Bild-/byggtråd Velleman K8200 3D-printer

Berätta om dina pågående projekt.
Vejbymats

Re: Bild-/byggtråd Velleman K8200 3D-printer

Inlägg av Vejbymats »

Grattis! i förskott! :)
Du har väldigt stor hjälp av insexnycklar med kulspets.
En sats små blocknycklar från 5.5mm

En lödkolv för elektronik
En digital voltmeter
En trimmejsel, c:a 2mm spets.

Har du sen en Dremel gaslödkolv eller liknande så blir det enklare att krympa all krympslang, men det går till nöds med en lödkolv också.

Ha så kul!
/Mats
Virror
Kontakt:

Inlägg av Virror »

My K8200 is fantastic! : D

Sjukt nöjd med detta köp och lätt en av dom roligaste sakerna jag någonsin köpt : )

Xoffis: En tång för låsringar är också väldigt användbart, även om jag tror det är helt möjligt och lösa det ändå, men sparar nog en hel del tid.
Nackdelen är kanske att du inte har så stor nytta av den "till vardags".
Mikang

Inlägg av Mikang »

Kabelskalare typ den här. http://www.clasohlson.com/se/Kabelskala ... ft/40-7418

/Micke A.
Virror
Kontakt:

Inlägg av Virror »

Har den, sjukt bra och har sparat mig MASSOR med tid!
Gör att man kan skala flera ledare på en flatkabel på samma gång : )

Blocknycklar använde jag inte en enda, en liten skiftnyckel räckte gott och väl : )
Xoffis
Kontakt:

Inlägg av Xoffis »

Tackar! =)

Oki! tack för tipsen, tror jag har det mesta hemma (näst största intresset är ju trots allt bil-mekaniker) dock är min låsringstång dålig så får nog bli en ny... minimejslar har jag också massor, har hylsor för mini-bultar (4mm och upp) kommer man åt med dom och en minispärr? annars har jag 00a också... krympisar brukar jag köra med värme-picka, borde funka? skall kolla så jag har mina insex också (eller om de ligger i andra verkstaden), annars får jag kanske köpa nya =) har även denna skaltång länk hoppas den funkar, kommer nog ändå att försöka byta bort mycket av flatkablen mot industri CAT6... det snackas mycket om digitalt sjkutmått i monteringsbeskrivningen, men är det verkligen på 10ondelar eller klarar man sig med ett vanligt? (mitt digitala ligger hos morsan 10mil bort)
Mikang

Inlägg av Mikang »

Din skaltång funkar säkert men du kan nog spara massor med tid och svordomar om du köper den hos clasan. Tänkte att du skulle be din mamma att skicka skjutmåttet men så kom jag på att om jag skulle be min morsa att skicka ett skjutmått så kunde det lika gärna komma en skiftnyckel eller en rörtång med posten.

/Micke A.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Det går utmärkt att läsa av tiondelar med vanligt skjutmått.
Om du inte har ett sånt där som ser ut att vara tillverkat i pressad plåt förstås. Hade såna i skolan och de är ruskigt dåliga. Man fick vara glad om det stämde på millimetern. :doubt:
Xoffis
Kontakt:

Inlägg av Xoffis »

Mikang skrev:Din skaltång funkar säkert men du kan nog spara massor med tid och svordomar om du köper den hos clasan. Tänkte att du skulle be din mamma att skicka skjutmåttet men så kom jag på att om jag skulle be min morsa att skicka ett skjutmått så kunde det lika gärna komma en skiftnyckel eller en rörtång med posten.

/Micke A.
Som sagt, min förhoppning är att byta ut mycket av flatkablen till industri CAT6, då bör jag klara mig med min, sedan har jag aldrig riktigt gillat dessa "automatiska"... min absoluta favoritmodell är denna länk när jag va elektriker (sysslade mest med data/tele) så skalade jag allt får 6mm2 till 0.25 med den, underbar! biltema skiten jag har nu suger verkligen, den har tex bara jämna AWG storlekar, inte ens mm, men men...
MadModder skrev:Det går utmärkt att läsa av tiondelar med vanligt skjutmått.
Om du inte har ett sånt där som ser ut att vara tillverkat i pressad plåt förstås. Hade såna i skolan och de är ruskigt dåliga. Man fick vara glad om det stämde på millimetern. :doubt:
Jodå! det vet jag, så med andra ord bör jag klara mig med en vanlig av bättre modell? (har sån)

Imorgon skall jag handla, dels bättre låsringstänger (vilket jag ändå behöver i verkstan) och lite ny biltema strumpa (så man kan få det riktigt snyggt) kolla så jag har insex med rund-ände... (annars ser dessa riktigt smidiga ut, inga arbetshästar kanske, men smidigt...) nått speciellt fett? annars har jag bromsoksfett vilket brukar bara bra till det mesta... (har ju läst att lagrena kan vara kinkiga) kanske en mini-blocknyckel sats också, har ändå saknat detta i många fall...
Zkronk

Inlägg av Zkronk »

Hundradelar är inte fel att ha tillgång till när man ska mäta diametern på filamentet och knappa in det i slicern :)
Användarvisningsbild
stenD

Inlägg av stenD »

Bladmått för att mäta in hotbedden, men pysslar du med bilar lär du väl ha en redan
ralfsel

Inlägg av ralfsel »

Hur går det för er att skriva ut med ABS?
Jag köpte en rulle för att testa. Det går bra 2-3 lager, sedan blir nozzeln seg som sirap. Byter jag till PLA och testar igen, så har hela nozzeln kleggat igen med ABS. Fick ta isär nozzeln och ta ut klumpar med ABS. Ändå körde jag på hög temperatur, typ 230 grader..
Virror
Kontakt:

Inlägg av Virror »

Någon som har EEPROM inställningarna för 16 taggars GT2 uppgradering?
Användarvisningsbild
eero

Inlägg av eero »

@Virror - Sätt steps per mm till 100 för berörd axel
Virror
Kontakt:

Inlägg av Virror »

Tack : )
KristoferV

Inlägg av KristoferV »

Nån som testat PETG eller svart nylon plast från 3dprima?

Har kört ett par grejjer med taulman bridge nu och det blir galet starkt men har beställt ovanstående filament att testa.

Skulle vilja ersätta ABS med nått starkare liksom.
Skriv svar