SID-synth MBHP (Projekt klart!)

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Ritade tidigare mina kretskort i Autocad men använder Eagle numera, men jag ritar altså utan schema. Eller ja, jag kollar ju på schemat till kopplingen men använder inte eagle's schema"funktion". Tycker det funkar väldigt bra :)
offe

Inlägg av offe »

TK verkar ha en hel del rutin på att cadda kort, kan tänka mig att det gå snabbare då, speciellt om det rör sig om relativt enkla enlagerkort.

/offe
Användarvisningsbild
jack
EF Sponsor

Inlägg av jack »

Nu börjar detta projekt likna något, men jag tänker inte avslöja så mycket ännu. Bara att det snart är färdigt. Kan dock säga att detta med säkerhet blir den första SID-synthen som designats av Porsche :)

Har stött på lite problem också, nämligen med spänningsmatningen.
Precis som förut så verkar synthen dra massor av ström, vilket inte känns särskilt möjligt. Har nu två 5V-regulatorer på 2A sittande uppe på varandra och sedan monterade mot en kylfläns. En sån här:
Bild

Men ändå går regulatorerna extremt varma och synthen slår på och av osv. Synthen bör absolut inte dra mer än 400mA på 5V. Vad gör jag för fel? Det borde väl räcka med en regulator + kylfläns? Har inget sånt där kladd hemma :) Behöver jag sånt?
offe

Inlägg av offe »

Vad matar du regulatorerna med för spänning?

/offe
Användarvisningsbild
jack
EF Sponsor

Inlägg av jack »

Jag är fan inte smart.

Hade helt glömt bort att jag matade regulatorerna med alldeles för hög spänning (24V). Tror till och med att jag nämt det tidigare i denna tråd :)

Det lär ju allafall vara problemet. Tack, offe för att du dunkade lite sans i mig :)
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Hehe... drygt 7W effektförlust vid 400mA. varmt...
Användarvisningsbild
jack
EF Sponsor

Inlägg av jack »

Hur räknade du fram det? (Bara nyfiken)

Skulle man kunna få ner inspänningen med en zener före regulatorn? Eller kommer det att bli ostabilt på något sätt? Hur kan jag isåfall koppla?
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

P=I*U U=24V-5V I=0,5A

Du kan flytta effekten til en Zenerdiod eller resistor i serie med regulatorn om du vill det. Men du minska ju området som den kan jobba i.
Användarvisningsbild
Henrik
Kontakt:

Inlägg av Henrik »

Strömmen genom kretsen är konstant (400mA tydligen, har inte läst hela tråden). Spänningen är däremot förändrad före och efter regulatorn. Skillnaden eldar regulatorn bort med effekten P, och P=U*I ( (24 [V]-5 [V])*0,7[A]=7.6 [W] ).
Visst kan du flytta överskottseffekt till en zener, men det känns som en knölig lösning.
Stabilitetsskillnad vid lägre inspänning? Nej, stabiliteten påverkas förhållandevis enbart av kapacitanserna på in- och utgågen. Regulatorn måste ha några volt (ca 3 eller så, står i databladet) högre in- än utspänning.
offe

Inlägg av offe »

jack: Jag vet hur det är, satt själv en sen natt och försökte få siden att lira och kände doften av varm elektronik... Det är underligt vad småtimmarna kan göra med vettet... :shock:
Användarvisningsbild
jack
EF Sponsor

Inlägg av jack »

Var nog inte helt vaken igår, räknade precis som ni gjorde men räknade på 12V istället för 24V :)
Användarvisningsbild
jack
EF Sponsor

Inlägg av jack »

Mer strul, så klart.

Har byggt ihop en nya DINX1-modul, på samma kort som PSUn. Synthen verkar funka kalas om jag ger fan i de fem knapparna och ratten. Jag kan alltså ladda program, spela via MIDI osv. Men direkt jag rör någon av knapparna så hoppar den dit den ska, men stannar sedan och displayen får konstiga tecken + att belysningen till den minskar.
Ratten kan jag däremot vrida på rätt många gånger innan något händer. Men tillslut så blir det samma fenomen som med knapparna.

Någon som kan tänka sig vad som är fel??

Enda skillnaden (som jag vet) med denna DINX1 (jämfört med den andra på bilderna) är att reglagen sitter en bit ifrån med kablar. Kan detta ha med saken att göra?

Tacksam för hjälp. Är förtillfället jäkligt frustrerad :)
Användarvisningsbild
jack
EF Sponsor

Inlägg av jack »

Nu jävlar! Nu är detta projekt färdigt. Kan berätta att allt funkar kalas, hittils.

Hela synthen är inbygd i en plastlåda (botten av metall) från en Lacie-HD. Jag har fräst hål för display osv. Alla moduler som har visats på de tidigare bilderna är intryckta i lådan.
Är lite trött nu så jag kommer inte på så mycket mer att berätta. Bara att fråga om det är något :)

Lite bilder:
Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

EDIT: Några fler bilder.
Senast redigerad av jack 27 februari 2006, 20:19:39, redigerad totalt 1 gång.
Tekko

Inlägg av Tekko »

Vilken söt liten sak :) 8)
Frasse

Inlägg av Frasse »

Jösses vad snyggt det blev, och spåret på skruvarna pekar åt samma håll, det är ju guld!!! :tumupp: :tumupp: :tumupp:
Skriv svar