mest på kul upp priset på nya 7204-lager. Jag fick pris på:
* Standardlager "7204 BWG" 400:-/paret "nto" (dvs plus moms och frakt?)
* Precisionslager "7204 A5 TR SUL P3" för verktygsmaskiner kostar 900:-/par nto.
Inte så farligt som jag hade trott, även om det kanske fortfarande känns lite väl saftigt. 10000 rpm ska vara ok för båda varianterna men precisionsvarianten ger "betydligt bättre precision på bearbetningen tack vare mindre radial- och axialkast" enl killen jag pratade med.
* Standardlager "7204 BWG" 400:-/paret "nto" (dvs plus moms och frakt?)
* Precisionslager "7204 A5 TR SUL P3" för verktygsmaskiner kostar 900:-/par nto.
Inte så farligt som jag hade trott, även om det kanske fortfarande känns lite väl saftigt. 10000 rpm ska vara ok för båda varianterna men precisionsvarianten ger "betydligt bättre precision på bearbetningen tack vare mindre radial- och axialkast" enl killen jag pratade med.
En liten ganska innehållslös uppdatering:
Jag pratar fortfarande med Aratron om kuggremsdrift. På en vecka har de lyckats räkna ut vilka remhjul och vilken rem som är lämplig, men inget om hur dessa ska fästas mot axeln. Och det är ju det som är intressant, eftersom det avgör hur mycket axeltapp som behövs och alltså hur långt vi kan göra huset. Fortsättning följer...
Jag pratar fortfarande med Aratron om kuggremsdrift. På en vecka har de lyckats räkna ut vilka remhjul och vilken rem som är lämplig, men inget om hur dessa ska fästas mot axeln. Och det är ju det som är intressant, eftersom det avgör hur mycket axeltapp som behövs och alltså hur långt vi kan göra huset. Fortsättning följer...
nu kanske jag gör mig dum, men har du hört med:
http://www.jens-s.se
De har ett stort sortiment med remhjul och remmar för alla möjliga applikationer. De borde kunna ge ett snabbt och bra svar.
http://www.jens-s.se
De har ett stort sortiment med remhjul och remmar för alla möjliga applikationer. De borde kunna ge ett snabbt och bra svar.
Jens-S har iaf en riktigt trevlig hemsida med kataloger och t.o.m. prislista! Tack för tipset!
Enl Aratron kan ljudvolymen bli väldigt hög för AT5-rem i 9000 rpm. De tipsade om Poly-V skivremmar, som de tyvärr inte har inne. Men de finns på Jens-S.
Hjulen går att köpa färdiga i utförande för klämbussning. Ett komplett paket för växling 2:1 eller 1:2 inkl bussningar kostar 2120:- inkl moms. För att kunna byta hjulen mellan axlar med olika dia behövs två bussningar till och då blir priset 2570:- inkl moms.
Dessa remmar är väl inte till för positionering egentligen; jag får fråga hur mycket de kan tänkas glida. Och så vet jag fortfarande inte hur mycket axeltapp som krävs. Men vi är nåt på spåren iaf!
Men dyrt blir det, jag hade hoppats på att iaf komma under 2000:- ...
Edit: AT5-drivning blir dyrare inkl bearbetning för stoppskruv: ca 2300 inkl moms. Och då utan lösning för att kunna växla hjulen.
Enl Aratron kan ljudvolymen bli väldigt hög för AT5-rem i 9000 rpm. De tipsade om Poly-V skivremmar, som de tyvärr inte har inne. Men de finns på Jens-S.
Hjulen går att köpa färdiga i utförande för klämbussning. Ett komplett paket för växling 2:1 eller 1:2 inkl bussningar kostar 2120:- inkl moms. För att kunna byta hjulen mellan axlar med olika dia behövs två bussningar till och då blir priset 2570:- inkl moms.
Dessa remmar är väl inte till för positionering egentligen; jag får fråga hur mycket de kan tänkas glida. Och så vet jag fortfarande inte hur mycket axeltapp som krävs. Men vi är nåt på spåren iaf!

Men dyrt blir det, jag hade hoppats på att iaf komma under 2000:- ...

Edit: AT5-drivning blir dyrare inkl bearbetning för stoppskruv: ca 2300 inkl moms. Och då utan lösning för att kunna växla hjulen.
jag har kört en T10 rem på rätt höga snurr och jag tyckte inte direkt remmen gav så mycket ljud ifrån sig, iofs driven av en 3fas motor som flåsade en del.
går det bra med T5 rem och stoppskruv finns det sånna på tex cncplus för ~34euro för en 1:2 växling, men då kräver dom bearbetning.
vad har du för axlar att byta mellan 20mm? för spindeln och ? för motorn?
dina priser är det med rem också?
går det bra med T5 rem och stoppskruv finns det sånna på tex cncplus för ~34euro för en 1:2 växling, men då kräver dom bearbetning.
vad har du för axlar att byta mellan 20mm? för spindeln och ? för motorn?
dina priser är det med rem också?
charcoal> Jag räknade på Eagle-remmar också men för att klara varvtalen måste man använda ganska stora hjul (remmen klarar inte så små böjradier) och då blir det väldigt dyrt. Det landade på drygt 4800:-, och så mycket är jag inte beredd att betala!
Uttis> Motoraxeln är 16 mm. Priserna inkluderar allt: hjul, remmar, ev. bearbetning och ev. spännelement.
Jag har inte tillgång till svarv så då måste jag betala någon för att göra det och hoppas på att det blir rätt (9000 rpm kräver nog rätt bra balans...). Dessutom verkar bearbetningen vara det dyra; 38AT5/24-2 kostar obearbetat 333:- och 38AT5/48-0 510:-. Fast om 34 är för båda hjulen plus rem så kan det ju vara klart intressant ändå!
Uttis> Motoraxeln är 16 mm. Priserna inkluderar allt: hjul, remmar, ev. bearbetning och ev. spännelement.
Jag har inte tillgång till svarv så då måste jag betala någon för att göra det och hoppas på att det blir rätt (9000 rpm kräver nog rätt bra balans...). Dessutom verkar bearbetningen vara det dyra; 38AT5/24-2 kostar obearbetat 333:- och 38AT5/48-0 510:-. Fast om 34 är för båda hjulen plus rem så kan det ju vara klart intressant ändå!
Jens-S verkar supertrevliga att ha att göra med. Jag har dels fått snabba svar på mina frågor och dels lite rabatt!
Dessutom goda nyheter: för poly-V-hjulen med klämbussning räcker 20 mm axeltapp bra.
Då ska jag prata med Spruft och höra hur mycket axeltapp han behöver, modifiera husets längd något, och sen borde det väl äntligen vara dags att tillverka, kan man hoppas!

Dessutom goda nyheter: för poly-V-hjulen med klämbussning räcker 20 mm axeltapp bra.
Då ska jag prata med Spruft och höra hur mycket axeltapp han behöver, modifiera husets längd något, och sen borde det väl äntligen vara dags att tillverka, kan man hoppas!
Uppdaterat hus. Det är 5 mm längre, övre lagersätets djup är ändrat från 7 till 6,5 mm så att topplocket klämmer fast lagret, och toleransen på samma lagersäte är ändrad från H6 till K6:

ERS_Housing-081127.pdf
Hoppas det ser bra ut, jag är rätt trött nu...

Edit: Det ska bli 23 mm kvar av den 120 mm långa axeln utanför topplocket, om jag har räknat rätt.

ERS_Housing-081127.pdf
Hoppas det ser bra ut, jag är rätt trött nu...


Edit: Det ska bli 23 mm kvar av den 120 mm långa axeln utanför topplocket, om jag har räknat rätt.
Snyggt! Angående monteringen så är det inte så svårt, det borde finnas en lite fas i topen på axeln som hjälper till att "styra in den" i lagret. Lägg lagret på bänken, rikta in axeln så rakt du kan och knacka lätt med en plasthammare eller gummiklubba. Hamnar det snett så "hänger" du axeln, i lagret, mellan backarna i skruvstycket, knackar ut axeln och börjar om.
Har du tillgång till en press så är det ju ännu bättre, annars kan det gå att använda en pelarborrmaskin till att i alla fall "starta" med. Ett rör med är ett bra hjälpmedel för att få ner lagret över hela axeln längd men det går också att vila lagrets innering mot exempelvis skruvstycket och sedan knacka ner axeln.
Har du tillgång till en press så är det ju ännu bättre, annars kan det gå att använda en pelarborrmaskin till att i alla fall "starta" med. Ett rör med är ett bra hjälpmedel för att få ner lagret över hela axeln längd men det går också att vila lagrets innering mot exempelvis skruvstycket och sedan knacka ner axeln.
Tack för tipsen, H.O! Jag har inte tillgång till press, tyvärr. Och inte till pelarborrmaskin, skruvstycke eller plasthammare heller.
Men de senare två går ju att skaffa utan allt för stora problem. Spruft kanske t.o.m. har det ena eller det andra? (Det verkar som om vi kommer att köra ett gemensamt race med monteringarna.)
Jag håller fortfarande på att kolla upp lager, vi får se vad det landar i.

Jag håller fortfarande på att kolla upp lager, vi får se vad det landar i.