Dina mini-projekt!

Berätta om dina pågående projekt.
1802

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av 1802 »

Jag kanske har satt fel namn på "signalgeneratorn", den ger bara audio ut. Har en med radiofrekvenser. Men ej provat ännu.
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

Jo kompositvideo är ju lite mer än bara EN signal.. Det innehåller ju komponenter som inte direkt går att återge med et simpelt ljudkort.
http://en.wikipedia.org/wiki/Composite_video
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Det finns säkert femtioelva olika praxis för vad burkarna kallas, men jag tror att vanligast är att man säger signalgenerator för en burk som i första hand skickar ut "radiosignaler", funktionsgenerator för en burk som kan ge sinus/triangel/fyrkant (och kanske sågtand) över ett område oftast en bit större än det hörbara området. Burkar som ger just sinus inom hörbara området brukar kallas tongenerator, de kan kanske eller kanske inte ha andra vågformer också.

OBS, ovanstående är inte ett försök att vara språkpolis utan mer nån slags förklaring till varför jag gissade på att din burk kunde skicka högre frekvenser.
1802

Inlägg av 1802 »

Det går bra med ljudkort till oscilloskop, det måste du ha sett. Men det är inte det jag gör, bara en enkel tongenerator typ RK1-1971. Än har jag inte hittat nått om den på google. Och det blir resultat, linjer eller bars. Nästa steg blir en http://antiqueradio.org/eico01.htm, och en http://www.shopingathome.com/Philips%20 ... %20Gen.htm . Kommer även att testa antenn ingången, och RGB via scart.

MiaM: Så rätt så.Totalt har jag 4 burkar. Philips gm 2306 + ovanst.
1802

Inlägg av 1802 »

"Kanske får fart på min kombo av 3-fas elmotor(på 1-fas) och bilgenerator snart. " Första försöket misslyckades. Växlade mellan y och d koppling, sen funkade det bättre. Ingen motorkonding ännu. Med remmen på är det svårt att få tillräckligt (manuellt)startvarv. Det snurrar men för sakta. Med snabb slackning/spänning av remmen, går det att frihjula motorn så den varvar upp som den skall. Sen kopplas rem och bilgen in. försökte bromsa remhjulet med en träbit, slakade inget. Bilgen saknade tyvärr regulator, så jag får rota i "skrotlåddan". Lite sladdar och brytare, så blir det snart dax för första batteriladdningen.
Kom på att bilgen jord är sammankopplad med motorns skyddsjord. Hur gör man där? Bara köra ojordad 230V kontakt?
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

Kasta på en motorkonding på ett par µF så slipper du att snurra igång den för hand..
1802

Inlägg av 1802 »

Det kommer har en på 80uF liggandes. Hur gör jag med jordarna?
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

Du kopplar helt enkelt såhär
Har för mig att man räknar ungefär 1µF per hp eller så. Jag har testat 2µF till en 1/4hp. Och det funkade bra.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
1802

Inlägg av 1802 »

Electricguy: Exakt den bilden har jag liggandes. Är det startkondingen som skall vara ca 80uF/kW? Jag får rota lite efter kondingar avsedda för 3-fas motorer. Jag borde ha fler värden. Men jag vill inte krångla till det med både start och motorkonding.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Fick färdigt "väggen" idag. :)

Var inte tänkt att jag skulle skruva upp sortimentskåpen på den ännu, men jag kunde inte vänta. :D

Halvtaskig mobilbild:
IMG_20121014_220218.jpg
Ska skaffa några lådor att ha under, lite krokar till kablar och annat smått och gott med.

Känns väldigt tomt utan alla lådor på väggen framför där jag sitter och jobbar dock, och tämligen fult då där är MÅNGA skruvar i väggen. Får bli att hänga upp ett par hyllor och fylla med prylar så väggen inte syns mer. :)
1802

Inlägg av 1802 »

Klas-Kenny: Jag har funderat på nått liknande. Men lika djup som bred. Minimum så 19" rack prylar går in. Max som dörröppningar på bostaden, höjd med samma filosofi. Självklart på hjul.
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

80µF/kW?! Nej.. Mer typ 1µF/kW...
Användarvisningsbild
JonasJ
Kontakt:

Inlägg av JonasJ »

Jag köpte ett par USB labbkort från thepirateboy och fick hem korten under veckan. Tack vare en bra manual med gott om länkar till exempel dröjde det inte länge förrän jag hade min stora LCD fungerande med kortet och ett litet program på PC som jag kan styra vad som ska stå i displayen (i realtid givetvis, den uppdaterar displayen allt eftersom jag skriver). Mest imponerad blev jag av de två kondensatorerna som sitter på 5 V invert-delen (displayen kräver -5 V). I bilden är det experimentkortet som ligger alldeles ovanför USB kontakten. De två elektrokondensatorerna har jag lött av från någon trasig pryl minst 15-20 år sedan och har de senaste 8 året liggat ute i en oisolerad lada. Jag har alltid trott att just kondensatorer är ganska känsliga komponenter men det verkar inte alltid vara fallet...
_DSC0026.jpg
PS. Jo, jag vet att det redan finns färdiga program till PC:n för att styra olika typer av displayer men det är ingen sport! ;)
Senast redigerad av JonasJ 14 oktober 2012, 23:19:25, redigerad totalt 1 gång.
1802

Inlägg av 1802 »

JonasJ: Dina länkar ger.
Forbidden

You don't have permission to access /advanced_search_result.php on this server.

Kan du skriva mer om programmet? Språk? Skicka källkod via PM? Jag har också köpt usb labbkortet. Och lyckades låsa det med Flip :-( . Men han skickade ett nytt kort. Jag försöker skriva ett program som blinkar ut hela minnet via den inbyggda LED'n. Som morse eller dyl. I assembler puh. Just nu är det byte till bit konvertering som spökar. CPU 6502 har ett kommando BIT. Men det verkar saknas i Atmel.
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

Jag kan se bilderna.
Skriv svar