Visa upp vad vi friformat! (3D-additiv tillverkning)

Allt som rör 3D-skrivare.
Användarvisningsbild
Henry

Re: Visa upp vad vi friformat! (3D-additiv tillverkning)

Inlägg av Henry »

Grejer jag hållit på med under helgen; mutter problem i turbopumpen:
2.jpg

Utskrivna lösningar.
Lösning.jpg
Alla utskrifter blev precis som jag ville och funkade precis som tänkt, väldigt nöjd.

Den längst till vänster är utskriven med 0.04 mm lager så det går inte att känna lagren ens med nageln, trodde inte skrivaren skulle klara det men inga problem, men den gjorde jag för en dryg vecka sedan för skoj skull.
lager.jpg

Nu är det "bara" kullagret i botten som behöver tas ut som normalt inte sitter hårt fast alls men detta gör så in i så skall ta hem någon mini avdragare och kraftigt modifiera den för det är väldigt litet utrymme och grepp yta vilket det inte existerar någon avdragare för. Eller jo tillverkaren av pumpen gör för ca 7000:-, vilket blir ett nej för mig.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
hummel

Inlägg av hummel »

Många kullagertillvekare gör avdragare för kullager.
https://www.skf.com/content/binaries/83 ... 25V_NG.jpg
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Just ja den där typen finns också ja och det skulle kunna funka, men vill max lägga typ en 300:- då det är bara är detta lager och sedan i princip aldrig mer. Svårt att se på bilden men det finns ett svarvat spår i yttre delen som går att hålla tag i så det hela är inte dikt an mot botten, men det är ett smalt spår och litet utrymme.

Edit: Hittade priset på den där på bilden: 15k, tror jag gör en egen.

Edit2: Hittade en på Amazon som ev skulle kunna fungera och under 300:- så får testa den.
hummel

Inlägg av hummel »

Markers för 3D-skanning. Pyramider och magnetiska stolpar till snurrbordet. Stolparna kan skruvas i varandra för drygt 400 mm höjd.
IMG_6316.jpeg
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Inlägg av SeniorLemuren »

En av remskivorna till bandsågen. Typ HTD5M Material 109 gram PLA Bredd 20 mm + 2 x 2.5 mm gavlar, 60 tänder. Hålet är 37 mm för plats av aluminiumnav. Hål för stoppskruv in till aluminiumnavet. Utskrift 60 mm/s tid 8:26 tim.
remskiva b20t60 37 bore.JPG
remskiva genomskärning.png
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

Snyggt.
Frågan är om du inte skulle skriva ut den in petg också.
Hög temp och så lite fläkt som möjligt så blir det starkt och segt. (För mycket fläkt och det tappar helt de bra egenskaperna. Det ser fint ut men tål ingenting.)
Det påstås ju att PLA inte tål statiskt tryck i längden, även om jag själv inte märkt av något.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

PLA kan bli sprött under visa omständigheter, har sett det själv med grejer inomhus och ej sol. PETG behöver man inte bry sig om något typ och det hade jag absolut gjort den i för som sagt dess sega egenskaper.
hawkan

Inlägg av hawkan »

Skriv ut med 95-99% infill.
Förstår inte detta med pet-g, den är sämre på allt utom värmetålighet.
Att det upplevs som segare är för att plasten är mjukare och deformerar mera. Går sönder vid lägre yttre påverkan än pla. pla är starkare.
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

Nja det är väl att ta i. PLA är starkt och styvt, lite som glas. En för hård smäll och det går i bitar.
Petg är inte lika starkt men heller inte lika skört.

Men i detta fallet tror jag styrkan räcker till för båda materialen och det snarare handlar om mycket stillastående med tryck från remmen.
Det påstås att petg klarar statisk last under en längre tid bättre än PLA, som skall kallflyta/krypa eller vad man kallar det. Inget jag själv stött på dock.
hawkan

Inlägg av hawkan »

Nej det är inte att ta i. Titta på de fysiska egenskaperna. Många har jämfört och alla får samma, petg är inte lika styvt, starkt och andra egenskaper som en konstruktionsplast behöver.
Pla är inte som glas. Det var någon häromnyss som skrev om fullständigt lagerseparering av pet-g. Är ni nöjda med petg så låt det vara bra med det.
Jag ska inte driva någon kampanj, men ni får allt undersöka egenskaperna på petg lite bättre.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Mina praktiska erfarenheter säger att PETG håller bättre, exempelvis min GPS-hållare på hojen fungerar bättre i PETG, den i PLA pajade ganska fort.

Sen kan det ju bero på andra saker typ utskriftstemp osv.
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

hawkan skrev: 30 januari 2025, 14:52:35 Nej det är inte att ta i. Titta på de fysiska egenskaperna. Många har jämfört och alla får samma, petg är inte lika styvt, starkt och andra egenskaper som en konstruktionsplast behöver.
Pla är inte som glas. Det var någon häromnyss som skrev om fullständigt lagerseparering av pet-g.
Det kan varit jag som skrev om lagerseparering av petg, och det är lite känsligt att skriva ut om det ska bli starkt. För mycket fläkt och det sitter inte ihop.
Sen har det ju även andra egenskaper som bättre tålighet mot väder och vind, och kemikalier än PLA.

Men sen är det också fult, med en lite "klibbig" yta. Så nej det är inget automatiskt förstahandsval, men ibland passar det bättre än PLA.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Får man lagerseparering så är det inte plastens fel kan jag ju säga utan handhavandefel. Jag fick det bara en gång när jag råkade sätta tempen för PLA för en 7 år sedan eller nåt och aldrig varit med om det sedan dess så jag vet inte vad folk håller på med för att lyckas med det. Kraftig fläkt är en anledning, vilket inte heller behövs.

PLA är hårdare ja och kan således lättare gå sönder då det inte är lika bra på att ta upp slagkrafter eller snabba ändringar i krafter, PETG är segt av sig och är mycket bättre på detta och således brukar hålla bättre i många tillämpningar där så kan ske.

Tycker om PETG-ytan då den blir riktigt blank.
malman

Inlägg av malman »

Gimbal skrev: 30 januari 2025, 16:47:10 För mycket fläkt och det sitter inte ihop.
För PETG vill man ha fläken avstängd helt.... Imo
(Iaf för bästa lager hållfasthet säger nätet vid googling)
Gitters

Inlägg av Gitters »

Jag skriver ut nästan enbart med PETG, och har egentligen aldrig haft några problem med det. Har förvisso inte experimenterat med inställningar utan använt Prusa standardinställningar. Dom enda nackdelarna jag upplever är att fillamentet måste torkas först(ca 1-2/10 förpackningar är blöta direkt vid leverans). Fina detaljer(texter och liknande) blir lätt lite smetiga, och stora utskrifter kan warpa en del om man inte har innesluten skrivare.

PLA är hårdare, men tenderar att krypa en del med tiden. Solen bleker den dessutom snabbt, hållfasthetsmässigt har jag inte haft några problem med det även vid exponering för sol och vatten.

Om man vill ha bra lager-lager styrka kan man prova PCTG, jag har använt det en del. Det klarar också lite högre temperaturer, men är väldigt likt PETG i övrigt.

https://www.3djake.se/filament/pctg-filament
Skriv svar