Nätaggregat?

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
evert2

Inlägg av evert2 »

Jo, jag tycker att du skall försöka om du hittar en bra transistor. Förutom att den bör klara hög ström å spänning så är det också en fördel med hög Hfe...synd bara att regulatorn är så ¤%&#¤ dyr....och att du inte har tillgång till den i en effekttåligare kapselvariant...men men. Jag vill bara nämna en sak innan du spenderar massa pengar....jag skulle titta runt på sidor som http://www.epanorama.net/links/psu.html
och http://www.discovercircuits.com/P/pwr-actodc.htm

Det är inte lätt att råda någon annan om vad som är rätt.....jag kan bara säga att när jag har kollat runt på nätet så har jag inte hittat ett spänningsaggregat där man kör med SÅ hög ström, SAMTIDIGT som man vill ha ett så stort spänningsområde. Detta gör bygget lite svårare.....
Detraw

Inlägg av Detraw »

Jo jag har upptäckt det också, alla byggen (och regulatorer) verkar vara gjorda för antingen hög spänning, eller hög ström :(

Hmm kollade runt på Farnell.com... hittade regulatorn där, men där hette den LM317HVT för bara 57kr (antar att det är exkl moms) det är ju mer än halva priset jämför med Elfa, men det är ju inte samma, men det ända skillnaderna jag kan hitta är att det är annan annan kapsel och att den klara högra utström, 1,5A.. Eftersom morsan har ett företag så skulle jag kunna beställa den där ifrån... Vad tror du om det?

Regulatorn

Sedan har Farnell transistorn LM395 som har samma datablad som LM195 men lite skillnader på spänningarna, ska man ta den, eller ska man kolla efter som lite billigare? (den kostar 44kr på Farnell, ska ju ändå ha runt 3 stycken)

EDIT: lade till en länk till regulatorn på Farnells hemsida..
evert2

Inlägg av evert2 »

Angående regulatorn från farnell:

Thats the way to go.......tror jag

hittade några länkar (har inte kollat in dessa scheman så noga)

http://www.mitedu.freeserve.co.uk/Circu ... 230psu.htm

http://www.mitedu.freeserve.co.uk/Circu ... boosti.htm

Bild

Innan du gör beställningen fundera på om det är nåt mer du måste ha från farnell.....om du har kollat den översta länken så ser du att det går åt ett gäng transistorer. Jag tror att det går bra att bara byta ut 78XX-kretsen å häva in LM317 istället :) ......en annan sak när vi ändå snackar "trissor"...precis som när det gäller regulatorn....så klarar inte transistorerna så mycket ström när spänningen över dom är stor..........dessutom, de angivna värderna för effekt-tålighet gäller vid optimal kylning....ett rejält kylelement är ett måste....detta aggregat är så kraftigt att kylelementet ligger nära klassen: Järnvägsräls......worst case ligger väl på 200 Watt....inga småsaker....kolla priserna i farnell....de är nog billigare än ELFA

Kom ihåg att skaffa ett kylelment även till regulatorn.
evert2

Inlägg av evert2 »

Min "favorit" av de länkar jag skickade med i mitt inlägg ovanför är:

http://www.mitedu.freeserve.co.uk/Circu ... 230psu.htm

Den är enkel å rättfram, dessutom kan du läsa förklaringen till VARFÖR man har byggt spänningsaggregatet som man gjort!!

"Den är ju byggd för 30 Ampere"...kan man ju tänka......"å är den konstruktionen inte lite overkill"

Svaret är: nej.....detta spänningsaggregat är visserligen byggt för att kunna leverera 30 A.......men då är (Vin-Vut) kanske MAX 20-25 Volt.

En nackdel med kretsen är att den kräver ganska stor (Vin-Vut).....minimum 8-9 Volt...kanske 10...

Detta betyder att när du ligger på gränsen för att aggregatet skall koppla in enbart den ena lindningen, så är (Vin-Vut) = 68-(34-10) = 68-24 =44 Volt, sen måste vi ofra en volt till pga kravet på hysteres....det begreppet kan jag förklara senare.....nu tror jag du fått lite information att börja med :)
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

Det där kretsen har ju ingen vidare bra strömbegränsning. Jag tycker inte heller om iden med reläer för omkoppling av trafons sekundärer jag har provat det vid ett par tillfällen och det fungerar inte som jag vill. Däremot byggde jag om ett labb aggregat från relä (som strulade) till en komparator med två zero cross optos och två triacar och det funkade bra.
evert2

Inlägg av evert2 »

Andy:

nä, nån strömbegränsning finns inte.......bara säkringar.......kanske behöver göra en justering för detta!

Då är det väl shunt-motstånd som gäller?

Vad är "zero cross optos" för nåt?
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Vad är "zero cross optos" för nåt?

Optokoplare med nollgenomgångsdetektor
evert2

Inlägg av evert2 »

:roll: Har aldrig varit i kontakt med en sådan.....
evert2

Inlägg av evert2 »

Leder triacen så länge LED:en lyser, från det ögonblick spänningen = 0 Volt....eller ?
Detraw

Inlägg av Detraw »

Anledningen till att jag inte har nån strömbegränsning är att jag redan från början kände att jag inte behövde nån, men vad vet jag det kanske är jätte använbart, bara jag som inte har upptäcktfördelarna än...

Hmm jag har inga som helst problem med att ha ett relä som jag switchar manuellt, men om det nu blir så som Andy säger att det kommer strula så får jag väl bygga om det, min första prioritering är att se till att allt funkar som det ska, innan jag börjar bygga om (har ju redan byggt den delen med reläet)

Jag var och hjälpte morsan med ett par grejjer till skroten alldeles nyss, och hittade där ett par gammla datorer med ett par kylflänsar, visserligen inte så stora, men till en transistor tror jag nog iaf de största räcker (den är väl kanske 100*60*30mm (L*B*H) och den lilla är 40*30*30mm (L*B*H) ska dit igen nån dag och kolla om det har kommit in lite fler.. Gratis är gott :D
Detraw

Inlägg av Detraw »

Har kollat runt på Elfas hemsida nu (har bestämt mig för att testa med det schemat som jag har), och hittade en hel del relativt billiga effekttransistorer, men när Hfe värdet är t ex 40/160 betyder det då att Hfe värdet är 0,25??
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Nä. mellan 40 och 160
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

Det här är som jag lite slarvigt uttryckte det zero cross optos: http://www.atnet1000.com/pdf/MOC3061.pdf
Ja det är riktigt, den leder medan LED:en lyser och startar med detta i nollgenomgången och ger därför inga störningar och strömstötar vid inkoppling. En triac har ju som bekant inga rörliga delar och kan inte klibba eller bränna några kontaktytor, dessutom ljudlös! Det går snabbt att koppla om mellan lindningarna, i princip skulle man kunna växla på en period.Inget relä som jag känner till fixar detta!
Detraw

Inlägg av Detraw »

Jasså, då ska vi se, hur stort värde på Hfe bör man ha? runt 100 eller?

Andy >>> Det där låter mycket intressant, men som sagt jag har redan gjort kretsem med relät, men när allt är klart, ska jag helt klart fundera om jag inte ska bygga om den, men just nu vill jag bara bli klart med hela skiten :D
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

Way to go! :D
Skriv svar