Tråden för Delta/Kossel 3D-Skrivare (fd Simplys 3D-Skrivare)

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Nisse

Re: Tråden för Delta/Kossel 3D-Skrivare (fd Simplys 3D-Skriv

Inlägg av Nisse »

matteeee skrev:Har du kikat på vad en BuildTak kostar? Det kan inte vara så mycket dyrare än blå tejp i längden? Dessutom slipper man tejpa om och om och om med BuildTak, plus att ingenting fastnar på utskrifternas undersida.
Jepp, det har jag och blåtejp är mycket billigare :-)
Jag kan printa flera gånger på blåtejpen innan den behöver bytas.
Dock har det hänt en gång att jag inte fick loss vare sig tejp eller utskrift. Glaset sprack när jag försökte få loss utskriften :-(
Användarvisningsbild
matteeee
Kontakt:

Inlägg av matteeee »

Mycket billigare innebär med min mening att man borde få betalt för att tejpa i så fall, men alla ser ju olika på pengar..
Användarvisningsbild
UgloBuglo

Inlägg av UgloBuglo »

Jag nämner samma sak här som i köp/sälj-delen av forumet, hoppas ingen misstycker...

Det startades ett gruppköp av Smoothieboards på deltaskrivare@Google Groups för några veckor sedan, och nu har det kommit en kod för detta - om man anger koden DELTABOT-MARCH2015 vid beställning på http://robotseed.com/ så får man 25% på hela ordern :tumupp:
Koden skall gälla månaden ut, och gäller alltså på hela ordern, inte bara på Smoothieboards.

En Smoothieboard 5X, adapter för grafisk display och ett par spänningsregulatorer är på väg till mig nu, det skall bli spännande att testa på min Kossel :)
Vilhelmsson

Inlägg av Vilhelmsson »

Vill inte förstöra ditt försök men AzteegX5 f 109usd är oxo en bra deal trots att $ är pissig

http://www.panucatt.com/azteeg_X5_mini_ ... x5mini.htm
Användarvisningsbild
UgloBuglo

Inlägg av UgloBuglo »

Det gör mig absolut inget - jag har inget att göra med dealen själv, och tjänar inget på det.
Det var bara ett tips om någon mer skulle vara intresserad. :-)
skygizmo

Inlägg av skygizmo »

Måste bara säga . Att idag uppdaterade jag min delta till magnetic ball joint .
Har inte testat så många utskrifter, men det lilla jag testat måste jag medge att det är som natt och dag . Mycket jämnare lager.
Mer info kommer samt bilder
G4jm0r

Inlägg av G4jm0r »

Vilka delar kör du med? ska försöka komma till skott och byta mina armar också, samt uppgradera till RADDS kortet jag haft liggandes i ett halvår :(
skygizmo

Inlägg av skygizmo »

hej jag kör med följande http://www.thingiverse.com/thing:153055
Flog

Inlägg av Flog »

Kosseln har genomgått lite kosmetisk och utrymmesombyggnad:
Bild

Finns plats för filament bakom:
Bild

Någon kabel att förlänga, någon att korta ned. Plexiväggar skall på runt basen senare, först och främst framför elektroniken.

Helhetsbild just nu, ergodoxhalva som storleksreferens:
Bild
Användarvisningsbild
UgloBuglo

Inlägg av UgloBuglo »

Ett tips om någon vill testa att skriva ut i nylon är att testa vanlig trimmertråd från t.ex Biltema. Jag köpte 50m 1.6mm nylontråd och testade igår. Resultatet blev bättre än jag hade väntat mig så jag kommer snart beställa en storpack (1.3 kg) från Amazon.

Här är några figurer jag testade med för jämförelse:

Bild
Bild

Från vänster till höger: gul Welleman PLA, röd no-name PLA, röd nylon-trimmertråd från Biltema.
Toppen & öglan på Nylon-figuren blev lite dålig pga att jag inte använt fläkt över huvud taget, så i slutet blev lagren så små att det föregående inte hann svalna innan nästa påbörjades. Det går ju enkelt att åtgärda med fläkt eller genom att pausa mellan varje lager i slutet.

Jag fick bäst resultat med nylon-tråden vid extruderingstemp på 245°
Wolf on Air

Inlägg av Wolf on Air »

Jag kom precis till skott och bytte från Repetier på AVR (RUMBA) till Repetier på ARM (RADDS) och... mina kalibreringsparametrar fungerar inte alls längre. Vad fan. Hade 0.04mm positionsfel över bädden och nu har jag fet krökning och typ 6mm fel vid kanten. :doh: Man kunde ju tro att samma programkod skulle bete sig likadant.
KriJu

Inlägg av KriJu »

Nu har jag fått ett väldigt skumt problem med min Kossel.
Stegmotorn på Y-axeln tappar steg. Alla försök att printa resulterar i "lutande tornet i Pisa".
Och efter printen, när den ska gå hem igen, så kommer släden på Y-tornet bara halvägs.

Har precis bytt från Marlin till Repetier, körde lite kalibrering och allt såg bra ut. Men sen klantade jag mig lite och lyckades krocka med bordet, inte så farligt, men ändå.
Efter detta har Y-motorn sackat efter. Vet inte riktigt vad jag ska kolla efter.

Mekaniskt verkar allt ok. Remmen sitter bra, remkuggen på motorn sitter fast.
Har jag bränt motor/drivare?
Användarvisningsbild
UgloBuglo

Inlägg av UgloBuglo »

Bild

Uppgraderade till en plattform med två 40mm fläktar som kan kyla plasten, utöver 30mm-fläkten som blåser över kylflänsarna på min E3D-v6.
Användarvisningsbild
kiwi

Inlägg av kiwi »

KriJu skrev:Nu har jag fått ett väldigt skumt problem med min Kossel.
Stegmotorn på Y-axeln tappar steg. Alla försök att printa resulterar i "lutande tornet i Pisa".
Och efter printen, när den ska gå hem igen, så kommer släden på Y-tornet bara halvägs.

Har precis bytt från Marlin till Repetier, körde lite kalibrering och allt såg bra ut. Men sen klantade jag mig lite och lyckades krocka med bordet, inte så farligt, men ändå.
Efter detta har Y-motorn sackat efter. Vet inte riktigt vad jag ska kolla efter.

Mekaniskt verkar allt ok. Remmen sitter bra, remkuggen på motorn sitter fast.
Har jag bränt motor/drivare?
Hur mycket ström ger du till motorerna? Om du ger för lite så kanske de inte orkar med. Du kanske låg precis på gränsen tidigare?
Du kan felsöka genom att växla plats på motorerna och studera om problemet följer med eller stannar kvar på samma "axel".
KriJu

Inlägg av KriJu »

Matar drivarna med ~0.12V, motorerna ligger på 0.3A. Kanske inte de bästa motorerna, men de har fungerat hittils.

Bytte plats på Y och Z drivarn, men det gjorde ingen skillnad, felet var fortfarande på Y-axelns motor.
Ska laborera lite till.
Skriv svar