Lastmaskin i miniformat *Nya bilder 070503*

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
kifkroker

Inlägg av kifkroker »

den är ju långt ifrån ful, skulle platsa som en biroll i nya transformers filmen ! Lite sökljus på bara så är saken biff :D
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Snabelost och Andli: ja tänkte också det att eftersom den kommer att köras inom inhängat område så är man ju rätt fri vad gäller hemma byggen vad jag förstått.
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin

Inlägg av GeekJoan »

Coolt!
Alla killars dröm att ha en egen lastmaskin. :tumupp:
farbrorlarry
Kontakt:

Inlägg av farbrorlarry »

Mera aktion bilder och filmer :lol:

Jag vill oxå ha en sådan...
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Jag tror, men vet inte säkert. Att om man håller sig under 7km/h så gäller inga regler alls. Hur skulle annars alla dessa åkgräsklippare få säljas!
Användarvisningsbild
Snabelost
Kontakt:

Inlägg av Snabelost »

Limpan4all: Det är en uppgift jag också har hört, för länge sedan. Kan dock inte säkert bekräfta. Dock är ju vansinnigt många regler som skall uppfyllas ifall maskinen skall produceras och säljas.

Fler bilder och filmer kommer i helgen. Jag skall till tyskland igen och jobba lite först.

Limen: Hur menar du? Idag har den både styrning och pendel i midjan. Förändringen kommer att resultera i att jag bara kommer att ha styrning i leden. Pendligen blir i framaxeln genom att framvagnsbalken kommer att vara upphängd i mitten, på en längsgående axel genom balken. Har tyvärr inte tillgång till solidworks här, så jag kan inte förklara med bilder!

/Magnus
Användarvisningsbild
Limen
EF Sponsor

Inlägg av Limen »

Snabelost > Precis så menade jag. Kommer pendlingen vara "fri" eller ska du ha någon typ av fjädring som håller den lite "i styr"?

Btw: Du får ändra topic! Varje gång man ser att något nytt har hänt i tråden och läser "nya bilder igen" så tänker iaf jag "yes, äntligen nya bilder!" :)
Användarvisningsbild
Snabelost
Kontakt:

Inlägg av Snabelost »

Limen: Den kommer att vara fri. Dock begränsad så att den inte kan pendla mer än vad som är nödvändigt för att de fyra hjulen skall vara i backen. Jag vill ju inte att den skall välta i sidled ifall den reser sig på framhjulen. Tänkte ha någon form av gummikuddar som begränsar utslaget.

Subjekt-raden är ändrad! :)

/Magnus
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Angående ämnesraden; du hade kanske kunnat sätta in ett datum varje gång du lägger till en bild eller film tex så vet man när det blev gjort och om man sett det eller ej. :)
Spunk

Inlägg av Spunk »

Kul projekt!
Men bara en tanke är det inte bättre att ha pendlingen på bakaxeln istället?
Tror att den blir ostadig om du har den på framaxeln, tex. om du har en skaplig tyngd i skopan som inte är jämn och sedan svänger du då finns det nog risk att du välter eller liknande.

På maskinerna på jobbet ( WME L90C ) sitter pendlingen på bakaxeln
Användarvisningsbild
Snabelost
Kontakt:

Inlägg av Snabelost »

Henry: Det är en bra ide, det skall jag göra i fortsättningen.

Spunk: Jo, jag är medveten om att pendel på bakaxeln vore bättre, men med nuvarande transmission är det helt enkelt för komplicerat. Alla rena lastmaskiner har det just på det sättet. Enda undantaget är vanliga traktorer, dom pendlar på framaxeln oavsett om dom har lastare eller inte.

Jag kommer dock att begränsa pendligens rörelse så att vältrisken blir minimal. Det handlar ju bara om att klara mindre ojämnheter i marken.

/Magnus
Användarvisningsbild
Snabelost
Kontakt:

Inlägg av Snabelost »

Lite nya bilder!

Jag har bytt bakhjul. Har snott grannpöjkens ATV-hjul. Han tyckte det var roligare med min hjul för det sladdade mer! Uj vilket grepp dessa hjul ger, dom rensar snön bättre så det gick att åka genom 15 cm tjockt snötäcke!

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

/Magnus
Användarvisningsbild
Limen
EF Sponsor

Inlägg av Limen »

Fan vad avis man blir när man sitter här med värkande rygg efter all skottning ^^
Användarvisningsbild
baron3d
EF Sponsor

Inlägg av baron3d »

Man blir ju riktigt bygg sugen. Funderar på 6-hjuls drift och 40hp diesel motor och massor med hydraulik. Har börjat att konstruera i AoI. Har tyverr ont om tid, så något färdigt får vänta. Har dock redan delarna liggande, skall "bara" sättas ihop.
Användarvisningsbild
Snabelost
Kontakt:

Inlägg av Snabelost »

:D

Ojsan... Är det delar från en Gehl eller annankompaktlastare möjligtvis?

/Magnus
Skriv svar