Lizerd´s Pic and Place Projekt (Solenoid fråga)
Re: Lizerd´s Pic and Place Projekt (Verkstads pillande)
Givet att man har upplösningen, och en vettig metod att nolla (eftersom det är inkrementellt) så kan man alltid kalibrera fram en korrekt skala. Lite meckigare men men...
Hur gör du en sån kalibrering? Genom att koppla upp mot en glasskala tillfälligt?
Ja, eller ett digitalt skjutmått med ett datorinterface.
Har ett sånt så bra upplösning? Och hur bra kvalité garanterar den?
Jag tror det där med kalibrering är så pass komplicerat att man skall hoppa över det och se till att man har tillräcklig precision från början. Men jag kan ha fel, folk kanske gör kalibrering som fungerar bra.
Jag tror det där med kalibrering är så pass komplicerat att man skall hoppa över det och se till att man har tillräcklig precision från början. Men jag kan ha fel, folk kanske gör kalibrering som fungerar bra.
Jag har tanke på att göra en optisk kalibrering, webkameran som sitter på huvudet har så pass bra upplösning.
Så om man hittar en film med bra noggrannhet så kan man montera fast den någonstans på bordet i både X Y led.
på så sätt kan man enkelt kalibrera om maskinen när man vill.
Bara en tanke än så länge
Så om man hittar en film med bra noggrannhet så kan man montera fast den någonstans på bordet i både X Y led.
på så sätt kan man enkelt kalibrera om maskinen när man vill.
Bara en tanke än så länge

Ja, kanske inte så dumt. Någon väl definerad referens och så steppa runt över den tills du har tillräcklig statestik. Bra tanke.
- Swech
- EF Sponsor
- Kontakt:
Det är inte mekanisk noggranhet du behöver, det blir ju kameran som styr det hela
Korten du skall montera i maskinen kommer att vara lite skeva , lite ojämnt frästa och lite bågformade. Så du bör använda dig av kameran för att justera placeringen
och då är det i slutänden denna som bestämmer noggranheten...
inte 25um.
Swech
Korten du skall montera i maskinen kommer att vara lite skeva , lite ojämnt frästa och lite bågformade. Så du bör använda dig av kameran för att justera placeringen
och då är det i slutänden denna som bestämmer noggranheten...
inte 25um.
Swech
Stämmer det verkligen? Du har ju kameran på en offset från komponenten du skall placera. Tittar på kortet, flyttar känd offset och placerar. Är encodern dålig blir offset olika på olika ställen i maskinen. Sitter kameran nära komponenten så borde det inte vara något problem, om man inte fått för sig att limma 3 avklippta magnetremsor kant i kant för att förlänga dem, eller gjort något annat misstag.
Med lizerdboys teknik kan man plocka upp alla såna fel genom att steppa runt med kameran och titta på något väldefinerat. Sedan förskjuta de felen så att de matchar komponenthållaren.
Man kan säkert göra en pick and place som fungerar aldeles utmärkt utan allt det där. Jag hade tex inte tänkt använda någon annan återkoppling än dödräkning på stegmotorerna, men jag har fått intrycket att lizerdboy vill göra bättre än bara något som fungerar.
Med lizerdboys teknik kan man plocka upp alla såna fel genom att steppa runt med kameran och titta på något väldefinerat. Sedan förskjuta de felen så att de matchar komponenthållaren.
Man kan säkert göra en pick and place som fungerar aldeles utmärkt utan allt det där. Jag hade tex inte tänkt använda någon annan återkoppling än dödräkning på stegmotorerna, men jag har fått intrycket att lizerdboy vill göra bättre än bara något som fungerar.
- Swech
- EF Sponsor
- Kontakt:
Det räcker inte alls med en kamera som endast kikar på komponenten då du plockar upp den.
Man behöver en kamera som också tittar på kortet för att ta reda på den faktiska placeringen av kortet
samt förskjutningar vid t.ex. kantfräsning av korten... Där har du 0.1-0.2mm toleranser
eller skevhet i det hela.
Den kameran skall åka med monteringshuvudet
Swech
Man behöver en kamera som också tittar på kortet för att ta reda på den faktiska placeringen av kortet
samt förskjutningar vid t.ex. kantfräsning av korten... Där har du 0.1-0.2mm toleranser
eller skevhet i det hela.
Den kameran skall åka med monteringshuvudet
Swech
Funkar inte kan jag säga direkt !!, om man är ute efter precision så ska man inte använda ändarna på magnetremsan då polerna blir deformerade vid kapning.om man inte fått för sig att limma 3 avklippta magnetremsor kant i kant för att förlänga dem,
Man måste ha större mekanisk noggrannhet desto större kort eller rättare sagt desto längre PCB kortets referens punkter "fiducials" sitter i från varandra.
Mer avancerade kort har separata "fiducials" precis runtom de komponenter som kräver högre noggrannhet.
Dessa avläses med kameran som sitter på huvudet.
Det fungerar alldeles utmärkt att göra så, så länge man inte är ute efter hastighet.Man kan säkert göra en pick and place som fungerar aldeles utmärkt utan allt det där. Jag hade tex inte tänkt använda någon annan återkoppling än dödräkning på stegmotorerna,
Helt rätt, det är tillräkligt mycket pill med en "riktig köpe maskin" så jag vill kunna minimera pilleriet så mycket som möjligt med min egen lösning.men jag har fått intrycket att lizerdboy vill göra bättre än bara något som fungerar.
Lite mer än bara "fungerar" så att säga

inte mycket som har hänt förutom att jag skickat alla kretskort för tillverkning
jag har visat dom andra 2 sidor bak, de enda nya är power board för 24v 12v 5v
(det är massa andra små moduler på samma kort)

nu gäller det bar att mina 4 lagers kort är som dom ska

jag har visat dom andra 2 sidor bak, de enda nya är power board för 24v 12v 5v
(det är massa andra små moduler på samma kort)

nu gäller det bar att mina 4 lagers kort är som dom ska

- Swech
- EF Sponsor
- Kontakt:
Det kan bli knivigt att löda kondensatorerna då du inte har hotreliefpads utan ett gediget jordplan
Nåja det är ju inte serietillverkning så du får väl elda på lite extra
Swech
Nåja det är ju inte serietillverkning så du får väl elda på lite extra
Swech
Jag kan köra med två 80w weller lödkolvar för att få upp tempen så de ska nog lösas
Jag kommer sannolikt att förstärka med 5mm koppar tråd också

Jag kommer sannolikt att förstärka med 5mm koppar tråd också

Skippa tråden till att börja med, om du inte vet att du måste ha den. Så himla mycket ström skall det väl inte förbrukas i en pnp att det inte går att få till med ledarbanor på kretskort? Och är det höga frekvenser du vill bli av med så är det bredd som behövs, inte area Man brukar generellt säga tre gånger så bred ledare som den är lång för att få bra högfrekvensjord, dvs ett kopparplan eller plåt behövs. Jag kommer inte ihåg från vilken frekvens det gäller.
- Swech
- EF Sponsor
- Kontakt:
Det är väl också tveksamt om man vinner något på att göra ett 12/24V power supply
mer än att det är skoj...
Swech
mer än att det är skoj...

Swech