Crescendo
-
Frågar du mig skall inte skyddsjorden vara nånstans överhuvudtaget i en förstärkare förutom möjligen i ett chassi som i övrigt är helt isolerat från elektroniken. Du skall inga andra jordar hava jämte signaljorden. Det måste jag hålla på tills nån förklarar för mig lite mer ingående varför det inte skall vara så...
Min förstärkare jag byggde skyddsjordade jag inte nånstans (ickeledande chassi, i den mån man kan kalla det chassi övehuvudtaget), och jag har inte lyckats hitta nåt nätbrumm, varesig med oscilloscop eller med örat. högtalaren är knäpptyst när cdspelaren inte spelar.
Min förstärkare jag byggde skyddsjordade jag inte nånstans (ickeledande chassi, i den mån man kan kalla det chassi övehuvudtaget), och jag har inte lyckats hitta nåt nätbrumm, varesig med oscilloscop eller med örat. högtalaren är knäpptyst när cdspelaren inte spelar.
Håhå!
Nu ska ni få höra
Jag har ju byggt en förstärkare (som ni kanske vet) som har brusat lite grann sen jag ökade förstärkningen på ingångssteget (oskärmade sladdar som tar upp 50Hz brumm).
Satt och försökte lista ut hur jag kunde lösa det ikväll. Signalnollan är helt skiljd från chassit och skyddsjord. Och så provade jag helt spontant att lägga en tråd mellan signalnollan till chassit (jord) och då försvann _ALLT_ brumm! Hör inte ett ljud varesig om man ställer volymen till max eller min.
Och detta trots att jag inte ens hade nätkontakten ansluten till ett skyddsjordat uttag.
Skiljer man däremot chassi/skyddsjord från signalnolla tar det upp en massa brumm och tar man på ingången brummar det nått fruktansvärt.
Tycker detta var väldigt konstigt. tills vidare får signalnollan ligga ihop med chassit/skyddsjord för det var ju så uppenbart att det blev otroligt mycket bättre.
Nu ska ni få höra
Jag har ju byggt en förstärkare (som ni kanske vet) som har brusat lite grann sen jag ökade förstärkningen på ingångssteget (oskärmade sladdar som tar upp 50Hz brumm).
Satt och försökte lista ut hur jag kunde lösa det ikväll. Signalnollan är helt skiljd från chassit och skyddsjord. Och så provade jag helt spontant att lägga en tråd mellan signalnollan till chassit (jord) och då försvann _ALLT_ brumm! Hör inte ett ljud varesig om man ställer volymen till max eller min.
Och detta trots att jag inte ens hade nätkontakten ansluten till ett skyddsjordat uttag.

Skiljer man däremot chassi/skyddsjord från signalnolla tar det upp en massa brumm och tar man på ingången brummar det nått fruktansvärt.
Tycker detta var väldigt konstigt. tills vidare får signalnollan ligga ihop med chassit/skyddsjord för det var ju så uppenbart att det blev otroligt mycket bättre.
Senast redigerad av Fritzell 23 januari 2006, 21:48:49, redigerad totalt 1 gång.
Jag lovar det är sant! Det måste på något sätt blivit nån kapacitans eller nått mellan chassit och signaljorden eller nått för nått skumt är det. Men det har ju med ingångsteget att göra för innan jag hade det inkopplat hade jag inget brumm överhuvudtaget, men det är ju svårt att bygga en förförstärkare som inte tar upp ngt brum alls.
Förmodligen finns det en anledning till att dom i beskrivningen till Crescendon har lagt ihop chassi med signalnolla och skyddsjord
(?)
Förmodligen finns det en anledning till att dom i beskrivningen till Crescendon har lagt ihop chassi med signalnolla och skyddsjord

- Greve Hamilton
- EF Sponsor
Ännu en inflikningsfråga:
Den där sladden från LP-spelare som man brukar få skruva fast i förstärkaren, vad är det för jord? Lär väl knappast vara signaljord, då det ju redan finns det i RCA-kontakterna.
Eller har jag blandat ihop begreppen? Och hur man skall koppla alla olika jordar i förstärkare är allmänt förvirrande: man läser olika tillvägagångssätt på nästan alla ställen.
Den där sladden från LP-spelare som man brukar få skruva fast i förstärkaren, vad är det för jord? Lär väl knappast vara signaljord, då det ju redan finns det i RCA-kontakterna.
Eller har jag blandat ihop begreppen? Och hur man skall koppla alla olika jordar i förstärkare är allmänt förvirrande: man läser olika tillvägagångssätt på nästan alla ställen.

-
- 13th.Marine
- EF Sponsor
Snarare tack vare. Du har _inte_ kopplat chassit till skyddsjord, utan istället skärmat av kretskorten med signaljord, vilket är helt ok och enligt länken till D.Self tidigare tom att rekomendera. Kopplar du den till ett jordat uttag lär du få höra på brum. :)Fritzell skrev:Håhå!
Och detta trots att jag inte ens hade nätkontakten ansluten till ett skyddsjordat uttag. :?
I min första hörlursförstärkare skapade jag en jordslinga då jag kopplade ihop 0V från usb kontakten med signaljorden. Det brummade satan (Hårddiskarna hördes klart å tydligt när de arbetade). Blev bättre om jag stoppade i en usb kontakt nära ljudkortet. Blev ännu bättre om jag tvinnade USB kabeln (som bara levererade ström, inget annat) och audiokabeln då jag då fick mindre area på slingan. Helt bra blev det aldrig dock. Sedan dess har jag respekt för jordslingor och kommer aldrig att koppla ihop två olika jordar (som även är ihopkopplade någon annanstans, datorchassit i mitt exempel) igen.
danne_linkinpark:
Ett mycket enkelt test för att jämföra med och utan jordslinga är att jämföra med dels batteridriven utrustning (t.ex. mp3 spelar lr bärbar cd) och sen en skyddsjordad signalkälla, t.ex. ett ljudkort i en dator.
Brummar det lika mycket med båda varianterna är jordslinga inte skyldig till problemet, men låter batteridrivna utrustningen bättre så har du problem med jordslingor. Så mitt tips till dig är att testa med din mp3 spelare eller bärbara CD.
Mitt snabba svar är: Du skall inga andra jordar hava jämte signaljorden.Greve Hamilton skrev:Och hur man skall koppla alla olika jordar i förstärkare är allmänt förvirrande: man läser olika tillvägagångssätt på nästan alla ställen. :D
Dvs, bort med allt vad skyddjord heter och ha en transformator (vilket man alltid har om man inte primärswitcdhar) för att isolera från nätspänningen.
Vill du läsa mer om problemet kan jag rekomendera denna sida.
http://www.dself.dsl.pipex.com/ampins/g ... op.htm#cap
Även om sidan ser förskräckligt epa ut så har jag största förtroende för författaren. Han har mångårig erfarenhet av förstärkarbygge och även skrivit min bibel, Power Amplifier Design Handbook :)
Vad har du för signalkälla?
Är den också jordad?
Det räcker att antingen signalkällan eller förstärkaren är ojordade för att problemen inte skall uppkomma.
Problemen måste för all del inte alltid uppkomma, men de har brukat göra det för mig då man varit oförskiktig. Jag tycker ändå inte du bör koppla ihop signal och skyddsjord.
Är den också jordad?
Det räcker att antingen signalkällan eller förstärkaren är ojordade för att problemen inte skall uppkomma.
Problemen måste för all del inte alltid uppkomma, men de har brukat göra det för mig då man varit oförskiktig. Jag tycker ändå inte du bör koppla ihop signal och skyddsjord.