Tecno trådgnist > Renoverad Brother HS100 8/7-13 <
Re: Tecno trådgnist > Renovering av Brother HS100 <
Strålande tider, det börjar dra i hop sig mot en tripp till Sparre.
Har du fått ordning på el delen?
Jag har en mängd prylar i form av kabel, kopplingsplintar, genomföringar mm.
Nåt du behöver?
Glad sommar får en arbetande önska.
C-man
Har du fått ordning på el delen?
Jag har en mängd prylar i form av kabel, kopplingsplintar, genomföringar mm.
Nåt du behöver?
Glad sommar får en arbetande önska.
C-man
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Hallå C-man,
Sakteliga närmar sig PUD så all el är inte kollad ännu, vet att matning och pumpstyrning (som fm var det största felet) fungerar i nuläget.
Måste få till lite mekanik ännu innan jag kan fylla på vatten och testa hela alltet.
Vad beträffar prylar så är det inget i nuläget jag kommer på men vi kan väl återkomma om detta framöver, hojta till i god tid om du vill komma på besök.
Slit inte ihjäl dig och njut av sommaren så gott det går.
Sakteliga närmar sig PUD så all el är inte kollad ännu, vet att matning och pumpstyrning (som fm var det största felet) fungerar i nuläget.
Måste få till lite mekanik ännu innan jag kan fylla på vatten och testa hela alltet.
Vad beträffar prylar så är det inget i nuläget jag kommer på men vi kan väl återkomma om detta framöver, hojta till i god tid om du vill komma på besök.
Slit inte ihjäl dig och njut av sommaren så gott det går.
- tecno
- Kontakt:
Liten uppdatering, var och hämtade nya uppspännings 'bordet' idag. Provmonterad för att se att hålbilden vart korrekt.
Rostfritt 8mm, vattenskuret. Fräsning av anliggningskant på 10 bredd 1mm djupt runt om innersidan samt de små hålen skall gängas M5 samt de större ska sänkas ner en bit.
Rostfritt 8mm, vattenskuret. Fräsning av anliggningskant på 10 bredd 1mm djupt runt om innersidan samt de små hålen skall gängas M5 samt de större ska sänkas ner en bit.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Nu ser det ut som en maskin igen.
Tänkte på risken att öppna luckorna utan att tömma vatten först.
Kan inte du bygga ett magnetlås som hindrar öppning innan vattnet är tömt ( avkännare i botten på lådan )?
Visst jag förvarnar innan besök, så du hinner städa... he he
Samma fina sommar till dig.
C-man
Tänkte på risken att öppna luckorna utan att tömma vatten först.
Kan inte du bygga ett magnetlås som hindrar öppning innan vattnet är tömt ( avkännare i botten på lådan )?
Visst jag förvarnar innan besök, så du hinner städa... he he

Samma fina sommar till dig.
C-man
- tecno
- Kontakt:
En bra bit kvar ännu men det närmar sig.
Städa
Nänä nåt ska väl gästerna få göra så de kommer åt att se nåt 
Städa

- tecno
- Kontakt:
En kort uppdatering, har lekt lite med maskinen och kommit fram till hur man får den att röra på sig med handknackad g-kod. Allt väl så långt och detta utan en endaste rad manual och inget som tyder på att nåt annat skulle vara fel så detta ser lovande ut.
Däremot får jag inte till den seriella kommunikationen, är ju bra ringrostig vad gäller RS232 och till saken hör att jag inte har någon manual på hur man ställer in de olika parametrarna i maskinen.
Vet bara att den ska gå på 4800-N-8-1. Har lött ihop en 0 Modem kabel men 'ser' inget liv på linan. Maskinen har kommunicerat med ett speciellt Brother program QD-2 alt QD-3 (DOS/Win3.1) och tyvärr så är disken jag fick med oläsbar med läsfel från disk. Har försökt reparera men inget som fungerat.
Nåväl, ser ut att bli fungerande med handknackad kod.
Däremot får jag inte till den seriella kommunikationen, är ju bra ringrostig vad gäller RS232 och till saken hör att jag inte har någon manual på hur man ställer in de olika parametrarna i maskinen.
Vet bara att den ska gå på 4800-N-8-1. Har lött ihop en 0 Modem kabel men 'ser' inget liv på linan. Maskinen har kommunicerat med ett speciellt Brother program QD-2 alt QD-3 (DOS/Win3.1) och tyvärr så är disken jag fick med oläsbar med läsfel från disk. Har försökt reparera men inget som fungerat.
Nåväl, ser ut att bli fungerande med handknackad kod.
- tecno
- Kontakt:
Dagens pyssel avklarat.
Här en Youtube länk med kort snutt från 'rökmaskinen'
Här en Youtube länk med kort snutt från 'rökmaskinen'

- Krille Krokodil
Sök på "DNC" och "Brother HS100" så hittar du nog nya program och dokument för parametrar för överföring till denna gamla maskinen.tecno skrev:Däremot får jag inte till den seriella kommunikationen, är ju bra ringrostig vad gäller RS232 och till saken hör att jag inte har någon manual på hur man ställer in de olika parametrarna i maskinen.
- tecno
- Kontakt:
Har sökt på det senaste ½ året utan få napp, det är knapert med info vad gäller HS100 på nätet. Inte ens Japanerna har kvar nåt i sina arkiv!
- tecno
- Kontakt:
Nu är uppspännings bordet monterat och injusterat så då är det väl dags att börja fylla på vatten och harts samt att ansluta de sista slangarna.
Hoppas få till ett prov under morgondagen.
Hoppas få till ett prov under morgondagen.
-
tecno skrev:Liten uppdatering, har nu rengjort nedre trådstyrningen. Några före och efter bilder.
Tyvärr får jag inte loss hylsan med diamanstyrningen vilket jag helst skulle vilja få så att det blir lättare i framtiden med all rengöring.
PlastiDip som jag frågade om i annan tråd kommer att användas till den massiva hållaren i koppar, kommer att köra med deras LiquidTape som ju har bättre isolering.
Då är det dags att riva den övre styrningen och ge den en omgång i ultraljuds tvätten, har använt Hessa avkalkningsmedel som innehåller fosforsyra och som synes blir det rent.
Detta medel måste jag testa:) tack för tipset
- Krille Krokodil
7-8 år sedan jag pillade med den, men har för mig att jag använde Multi DNC.
http://www.multi-dnc.com/products/multi-dnc/
http://www.multi-dnc.com/products/multi-dnc/
- tecno
- Kontakt:
Problemet är att jag inte ens kan få kontakt PC >< HS100 via seriella snöret. Får ta en djupdykning i detta och se hur det är kopplat inombords så jag kan fixa till 'rätt' serie snöre.
Här en bild från början på året när jag tog en allmän titt under huven.
När väl kontakt etablerats bör jag kunna använda Partmasterns kommunikations program.
Här en bild från början på året när jag tog en allmän titt under huven.
När väl kontakt etablerats bör jag kunna använda Partmasterns kommunikations program.
- Krille Krokodil
Mekana i Arlöv var agent för Brother och vi köpte vår maskin och fick service av dem, verksamheten där verkar finnas kvar fast under nytt namn: http://www.bromi.se/
Testa dra ner Multi DNC, ibland har jag hittat inställningarna och ritning på kablar i hjälpfilerna till sådana program.
Testa dra ner Multi DNC, ibland har jag hittat inställningarna och ritning på kablar i hjälpfilerna till sådana program.
- tecno
- Kontakt:
Ska gör det, har kontakt med Bromi och de har ingen dokumentation förutom en enkel service manual för det elektroniska ej heller har Japanerna nåt annat i sina arkiv. Reservdels listor finns men sen verkar det fanimej vara stopp överallt.
Har lite pyssel kvar innan jag kan fylla på vatten, de två bultarna i botten på tanken ska tätas med silikon så inget rinner ner i maskineriet under.
Har lite pyssel kvar innan jag kan fylla på vatten, de två bultarna i botten på tanken ska tätas med silikon så inget rinner ner i maskineriet under.