7 kW solcellsanläggning i drift!!!

Berätta om dina pågående projekt.
steppen7

Re: 7kW solcellsanläggning *Alla paneler på plats*

Inlägg av steppen7 »

Svar nej, inte utan vidare i alla fall, man måste ha nån form av master som genererar nätspänning annars slår den ifrån. Med andra ord om man hade köpt en 12V->230V inverter och parallellkopplat med solcellsinvertern kanske man hade fått ihop det.

Kontaktpersonen på EON skulle ringa elektrikern här om dagen men det gjorde han inte och jag har fösökt ringa men han svarar inte. Hur mycket oflyt får man ha egentligen?
steppen7

Re: 7 kW solcellsanläggning *Alla paneler på plats*

Inlägg av steppen7 »

Det kanske löser sig ändå. Märkligt nog sa EON till husfirman att färdiganmälan på huset var gjort, dom skickade ut en offert på permanent nätanslutning och när dom har fått in den påskriven skulle allt vara grönt. Så lät det inte när jag pratade med dem här om dagen.

Nya elektrikern har registrerat sig hos EON för att kunna registrera en föranmälan. Han kommer troligen på måndag och installerar och gör färdiganmälan, sedan är det upp till EON igen att komma hit och fixa permanent servis och dubbelriktad elmätare. Bara att hoppas på att dom inte går på semester nästa vecka...
steppen7

Re: 7 kW solcellsanläggning *Alla paneler på plats*

Inlägg av steppen7 »

Elektrikern var här idag. Anläggningen är provkörd och funkar! :D Egentligen får man ju inte slå på produktionen men vad gör det om man testar en stund på kvällskvisten...

Jag producerade runt 50-60W en stund runt kl21 när solen var precis ovanför trädtopparna och dessutom höljd bakom höga slöjmoln. Inte mycket ljus alltså, men lite el gav det i alla fall.

Nu återstår bara att invänta EON:s sista touch (montera rätt elmätare) samt att konfigurera nätverksinställningarna och monitorportalen, sen kan ni följa produktionen!
Användarvisningsbild
lgrfbs
Kontakt:

Re: 7 kW solcellsanläggning *Invertern inkopplad och provkör

Inlägg av lgrfbs »

Grattis! Det måste väl vara rätt skönt att nästan vara klar nu?
steppen7

Inlägg av steppen7 »

Ja du anar inte... :D
Det ska firas med riktigt champagne när bidraget betalats ut och projektet är 100% klart. Efter allt trassel anser jag mig vara värd det!

Fulade lite och testade produktionen en kort stund imorse igen. 1.8kW klockan åtta på morgonen! 8)
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Gratulerar! Producerar väl bra nu antar jag?
steppen7

Inlägg av steppen7 »

Ja det kunde man önska...

EON har fortfarande inte varit här och satt dit dubbelriktad mätare. Jag pratade med dem för ca två veckor sedan och då sa de att deras entreprenör som utför monteringen har 5 dagar på sig så det skulle vara klart senast i måndags, för en vecka sen alltså. Eftersom ingen kom hit försökte jag ringa kontaktpersonen på EON men han tryckte upptaget, ringde inte tillbaka, jag pratade in meddelande och mailade men han ringde inte tillbaka. Efter att ha gått via växeln fick jag tag på dem och de sa att arbetet var inbokat på måndag (imorn alltså). Jag sa att nu är det ett par arbetsdagar kvar innan deadline går ut och jag kan förlora över 100000kr "ja men dom kommer på måndag så det är lugnt", "Är det helt säkert? Annars blir det akutläge", "Ja dom har bokat in det då men skulle dom dom inte komma får du ringa". :tumupp: (ironi)

Jag tror inte man kan ha mer oflyt i ett projekt va?

Men men, förhoppningsvis kommer dom imorn och då kan jag slå på produktionen utan att behöva betala för överskottet. Erkänner dock att jag smygprovat ett par korta stunder för att se vilka effekter man får. Igår förmiddag var det helmulet och fick då 900W. För en vecka sedan när det regnade och var tung molninghet gav det ~300W. När det var stekande sol men ändå extremt tunn molnighet fick jag ut 6,4kW. När det kommer igång (imorn?) kommer jag ge er länken till en publik sida som visar produktionen!
Användarvisningsbild
frallzor

Inlägg av frallzor »

Kan du inte få dispans iom att det inte är ditt fel att det inte blir färdigt i tid om det skulle bli så?
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Det här är väl ett fint läge att spela dum på - "ja, de skulle ju fixat det i måndags och jag var inte hemma så jag antog att nya mätaren ser ut exakt likadant som gamla mätaren", så slipper du i alla fall betala för den energi du kan producera och faktiskt också använder.
danielr112

Inlägg av danielr112 »

Du kan väl koppla ur inkommande på dagarna och köra på solel tilsl det är inkopplat? Eller ja problemet är ju när solen går i moln eller du överbelastar :)
steppen7

Inlägg av steppen7 »

ÄNTLIGEN!

http://monitoring.solaredge.com/solared ... e=manhoven

Nu är det bara utbetalningen av bidraget kvar, sedan kan man låta korken ploppa iväg...
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Re: 7 kW solcellsanläggning i drift!!!

Inlägg av sm2wmv »

Grattis!
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Men va härligt att du har fått igång det hela på 'riktigt' :tumupp:
Användarvisningsbild
bit96

Inlägg av bit96 »

Grattis. :tumupp:
Jag ser på din websida att det börjar gå ihop sig, du har redan producerat ström för 4 kr och 63 öre. 8)
Användarvisningsbild
13th.Marine
EF Sponsor

Inlägg av 13th.Marine »

Grattis! :tumupp:

Lite avundsjuk är man =)
Skriv svar