Dina mini-projekt!

Berätta om dina pågående projekt.
1802

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av 1802 »

Ben 14 i scart har jag sett som jord. Ev sitter det en komponent under en skydds slang. Tänkte inte på att kolla.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

10,12,14 bör man undvika om man inte gör något eget special på båda sidor av kontakten eller ska köra mot en viss apparat där dessa är exakt specade.

Ta någon annan pinne som jord, som är specad som jord, om du vill vara helt säker.
1802

Inlägg av 1802 »

Kopplingen är från konvertern original. För att se om det sitter nån komponent inne i kontakten måste jag löda av. Annars ser jag inte om det döljer sig nått under skyddslangarna. Typ krympslang, men utan krymp. Är nyfiken på varför 2 pinnar används. Bara en sladd ut från kontakten. Som ger 12V oftast mycket lite mA.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Ja, det verkar lite märkligt. Kan det vara två styrsignaler som används olika i olika sammanhang? Jord fås ju (också) via koaxkabeln, även om det är rätt fult att dra jord och signal två vägar.

En gissning kan vara att vissa mottagare kan programmeras för att styra pin 14 automagiskt kopplat till programplats och om burken ser en styrspänning på pin 14 så slutar den lyssna på 8 tills matningen (i koaxen) bryts eller nåt sånt, och/eller så diodgrindas pin 8+14 bara ihop?
1802

Inlägg av 1802 »

Skulle koppa ihop 3st datorfläktar. En med spänning på. Har tänt lysdiod med datorfläkt tidigare(ut genom bilruta) så de 2 passiva borde ge nått ut. Tänkt att göra figurer på oscilloskopet. Provade lite olika slavar, för att se vilka som snurrar lätt. Då fann jag ett mysko fenomen det blev stroboskopverkan. Drivfläkten är 120mm 5bladig, slaven är 80mm 7bladig. Genom att störa luftströmmen tex med en skiva, lyckades jag att få den nästan stilla. Det man ser är många flera blad än vad fläktarna har.
Fick ingen signal till oscilloskopet. Kanske slaven snurrar för sakta, får labba vidare med det. Kanske bygga in i en låda med separata spjäll, och starkare drivfläkt.
lillmange
Kontakt:

Inlägg av lillmange »

Satt igår kväll och fönstershoppade lite elektronikprylar och kom då på att jag inte behövde köpa en usb till ttl om det gick att modda en usb till rs232 adapter till ttl nivåer.
Såhär blev det:
2012-09-27 21.12.30.jpg
2012-09-27 21.54.04.jpg

version 1.1 redan påbörjad, +3.3v och jag vill få med reset signalen men jag får inte reset att fungera.

Enligt Arduino.cc ska det vara en konding mellan resetutgången på ftdi chippet och arduino reset pinnen....
Men det verkar vara något mer som är fel, Någon som vet vad som behövs för att det ska fungera?

/Magnus
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
tgr

Inlägg av tgr »

Till min VNWA så behöver jag någon sorts hållare för diverse experiment.
De är långt ifrån perfekta men borde fungera någorlunda för mina behov.
Byggt av dubbelsidig kretskortlamminat utan fotoresist, några SMA-kontakter från ebay samt delar från bra att ha lådan.
På den övre är det tänkt att man helt enkelt löder på de delar som skall testas.
Den undre har två bananhonor som det sitter moddade kokodiler i som går att vrida efter behov. Det går såklart även att löda på t.ex. jordplansradialer och sätta tråd i en bananhane rätt upp.

Inspiration fick jag av PA4TIM och hans VNA Tutorial.

Dut-holder-1.jpg
Dut-holder-2.jpg
Dut-holder-3.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Dedär var inte så dumma, inte utan man blev inspirerad. :tumupp:
Agwan

Inlägg av Agwan »

Det var egentligen ett tag sedan jag började det här projektet. Men jag fick lite tips härom dagen hur jag skulle få igång filmvisningen utan lagg så jag tog och provade det och det fungerade. Här är resultatet: http://www.youtube.com/watch?v=pZCKNBvL ... e=youtu.be Synd att det inte blev så bra färgåtergivning när jag filmade. Det ser faktiskt rätt ok ut på displayen IRL.

Lite om projektet: Jag har satt Atmels AVR32 AP7000 applikationsprocessor på tio små kort av SO-DIMM-storlek tillsammans med SDRAM, lite flash och en mikro-USB-kontakt. Kortet snurrar Linux med bara mikro-USB:n ansluten och USB:n fungerar även som anslutning för prompten så man kan se vad den hittar på. Till SO-DIMM-kontakten har jag dragit alla pinnar från processorn utom EBI-bussen som bara går ut till minnena.

I klippet ovan har jag satt kortet på ett annat kort som har kopplingarna för LCD:n dragen till en Playstation Portable display med touchscreen, 480 x 272 pixlar med 24-bitar färg. I övrigt på bärarkortet finns kontakter för WLAN och ett expansionskort som kan innehålla LAN, PS/2-kontakter eller ljudanslutningar tex. Så sitter där några några knappar och en vanlig RS-232-kontakt. Och inte att glömma sockel för SD-kort från vilket den kan boota. Mycket smidigt vid utveckling då skrivning av flashen via JTAG tar en jäkla tid.

Oturligt nog var jag inte så snabb på att lära mig Linux som jag hade hoppats utan har fått lägga ner en jäkla massa tid innan jag ens kommit till det här videoklippet. Jag hade önskat att få igång QTopia eller något annat grafikbaserat lager ovanpå linux så att jag hade kunnat satsa tiden på att utveckla appar istället för linuxkärnor. Det finns en del exempel där folk kör bla QTopia, men jag har inte lyckat förstå hur man skall konfigurera upp Buildroot för att det skall funka.
ToPNoTCH

Inlägg av ToPNoTCH »

Intressant synvilla på bild 1.

Jag kunde nästan svära på att det var en tråd som gick emellan kontakterna, innan jag såg nästa bild.
Användarvisningsbild
90kar08

Inlägg av 90kar08 »

Ha, det trodde jag med :D
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Samma här
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

Lite dremlande, lödande och smältlimmade resulterade i en display till servern.
Bild
Användarvisningsbild
ochkl0620
Kontakt:

Inlägg av ochkl0620 »

Snyggt! :)
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

Jodå det blev rätt bra :)