Per har sönder något

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Mickecarlsson
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Per har sönder något

Inlägg av Mickecarlsson »

Här är ett annat exempel, mitt Mark-8 projekt, CPU-kortet:

Kod: Markera allt

(sym_lib_table
  (lib (name MCU_8008)(type Legacy)(uri "${KIPRJMOD}/../Mark 8 Libraries/MCU_8008.lib")(options "")(descr ""))
  (lib (name M8_Conn_41-Mark-8)(type Legacy)(uri "${KIPRJMOD}/../Mark 8 Libraries/M8_Conn_41-Mark-8.lib")(options "")(descr ""))
)
Här har jag skapat ett bibliotek som ligger ovanför projektbiblioteket, ../Mark 8 Libraries/
Vilket fungerar bra om man har många delprojekt i projektet, som Mark-8 har, 6 st. De finns på Github om man vill titta på dom :D
uaxnet

Inlägg av uaxnet »

Absolut, bra tips uppskattas!!!

Funkar bra om man har en grupp, nu har jag massa nya saker i KiCad som jag också hittade när jag började titta mig omkring, man blir väl vanemänniska å bara kör på :-(
uaxnet

Inlägg av uaxnet »

Ett annat projekt som måste ses lite mer långsiktigt är att byta dist på Linux här hemma.

Började någon gång under slutet 90 talet började jag med Redhat typ 5 eller något sådant
Iom RHEL och allt annat skräp så blev det att gå över till Centos, försökte mig på Fedora någon gång utan att bli lika förälskad i det.
Tiden sprang väl ifrån Centos som blev mer serverOS än utvecklingsplattform. Så någon gång byte jag helt sonika till Ubuntu.

Nu känns det som tiden har sprungit ifrån det också. Skulle kompilera lite AVR men senaste ubuntu (24.10) har avr-gcc version 7.x medans sista versionen är 14.x. Ser samma tendens på rpi distarna också.

Så nu är det väl att ge Fedora en ny chans. Verkar ju vara lite mer "up to date". Gjorde en provinstallation igår kväll på labbdatorn. Att byta den vanliga datorn är ett större projekt så får börja där.
Vad kör ni andra?
Användarvisningsbild
Mickecarlsson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Mickecarlsson »

Alla mina headless servrar kör Debian Bookworm och dom är virtuella. Min Linux laptop kör Mint.
Ska jag köra något specifikt sätter jag upp en ny virtuell som ska göra det jobbet, på VirtualBox i Linux. Oftast blir det Debian.
uaxnet

Inlägg av uaxnet »

Jo håller med om det!!

Kör mycket docker för saker som skall göra jobb, istället för virtualbox. men just för utveckling. Tycker det blir väldigt många virtualbox för att just göra lite kod eller debug, Aning si sådär med USB i VirtualBox också

Mint har jag aldrig provat, får väl göra det en dag :-)
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Jag kör fedora, av flera skäl.

Mest för att jag tidigare jobbade med RHEL och då var det trevligt att det ser likadant ut hemma. (Och centos var för dåligt uppdaterad för en WS)

Men jag gillar fedora för att "allt" finns, men samtidigt lägger man inte in saker helt utan tanke som jag upplever att ubuntu gör.

Mitt andraval skulle vara debian, men debian är inte riktigt lika modern.

Jag kör f.ö fedora både på servrar och på min WS hemma, och installerar alltid fedora server netinstall oavsett.. Sen får man anpassa installationen efter vad man ska göra.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Detta är ju allmänt ett problem med linuxdistar. Antingen så är allt bleeding edge, eller så är det stenålder, ungefär.

jag inser att det inte går att testa alla kombinationer av grejer, men det vore rimligt att åtminstone de distar som inte fokuserar på bleeding edge erbjöd paket med senaste versionerna av specifika applikationer.

jag undrar om de som beslutat att köra "stabila" versioner av applikationer inser att i vissa fall är det lika dumt som att köra gamla versioner av webbläsare? :)
uaxnet

Inlägg av uaxnet »

Glenn skrev: 20 november 2024, 13:22:49 Jag kör fedora, av flera skäl.

Mest för att jag tidigare jobbade med RHEL och då var det trevligt att det ser likadant ut hemma. (Och centos var för dåligt uppdaterad för en WS)

Men jag gillar fedora för att "allt" finns, men samtidigt lägger man inte in saker helt utan tanke som jag upplever att ubuntu gör.

Mitt andraval skulle vara debian, men debian är inte riktigt lika modern.

Jag kör f.ö fedora både på servrar och på min WS hemma, och installerar alltid fedora server netinstall oavsett.. Sen får man anpassa installationen efter vad man ska göra.
Jo debian ligger ett par år efter, tyvärr för min del med
Användarvisningsbild
anders_bzn
Kontakt:

Inlägg av anders_bzn »

Jag kör xubuntu. Uppdateringen till 24.10 gjorde mig väldigt grining eftersom jag inte får gång i min externa skärm längre. Men jag gillar debian-derivat så kanske Mint igen?
larky
Kontakt:

Inlägg av larky »

Bytte från mint till MX nu för två datorer, funkar bättre då det var en del problem med minneshanteringen för den gamla mint jag hade.
Användarvisningsbild
Wirewrap
EF Sponsor

Inlägg av Wirewrap »

Vad är MX?
uaxnet

Inlägg av uaxnet »

Vilken härlig spridning mellan olika distar, riktigt kul
larky
Kontakt:

Inlägg av larky »

MX är debianbaserat.
https://distrowatch.com/table.php?distribution=mx
https://mxlinux.org/

Började med ett bootbart USBminne och det funkade tillräckligt bra för att prova installera på riktigt. Körs som köksdator med ett skrivbord per familjemedlem på en gammal NUC med 16GB minne.
uaxnet

Inlägg av uaxnet »

Hej

Tänkte få igång en winschester till Monroe maskin.

Nu har jag fått sett lite bilder på en sådan, byggt i tranfor chassi.

Man behöver en ST-412, eller ja en emulator ivarjefall.
En Xebec controller för att göra om SASI (det som sen blev scsi) till MFM.
Ett databoard4680 kort 4105, dock är det ännu oklart vilken variant. De gjordes till tre olika varianter som inte var riktigt kompatibla med varandra men nästa
Ett DataBoard4670 kort 5076 som är gränssnittet mellan 4680 och Monroe

Jag har redan ritat av schemat för 5076 och gjort ett kort, dock otestat
Screenshot From 2024-11-22 19-01-05.png
Spenderade kväll igår och idag på att rita av 4105 kortet som jag skall skicka iväg för tillverkning, skall bara sova på saken först.
Screenshot From 2024-11-22 18-55-40.png
Sen borde jag kunna ha allt för att få ihop ett system. MFM emulator borde fixa att skapa en ny hdd kopia annars så skall väl nästa vad som helst fungera
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
petertub
Kontakt:

Inlägg av petertub »

Disk emulering har potential.
T.ex. att emulera digitals RL01 som fortfarande används i industrin. ( 10 MB cartdirge disk )

En del utrustning t.ex. flygsimulatorer använder gamla datorer som inte kan bytas , t.ex. såg jag
för måbga år sedan en "trum memory emulator" bakom en DC8 simulator , det bestod av en PC
och en hög sladdar.
Skriv svar