Visa upp vad vi fräst.

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Agwan

Re: Visa upp vad vi fräst.

Inlägg av Agwan »

Kommer inte den där skylten gunga som fn i vinden? Det går ju att låsa den med två stift som knappt syns. Om man inte vill att den skall gunga.
Användarvisningsbild
frallzor

Inlägg av frallzor »

Bild

Så, inget gnäll möjligt nu ;)
Och nej, jag laddar upp var jag vill :)
Användarvisningsbild
Henrik Kjellberg

Inlägg av Henrik Kjellberg »

Stiligt. :tumupp:
Men jag instämmer med tidigare gnällare, det är mycket kluddigare för alla som vill titta på bilden om man måste klicka på en länk för att kunna se något! :tumner:
Användarvisningsbild
frallzor

Inlägg av frallzor »

Då kontrar jag med att storleken som tillåts är löjligt liten med tanke på hur stora skärmar med bättre upplösningen det finns idag
jämfört vid uppstart? =)
Användarvisningsbild
Henrik Kjellberg

Inlägg av Henrik Kjellberg »

Tillåtna storleken är iaf mycket större än en thumbnail... :wink:
Lill.persson

Inlägg av Lill.persson »

Detta blir mitt första inlägg här, och måste säga att alla gör grymt fina grejer med fina finish på.
Jag har mycket kvar att lära :)

Införskaffa mig min första cnc en High-Z S-1000/T i september och har kommit en liten liten bit på vägen, jag har inge tidigare erfarenhet av cnc maskiner.
Men ett stort intresse finns och de jag lärt mig har jag plugga genom forum och youtube =)
de med skärdata har jag inte fått riktigt kläm på än, men skamden som ger sig så kommer väl de till slut.

tänkte bidra med några bilder från dagens projekt.
det blev en nollställare för Z axeln.

Bild
Bild
Bild
Bild

Så blir de väl göra den i alu senare när man lärt sig lite mer med skärhastigheter och matning hit å dit.

hade gött
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Kul med nya 'ansikten', välkommen till forumet.

Att tänka på är att MDF/HDF sväller/krymper lite beroende på luft fuktigheten så du kanske skulle göra bitarna i nåt mera 'dött' material.

ps. nu tjatar jag igen.... lägg bilderna här på forumets server så blir de bättre med att kunna se bilderna i framtiden.
Lill.persson

Inlägg av Lill.persson »

Tack så mycket!

Ja du ser, lite fler grejer man inte tänkt på =)
men tack så mycket, har du nått bra tips på bra matrial som man kan testa? nån typ av plast kanske?
som sakt jag har mycket kvar att lära, de inser jag mer och mer, meen de är kul =)

Absolut ska ja göra de, hade helt missat den funktionen med bilderna, men nu ser jag klart och tydligt att den finns just nu när jag skriver, tack.

mvh
Användarvisningsbild
ensten
EF Sponsor

Inlägg av ensten »

Välkommen hit!

En fråga; vad är det för en brytare du har monterat in där?
Lill.persson

Inlägg av Lill.persson »

Tack så mycket!

Det är denna
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... =35-071-26

Ska prova lite när jag får tid, och se hur bra den verkligen fungerar.
Den såg väldig rubust ut på bild, men den är lite vinglig i knappen, så man läre nog hamna exakt i center på knappen för att få så bra resultat som möjligt. De är väldigt svårt att hitta en knapp som de är bra precision i tycker ja.
Dom har en annan typ också då knappen inte sticker upp, den kanske fungerar bättre.

Mvh
JonasE

Inlägg av JonasE »

Nu kan minsann jag OCKSÅ göra inlägg här. Min maskin är i funktion efter ett års intensivt (?) arbete... på lediga stunder. 8) Mina bitar är inget i jämförelse med vad man får se här ibland, men de är de första jag gjort så de får visas ändå. :D

MDF- och träbiten är ett stödfäste för spindeln som jag provade att fräsa ut i lite olika trämaterial. MDF har en tendens att fransa sig lite precis i övre kanten av skäret, jag kör med en tvåskärig notfräs. Finns det något att göra åt detta? Ett snabbgnid med sandpapper så är det borta, men det vore ju bra om man slapp det.

Kugghjulen är frästa i någon svart, fet plast som min far kan få tag i. Bra att fräsa i. Kört med tvåskärig spiralfräs, 4mm.

Sen testade jag Biltemas "plexiglas", 2mm. Fräst med 3.2mm tvåskärig spiralfräs, underbar fräsyta! Här ser man problemet med vändglapp, dock... Cirkeln är lite platt i alla väderstreck och triangelns vänstra hörn är lite fel. Det är dock en stor (byggskiva), remdriven maskin främst tänkt för större träarbeten så en halv mm vändglapp kanske jag kan leva med tills jag hittar bättre linjärlager.

Mvh Jonas
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Pakko

Inlägg av Pakko »

Härlig känsla att kunna göra egna grejor på den här sida JonasE :tumupp:

blev lite poppis med matbackar :D
Pakko

Inlägg av Pakko »

framsida
JonasE

Inlägg av JonasE »

Japp, känns fint att den är igång! Frågan är vad jag ska göra med vändglappet.... Ingen som har linjärlager liggande? 2st 3m och 2st 2m... =)

Snygg matback!
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Vändglappet beror väl snarare på glapp i trapetzmuttern än linjärlagringen? Dubbla muttrar som spänns isär eller ihop brukar vara en lösning. Men det är klart, är linjärlagringen ordentligt glapp så kan även det yttra sig som ett vändglapp om du fräser cirklar, men då borde du även få kraftigt koniska hål också, eftersom hela konstruktionen i så fall vickar lite, så spindeln inte är 90 grader mot bordet.
Skriv svar