Tråden för Delta/Kossel 3D-Skrivare (fd Simplys 3D-Skrivare)

Berätta om dina pågående projekt.
peter_larsen
Kontakt:

Re: Tråden för Delta/Kossel 3D-Skrivare (fd Simplys 3D-Skriv

Inlägg av peter_larsen »

Ok, då är det ingen "äkta" J-Head V5 iaf.. Det står iofs på sidan du länkar till att det är en "J-Head Compatible" hotend och att den är en mix av V4 och V5 där hållaren skall vara V5 och munstycket är V4.. Den PTFE-slangen som är med, vad är det för yttre diameter på den? Kan du ta några bilder på hotenden isärplockad där delarna ligger bredvid varandra så man ser storleken på grejerna..

Edit: Såg nu att V4 och V5 munstyckena är exakt likadana, det är bara att V4 är i mässing och V5 är i aluminium.. Slangen du har fått med är V1 av "linern" och den PEEK-hylsa jag pratar om är V2 av linern.. Slangen skall vara 6,35mm i ytterdiameter och då kan den inte gå igenom insexan så det låter som om du har fel diameter på slangen, insexan skall nämligen trycka PTFE-slangen mot toppen på munstycket för att det skall sluta tätt..
puttiplatt

Inlägg av puttiplatt »

Hittat felet!
Den medskickade slangen var 4mm OD istället för 6mm. Jag har mailat reprapworld så får vi se vad de svarar.
Puttiplatt
simply
Kontakt:

Inlägg av simply »

Haha, jaha, därför jag inte fick ihop det riktigt när jag skulle montera ihop min hotend :) köpte min också på reprapworld, såvitt jag minns!
det var lite väl dåligt beskrivet på reprap-wikin över J-Head, eller så läste jag dåligt. Min PTFE-stump var/är för tunn och går igenom insexan. Löste problemet genom att låta slangen sticka upp lite lite ovanför hotend-hållaren så den pressas ner när allt monteras på plats. Funkat bra hittills ;)

//
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Jag har nog missat något i tråden för jag har inte riktigt fått ihop var extrudern som matar filamentet placeras? Jag har fattat(?) så långt att den inte sitter på själva "huvudet" (plattan för J-head), men det som förbryllar är längden på slangen till J-head (har hittat längder på 10 cm i BOM). Jag funderade om matningen kunde sitta långt ifrån men antog då att slangen mellan J-head och extruder skulle vara typ en halvmeter? :humm:

Ni som har satt ihop era maskiner, kan ni inte ta lite fler översiktsbilder på hur allt sitter ihop...
G4jm0r

Inlägg av G4jm0r »

http://www.flickr.com/photos/jcrocholl/tags/kossel

Där finns en del bilder som visar hur extrudern sitter fast.
Det bör finnas en plastbit i ditt kit som är svängd på ena sidan och har 2 skåror för buntband på andra, som ska skruvas fast på en av profilerna.
peter_larsen
Kontakt:

Inlägg av peter_larsen »

PeterH skrev:Jag har nog missat något i tråden för jag har inte riktigt fått ihop var extrudern som matar filamentet placeras? Jag har fattat(?) så långt att den inte sitter på själva "huvudet" (plattan för J-head), men det som förbryllar är längden på slangen till J-head (har hittat längder på 10 cm i BOM). Jag funderade om matningen kunde sitta långt ifrån men antog då att slangen mellan J-head och extruder skulle vara typ en halvmeter? :humm:

Ni som har satt ihop era maskiner, kan ni inte ta lite fler översiktsbilder på hur allt sitter ihop...
Originalextrudern monteras med hjälp av ett litet fäste som skruvas i en av pylonerna som extrudermotorn sedan spänns fast i, men detta fäste nämns av någon anledning inte i BOM:en så det är lätt att missa detta..

Jag kör dock med en Mendel miniextruder till min så jag skall rita ett fäste som passar just den extrudern, men principen blir densamma med montering på en av pylonerna..
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

I see... Peter, någon länk till mini-extrudern eller en bild? Kanske en länk till ditt inköpsställe för J-head?

Idag blir det nog en del jobb med beställning av saknade delar, men först är det tapetsering av hallen som gäller :)
peter_larsen
Kontakt:

Inlägg av peter_larsen »

Ett par länkar till miniextrudern jag kör med..

http://www.reprappro.com/documentation/ ... e_printing
http://www.reprappro.com/documentation/ ... e_assembly

Anledningen till att jag valde den istället för "originalextrudern" till Kosseln var att jag kör en sån på min Mendel och den har fungerat klanderfritt i flera hundra timmar plus att man använder en vanlig Nema17 motor utan växellåda.. Sen vill jag kunna mata tråden manuellt genom att vrida på drevet vilket inte går med originalextrudern och sista anledningen är att den blir billigare då den, som sagt, använder an vanlig oväxlad Nema17..

Jag och janbjorn köpte våra hotends här: http://www.emakershop.com/browse/listing?l=622

Men, de munstycke vi fick var inte anpassade för 1,75mm filament utan bara för 3mm så jag har varit tvungen att modda det för att det skall fungera utan att clogga igen.. Efter modden funkar det dock väldigt bra jag har snart 50 timmars drift på det utan ett enda problem..
Användarvisningsbild
frallzor

Inlägg av frallzor »

"Makerbeam order 1913"

Då var de första delarna på G till min mini kossel =D
Plastdelarna är redan utskrivna med min lilla mendel, detta lär dock bli ett "det får ta den tid det tar projekt"
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

puttiplatt skrev:Hittat felet!
Den medskickade slangen var 4mm OD istället för 6mm. Jag har mailat reprapworld så får vi se vad de svarar.
Puttiplatt
Hur kommer det sig att det står just 4mm OD i BOM:en till Kosseln?

Från wikin:
Bowden
1x Clear PFA tubing ID=2mm OD=4mm
2x Push fit connector ID=4mm with M5 thread (or bigger thread before June 21st)

Det står ju också 2mm ID så frågan är om det då funkar så bra med 3mm filament? :vissla:
puttiplatt

Inlägg av puttiplatt »

@PeterH
Slangen från extruder till effektorplate/hotend ska vara 2mm ID 4mm OD. ID på push fit connectorn ska vara 4mm för att passa slangens 4mm OD.
Slangen jag fått fel sitter inne i j-headen dvs efter push fit connectorn.
Dessa mått är endast för 1.75 mm filament. Man får byta det mesta om man ska köra 3mm.
Ha det bra
Puttiplatt
peter_larsen
Kontakt:

Inlägg av peter_larsen »

Bender printad på Kosseln med 0.1 och 0.2mm lager och jag måste nog säga att den skriver riktigt bra nu.. Skall testa 0.05 imorgon och se om det blir bättre eller om gränsen går vid 0.1, baksidan är ju att det tar en eon att skriva ut nåt med så tunna lager, men Bender förtjänar det bästa :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
NULL

Inlägg av NULL »

Intressant, nu börjar det likna något...
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Riktigt snygga utskrifter, jag har stört mig lite på det randiga utseendet men det är väl för att alla ska fota med så hög upplösning :lol: Bender ser ju riktigt trevlig ut med 0.1mm utskrift :tumupp:
Användarvisningsbild
drh

Inlägg av drh »

simply skrev:@AndLi, som @Meduza säger, verkar vara dålig bindning mellan lagrena, kanske prova högre temp.

Men vad för plast du använder kan också påverka hållfastheten.
De orangea prylarna är utskrivna med ColorFabb Soft Touch PLA (PHA/PLA-blandning) och skall vara lite mjukare/segare
än vanlig PLA. Gillar denna plast, har fungerar väldigt bra, rekommenderas!

//
Jag provade med samma plast och för mig behövdes det heller inte mycket för att den skulle gå av.
470.jpg
Jag röstar på att man ska köra med nylon :)
471.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar