Dina mini-projekt!

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
jesse

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av jesse »

Det är bara att googla på "growbox" och sedan välja bilder, så ser man vad man kan odla i en sådan låda. :lol:

Ett vackert exempel:
Bild
ElectricNooB

Inlägg av ElectricNooB »

Ja, i min hjärna är growbox synonymt med vad som just länkats xD
Användarvisningsbild
gOry
Kontakt:

Inlägg av gOry »

sneaky skrev:
gOry skrev:Läste om ett cykellyse som var på test, de skulle tydligen laddas upp med hjälp av nån magnetteknik utan att sno energi från själva trampandet.
Har vi äntligen tagit fram en evighetsmaskin?
Ett armbandsur som drar upp sig själv genom att du rör på armen när du går, de blir väl knappast märkbart jobbigare att gå när man har klocka på sig.. Tror att lyset skulle funka på samma sätt...
Borre

Inlägg av Borre »

Jo men det är ju en viss skillnad på "ingen" energi (utan att sno energi) och ingen märkbar energi.
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Med tanke på hur trögt det är att driva en dynamo så lär energin till en LED-lampa vara i det närmaste försumbar, om man lyckas utvinna den på något effektivt sätt. Det har funnits magnet-generatorer för cykel utan rörliga delar - man sätter ett cirkelformat band på hjulet med en massa magneter i och sedan monterar en spole intill. Ska tydligen kunna ge lite ström. Svårigheten ligger väl i att få bandet att hålla sig i samma plan - cykelhjul är ju i allmänhet ganska skeva och ändrar dessutom vinkel i kurvorna. (eller så ser man till att spolen håller rätt avstånd hela tiden på något fiffigt vis - det handlar ju om millimeter om det ska vara effektivt)
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag får lite dåliga vibbar just nu. En snubbe djupt inne i Dalslandsskogarna ska odla något i källaren och nu håller Electricguy på med odling också ... :humm:

Bild
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Har gjort sådana här förut, små indikatorer till våra brandluckor. Den gröna lysdioden indikerar helt stängd lucka och röd indikerar helt öppen lucka, eller vice versa. jag har satt korten (4 stycken) i en liten platslåda från Electrokit.
Jag märkte skruvpliten med röd och grön färg för man vet inget om de som ska montera grejjerna. Vi var på ett servicejobb i Göteborg där man ställt luckor OCH styrelektroniken på ute ett tak några veckor i regn och rusk. :wall: Dessutom likriktar jag signalen till lysdioderna så det går att polvända eller rentav köra med AC. Funkar med signaler från 12-24V.
Funderar på att i framtiden ta fram ett mönsterkort för att få det lite snyggare. Någon intresserad?! :idea:

Bild
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

soundbrigade skrev:Jag får lite dåliga vibbar just nu. En snubbe djupt inne i Dalslandsskogarna ska odla något i källaren och nu håller Electricguy på med odling också ... :humm:

Bild
Bättre än att odla Äkta Stormhatt och baka sockerkaka på i vilket fall.
Användarvisningsbild
tlvb
Kontakt:

Inlägg av tlvb »

Tog idag och kluddade ihop ett litet tilllägg till mitt dmx-kort så att det kan trycka på knapparna på en nexa-fjärr.
Nu gör den med lite firmware-modifikationer ett tryck på på- eller av-knappen varje gång som 127 (50%)
passeras och beroende på vilken sida man hamnar och vilken kanal det handlar om. (Alltså, dmx512 är ett
protokoll för att styra ljus etc. där varje kanal kan ges ett värde från 0 t.o.m. 255.)

Vid öppnandet av fjärren för att komma åt lämpliga lödställen så släppte clipsen man brukar ha problem
med i kanten av lådan mycket snällt, förutom att det sedan var limmat någon stans så att man fick slita
ut av bara h-e. Men det är ju klart att när man lyckats göra irreversibel skada på höljet upptäcker att det
inte alls var klister utan en liten skruv som satt snällt under ett klistermärke. :doh:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av tlvb 10 september 2012, 20:25:26, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

soundbrigade skrev:Funderar på att i framtiden ta fram ett mönsterkort för att få det lite snyggare. Någon intresserad?! :idea:
Någon intresserad av vad, att köpa eller att ta fram mönsterkort? :)
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Ta fram kort. Jag skulle kunna köra labba fram själv med något sådant där gratisprogram där man också beställer "billiga" kort.
Emellanåt ska kunder ha en sådan här indikator, antingen med en eller två lysdioder.
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

Jag funderar på hur det skulle funka att odla jordgubbar i lådan.. Skulle vara kul med jordgubbar till vintern.. :D
1802

Inlägg av 1802 »

Det finns färdiga hjul med generator i navet. På feltema bla. Jag tror det är nån borstlös typ. Kopplar man den till LED's, och jämför med dynamo och glödlampor så känns det nog som en evighetsmaskin....
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

Ja det kallas navdynamo och var väl en ashäftig nyhet för ca 10 år sen.. :mrgreen: Gå ut och se dig omkring i världen mer! :wink:
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

soundbrigade skrev:Jag får lite dåliga vibbar just nu. En snubbe djupt inne i Dalslandsskogarna ska odla något i källaren och nu håller Electricguy på med odling också ... :humm:

Bild
Dåliga vibbar?

sköna vibbar menar du väl.... eller?
Bild
-"ööööööhhhh, va? eller? va?"
Skriv svar