Dina mini-projekt!

Berätta om dina pågående projekt.
1802

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av 1802 »

Jag ser en bild, men http://www.hobbytronik.se ger felmeddelandet.
Användarvisningsbild
lond

Inlägg av lond »

Kan vara att sidan finns hos one.com som för tillfället har problem med sina servar.

/// Marcus
1802

Inlägg av 1802 »

Fick lust att prova det här Reversing Mechanical Quartz Clock Direction - Playing Pranks on Friends - YouTube första klockan var helt osymetrisk, så den gick inte. Klocka nr2 var nästan perfekt. Bara ena hörnet (till höger på hennes skiss) var avrundat och det andra skarpt. Fram med filen och vips 2 runda hörn, och plåten vänd. Liksom tidsvisningen.
Användarvisningsbild
90kar08

Inlägg av 90kar08 »

IMG_0867.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

Snyggt. Sitter den fast eller är den balanserande?
Användarvisningsbild
90kar08

Inlägg av 90kar08 »

Balanserande såklart ;)
Agwan

Inlägg av Agwan »

Det är klart att den är balanserande. Helt klart fränt det där. Det ser liksom omöjligt ut. Sedan kanske den är tänkt för en vin-flaska och inte en 7-up.
1802

Inlägg av 1802 »

90kar08: Jag har en nästan likadan. Bob saft parallell med underlaget. Gjord med enkla handverktyg. Hade inte ens stort borr nog... Det jag kom fram till var att brädan inte behöver luta 45 grader. Bara flaskan och vinkeln i ändan på brädan är parallella. Vilket din version kullkastar...

Insprerad av ytubben har jag blivit en träskalle(hobby slöjdare) med inriktning på minimalt med verktyg. Bara drömmer om stora elsågar och plan/rikthyvlar.
Användarvisningsbild
bit96

Inlägg av bit96 »

Satte en 10-vars pot i spänningsaggregatet.
Det blev äntligen så oerhört mycket lättare att ställa in spänningen. :pray:
Nu kan jag enkelt justera in 0-30 volt på tiondelen, förut räckte med nästan med att man andades så fladdrade det en halv volt upp och ner .

Fick tipset för länge sedan i en EEV-blog på Youtube. :tumupp:
Poten kommer via ebay och kostade ca 35:- inklusive frakt.
Användarvisningsbild
90kar08

Inlägg av 90kar08 »

1802: Det viktiga är att flaskans tyngdpunkt är rakt ovanför "foten"

Gjorde den åt en kompis och enligt honom funkar den även till 2-liters-läsk och vissa vinflaskor.
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

Hur funkar det när flaskan börjar bli tom då?
1802

Inlägg av 1802 »

Min funkar inte med tom flaska. Men med annan vinkel på foten kan det nog gå. Är nog främst avsedd för vinlagring. Enl "en öppnad flaska är en tom flaska", och sen inte värd att spara.

Testade en flaska fylld till 1/4 funkade inte. Hur ändrar man tyngdpunkten i en flaska parallellt med underlaget? Den borde bara höjas.
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

1802 skrev:90kar08: Jag har en nästan likadan. Bob saft parallell med underlaget. Gjord med enkla handverktyg. Hade inte ens stort borr nog... Det jag kom fram till var att brädan inte behöver luta 45 grader. Bara flaskan och vinkeln i ändan på brädan är parallella. Vilket din version kullkastar...
Om Du tänker på hur det blir om hålet borras helt vinkelrätt mot ytan på brädan, och att änden sågas helt vinkelrätt, så inser du nog att den teorin är fel :)
Användarvisningsbild
JonasJ
Kontakt:

Inlägg av JonasJ »

1802: Hemsidan har tyvärr varit nere under ett dygn vilket berodde på, precis som Lond skrev, att One har haft problem med sina servrar. Nu ska det däremot vara upp och igång som vanligt.

Källkoden kan du givetvis få om du vill ha den. Du kan ladda ner den härifrån. I zip-filen hittar du två kataloger. Den som heter BigLCD är för kortet och den som heter BigLCDPC är programmet för styra LCD:n från en PC.

Mjukvaran för kortet är skrivet i C för WinAVR med AVR Studio 6 som IDE. PC-mjukvaran är skrivet i C# (Windows). Jag har inte lagt ner någon större möda på programmen så ta det för vad det är: Ett mini-projekt. Såg nu bland annat att jag definierad fel klockfrekvens (körde nämligen först på en STK500 innan jag fick kortet) men det torde bara påverka delay-rutinerna.

AVR programmet startar upp genom att initiera LCD:n och USB:n. Därefter går den in i en while-loop där den kollar om det finns ett komplett meddelande att hantera. Ett meddelande börjar alltid med $ och avslutas med #. Beroende på meddelandet utförs vissa rutiner som t.ex. nollställ LCD:n.

På PC sidan är det en backgroundworker som sköter kommunikationen med kortet. Den kontrollerar var 100 ms om något har ändrats sedan den sist skrev till kortet. Detta för att kunna hantera specialorden @date och @time som visar dagens datum resp tiden. Det finns lite kod för att hantera att PC:n går ner i sleepmode. Du får fråga om det är något som du undrar över!
1802

Inlägg av 1802 »

JonasJ: Tack för koderna. Ser ut som både .exe(pc) och .hex är med :tumupp: Jag har inga som helst krav på garanti.
Skriv svar