Linux på bakåtmarsch
Re: Linux på bakåtmarsch
Jag blir ofta förvånad över hur lite folk vet om sina datorer och detta gäller även studenter vid Chalmers. Trots att många av oss använder någon form att större dator med operativsystem flera timmar per dag verkar inte datorintresset hunnit med utvecklingen. Sedan tror jag många intressen som datorspel gör att en och annan datorentusiast aldrig ens testar något annat än Windows.
Men att Windows står högt hör på forumet är inget att ta åt sig då flera förespråkare är väldigt konservativa i många andra frågor också. Dock stämmer säkerligen mycket som sagts men i vilket fall som helst är det tråkigt att öppen programvara inte har slagit igenom mer. Det finns massor av argument men det som intresserar mig mest är att ha tillgång till verktyg utan några större ekonomiska resurser samt kunna föra någon talan i gemenskapen vid utvecklingen. Tråkigt är också självaste undervisning på Chalmers där studenter lär sig verktyg med enorma licensavgifter. Samtidigt pratas det om hur viktiga små företagen är och starta ett sådant genom att köpa in Matlab, Modelsim och Orcad är ingen bra start. Dessutom tror jag samhället i stort hade mått bättre med bolag som rör sig med mindre resurser då nuvarande system sätter både miljö och människor i knipa.
Men att Windows står högt hör på forumet är inget att ta åt sig då flera förespråkare är väldigt konservativa i många andra frågor också. Dock stämmer säkerligen mycket som sagts men i vilket fall som helst är det tråkigt att öppen programvara inte har slagit igenom mer. Det finns massor av argument men det som intresserar mig mest är att ha tillgång till verktyg utan några större ekonomiska resurser samt kunna föra någon talan i gemenskapen vid utvecklingen. Tråkigt är också självaste undervisning på Chalmers där studenter lär sig verktyg med enorma licensavgifter. Samtidigt pratas det om hur viktiga små företagen är och starta ett sådant genom att köpa in Matlab, Modelsim och Orcad är ingen bra start. Dessutom tror jag samhället i stort hade mått bättre med bolag som rör sig med mindre resurser då nuvarande system sätter både miljö och människor i knipa.
- Krille Krokodil
Det som förvånar mig mest är att en Chalmers-student inte kan se de 50.000-100.000kr/år i licenskostnad i relation till de 500.000-1.000.000kr/år man har i lönekostnad på ingenjören som använder programvarorna...
Senast redigerad av Krille Krokodil 14 juni 2013, 11:31:04, redigerad totalt 1 gång.
Största miljöboven just nu verkar Facebooks center i Luleå vara,
som enligt uppgift drar ström som Västerås stad. Till vilken nytta?
> Jag blir ofta förvånad över hur lite folk vet om sina datorer...
Varför det? Det är bara verktyg för att göra det man ska göra.
Hur de fungerar är underordnat.
som enligt uppgift drar ström som Västerås stad. Till vilken nytta?
> Jag blir ofta förvånad över hur lite folk vet om sina datorer...
Jag känner ett par stycken som driver egna firmor inom elektronikkonstruktion och hos dessa nystartade firmor tas det knappast ut någon större lön alls. Samma sak gäller säkerligen flera egenföretagare som satsar på att starta upp sina verksamheter.Krille Krokodil skrev:Det som förvånar mig mest är att en Chalmers-student inte kan se de 50.000-100.000kr/år i licenskostnad i relation till de 500.000-1.000.000kr/år man har i lönekostnad på ingenjören som använder programvarorna...
Hur de fungerar menade jag inte precist utan hur lite de vet om sina verktyg och vilka möjligheter som finns. Än idag tar fortfarande inte alla backup på sina filer, många har inte koll på sina filer i huvudtaget och vet ytterst lite om katalogstruktur vilket kan ställa till det, många skickar ut olämpliga filformat till andra och funderar aldrig vilka konsekvenser det kan få.sodjan skrev: > Jag blir ofta förvånad över hur lite folk vet om sina datorer...
Bästa historian jag hört är när några presenterat med hjälp av Power point där en figur som ritats i Open office visades fel likt en svastika. Ett annat vanligt exempel är studenter som skriver rapport i Microsoft office där det mest måste göras manuellt vilket både tar tid och riskerar fel. LaTex, BibTex, vektorgrafik och PDF är främmande för många även på Chalmers där det läggs många timmer på rapportskrivning.
Ja det är väl där problemet ligger: Folk har inte kunskaper att utnyttja verktygen. Poängen med datorer är ju just att låta dem göra "skitjobbet", men ändå sitter folk och manuellt gör en massa mekande som datorn enkelt hade kunnat göra om man bara haft kunskaperna att be den göra det.
Ta t.ex. alla dessa människor som klickar sig igenom fält för fält i en dialogruta istället för att trycka Tab för att hoppa mellan fältet... Idag är det snarare regel än undantag. MS såg sig ju tvungna att införa en stängknapp uppe i högra hörnet av fönstren eftersom folk inte verkade lära sig att man kunde dubbelklicka uppe i vänstra hörnet för att stänga...
Ta t.ex. alla dessa människor som klickar sig igenom fält för fält i en dialogruta istället för att trycka Tab för att hoppa mellan fältet... Idag är det snarare regel än undantag. MS såg sig ju tvungna att införa en stängknapp uppe i högra hörnet av fönstren eftersom folk inte verkade lära sig att man kunde dubbelklicka uppe i vänstra hörnet för att stänga...
Jag håller iofs med, men anledningen att det blir såhär är ju för att skolorna frågar företagen "vad vill ni att studenterna ska kunna ?", och dom säger just dessa tokdyra program, sen frågar skolan programmets tillverkare vad dom kan få för pris och dom är förstås tjänstvilliga och ställer upp med programmet gratis eller till en extremt reducerad kostnad.psynoise skrev: Tråkigt är också självaste undervisning på Chalmers där studenter lär sig verktyg med enorma licensavgifter. Samtidigt pratas det om hur viktiga små företagen är och starta ett sådant genom att köpa in Matlab, Modelsim och Orcad är ingen bra start. Dessutom tror jag samhället i stort hade mått bättre med bolag som rör sig med mindre resurser då nuvarande system sätter både miljö och människor i knipa.
Det är ju ingen slump att företagen bjuder skolorna på mjukvara för miljoner, dom är ju fullt medvetna om att ifall de nyblivna ingenjörerna är inkörda på ett system är det det som dom kommer att vilja ha ute på företagen också = försäljning = vinst.
För övrigt så verkar flera skolor som sysslar med 3d-rendering använda opensourceprogrammet Blender idag istället för dom komersiella (svindyra) alternativen typ Maya, det är ju ganska trevligt förstås, men blender är ju också väldigt kompetent, och var ursprungligen komersiellt innan den släpptes fritt. (massor av år sedan..)
Det börjar dyka upp en medvetenhet om att licenskostnaderna lätt sticker iväg. Framförallt inom skolor och offentlig förvaltning där man måste vända på slantarna och försöka hålla kostnaderna nere.
Norska Skolelinux är ju ett skolexempel(!).
Eller Hudiksvalls lösning (där man räknar med att spara 7-siffriga belopp).
http://www.idg.se/2.1085/1.428716/halva ... -med-linux
Kommunerna betalar lika mycket idag för programvara som för IT-personalen, de står för 30% vardera av kostnaderna.
http://www.idg.se/2.1085/1.496030/kommu ... ammar-over
(Se faktarutan till artikeln.)
Norska Skolelinux är ju ett skolexempel(!).
Eller Hudiksvalls lösning (där man räknar med att spara 7-siffriga belopp).
http://www.idg.se/2.1085/1.428716/halva ... -med-linux
Kommunerna betalar lika mycket idag för programvara som för IT-personalen, de står för 30% vardera av kostnaderna.
http://www.idg.se/2.1085/1.496030/kommu ... ammar-over
(Se faktarutan till artikeln.)
Är det "gamers" som befolkar Chalmers?psynoise skrev:Jag blir ofta förvånad över hur lite folk vet om sina datorer och detta gäller även studenter vid Chalmers. Trots att många av oss använder någon form att större dator med operativsystem flera timmar per dag verkar inte datorintresset hunnit med utvecklingen. Sedan tror jag många intressen som datorspel gör att en och annan datorentusiast aldrig ens testar något annat än Windows.
Eller kanske karriarister som saknar intresse för det de håller på med och lönen samt prestige är det enda som är av vikt?
För Chalmers borde sådant som LyX, GNU Octave, Icarus Verilog, KiCad, mm vara högintressant. Fast iofs de som förstått Chalmerskurserna kan ju sedan skriva dylikt för att få sitt eget verktyg.psynoise skrev:Men att Windows står högt hör på forumet är inget att ta åt sig då flera förespråkare är väldigt konservativa i många andra frågor också. Dock stämmer säkerligen mycket som sagts men i vilket fall som helst är det tråkigt att öppen programvara inte har slagit igenom mer. Det finns massor av argument men det som intresserar mig mest är att ha tillgång till verktyg utan några större ekonomiska resurser samt kunna föra någon talan i gemenskapen vid utvecklingen. Tråkigt är också självaste undervisning på Chalmers där studenter lär sig verktyg med enorma licensavgifter. Samtidigt pratas det om hur viktiga små företagen är och starta ett sådant genom att köpa in Matlab, Modelsim och Orcad är ingen bra start. Dessutom tror jag samhället i stort hade mått bättre med bolag som rör sig med mindre resurser då nuvarande system sätter både miljö och människor i knipa.
När det gäller "prat" om småföretagande och miljö osv.. är det just prat. Det är verkligheten man måste ta höjd för när man vill åstadkomma saker på riktigt.
Detta du säger om licensprogram, studenter ointresserade av vad som finns under huven (vad är intressant för de egentligen?), och så detta med outlook som hovleverantör av email. Man börjar ju fundera på vart det är på väg.
Gamers brukar försvinna snabbt från Chalmers då CSN ryker med antalet timmar framför spelen. Dock kan det svaga datorintresset förklaras av att majoriteten av studenterna är karriärister som börjat utbildning genom råd och inte självaste teknikintresse. Jag ser inget problem med karriärister för dessa behövs såklart också för att fylla storföretagen men den låga nivån på datorkunskaperna är för mig underlig ändå då dagens studenter precis som jag växt upp med PC och Internet under större delen av livet.
Men folk kanske bara kör på med de enkla verktyg som de känner till som Sodjan var inne på. Tyvärr begränsar detta både dem själva och utvecklingen av programvaran i sig själv. Som tur är vet folk betydligt mer om både mat och sina bilar annars hade de gått bort som flugor efter matförgiftning eller kring yrandes i trafiken.
Men folk kanske bara kör på med de enkla verktyg som de känner till som Sodjan var inne på. Tyvärr begränsar detta både dem själva och utvecklingen av programvaran i sig själv. Som tur är vet folk betydligt mer om både mat och sina bilar annars hade de gått bort som flugor efter matförgiftning eller kring yrandes i trafiken.
Hur många bilförare vet exakt hur bilen funkar, garanterat inte många.
Datorn är och förblir ett verktyg, för att få jobbet gjort, hur den funkar under ytan är fullständigt och totalt ointressant.
Datorn är och förblir ett verktyg, för att få jobbet gjort, hur den funkar under ytan är fullständigt och totalt ointressant.
psynoise:
Finns det kurser om fri mjukvara på Chalmers?
Har inte sett någon, men heller inte undersökt.
Däremot har jag gått en sådan kurs på Handelshögskolan.
Borde mer höra hemma på Chalmers IMHO.
SvenW skrev:
>>> Jag har svårt att förstå att inte fler använder Gnu/Linux, med tanke att allt är öppet, fritt och gratis...
Sodjan svarade:
> ...och i många fall oanvändbart till det som man vill/behöver göra.
Och jag svarar:
I stort sett har jag lyckats med att göra allt jag vill i Gnu/Linux.
Det enda jag misslyckats med är att bygga en utvecklingmiljö för PIC.
Försökte för ett par år sedan, misslyckades och gick över till AVR.
Jag gillar Unix filosofi att kombinera välfungerande byggstenar för att göra det jag vill.
Ogillar skarpt alla färdiga IDEn. Emacs är min favoritmiljö.
Och det är inte totalt ointressant hur datorn funkar under ytan.
Det är jätteintressant, tycker jag!!!
Men jag är nog en riktig nörd
Finns det kurser om fri mjukvara på Chalmers?
Har inte sett någon, men heller inte undersökt.
Däremot har jag gått en sådan kurs på Handelshögskolan.
Borde mer höra hemma på Chalmers IMHO.
SvenW skrev:
>>> Jag har svårt att förstå att inte fler använder Gnu/Linux, med tanke att allt är öppet, fritt och gratis...
Sodjan svarade:
> ...och i många fall oanvändbart till det som man vill/behöver göra.
Och jag svarar:
I stort sett har jag lyckats med att göra allt jag vill i Gnu/Linux.
Det enda jag misslyckats med är att bygga en utvecklingmiljö för PIC.
Försökte för ett par år sedan, misslyckades och gick över till AVR.
Jag gillar Unix filosofi att kombinera välfungerande byggstenar för att göra det jag vill.
Ogillar skarpt alla färdiga IDEn. Emacs är min favoritmiljö.
Och det är inte totalt ointressant hur datorn funkar under ytan.
Det är jätteintressant, tycker jag!!!
Men jag är nog en riktig nörd

Det är alltid ointressant tills det inte fungerar eller att man ser andra klara av saker man inte ens hade en aning var möjligt 
@psynoise, Man kan ju vara gamer och ändå begränsa det till en lagom tidsmängd. Kanske är det chalmerssupandet som är det viktigaste för många.
@SwenW, Det borde finnas någon sökmotor så att man kan söka på kursinnehållet?, förslag på nyckelord "Latex, Octave, KiCad, SPICE etc". Vad heter kursen på Handelshögskolan? (kod?)
Det ska visst finnas en ofri kompilator för PIC på unix (linux?) numera har jag för mig.
Att kombinera med byggstenar har fördelen att man kan få till det man vill, nackdelen är att man måste lägga ner en viss initial energi på att få det dit. Men det finns dock även mer färdiga saker på Unix sidan. Dock kanske det är sådant här som gör att det drar till sig folk som har eget huvud och vill skapa något?
Det är nog dock lätt att hamna i t.ex propietära Matlab om man försöker få en laboration att fungera övh. Det är mycket lättare att utgå från lärarens exempel och medstudenternas erfarenheter. De övriga kanske också har tummen mitt i handen när det gäller att installera t.ex Octave.

@psynoise, Man kan ju vara gamer och ändå begränsa det till en lagom tidsmängd. Kanske är det chalmerssupandet som är det viktigaste för många.
@SwenW, Det borde finnas någon sökmotor så att man kan söka på kursinnehållet?, förslag på nyckelord "Latex, Octave, KiCad, SPICE etc". Vad heter kursen på Handelshögskolan? (kod?)
Det ska visst finnas en ofri kompilator för PIC på unix (linux?) numera har jag för mig.
Att kombinera med byggstenar har fördelen att man kan få till det man vill, nackdelen är att man måste lägga ner en viss initial energi på att få det dit. Men det finns dock även mer färdiga saker på Unix sidan. Dock kanske det är sådant här som gör att det drar till sig folk som har eget huvud och vill skapa något?
Det är nog dock lätt att hamna i t.ex propietära Matlab om man försöker få en laboration att fungera övh. Det är mycket lättare att utgå från lärarens exempel och medstudenternas erfarenheter. De övriga kanske också har tummen mitt i handen när det gäller att installera t.ex Octave.
Jag är inte heller inne på att folk behöver veta hur en dator fungerar exakt men något behöver man veta för att använda en dator effektivt men detta har jag redan försökt beskriva.TomasL skrev:Hur många bilförare vet exakt hur bilen funkar, garanterat inte många.
Vidare tycker jag det är intressant hur ingenjörers arbete med datorsimuleringar påverkar projekt. För ett tag sedan skrev Nyteknik om hur konstruktörer räknar väldigt olika på samma problem.
http://www.nyteknik.se/nyheter/bygg/byg ... 703502.ece
Nyteknik skrev:Byggnadskonstruktörer räknar mycket olika – och flera får underkänt på sitt arbete.
Nyteknik skrev:Det är ett bekymmer att man mer och mer förlitar sig på datorverktyg och tappar känslan för indata och rimlighet. Risken att du gör fel är större med datorhjälpmedel, säger Martin Fröderberg.