Byggtråd CNC-fräs i epoxygranit

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
H.O

Re: Byggtråd CNC-fräs i epoxygranit

Inlägg av H.O »

Det Tom beskriver gäller i högsta grad även hårdvaruvarianten. Valet av OP-förstärkare etc påverkar resultatet. Precis om han skriver är det ju viktigt att riktningsbiten växlar precis i nollgenomgången samt att den övergången är helt linjär utan något dödband eller liknande. Hårvara är ju generellt snabbar än mjukvara men hans C-program kompileras väl och körs i soft-CPU'n på FPGA'n så jag antar att det är relativt snabbt.

Vi skulle kunna göra en test-uppkoppling med nån standard-OP och verifiera funktion till att börja med (jag är rätt säker på att det "fungerar") för att sedan försöka karaktärisera den beträffande bandbredd, linjäritet osv men just nu vill inte JAG lägga tid på det - inte mist för att ni kanske inte ens är intresserade av att använda det i slutänden....
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Frågan är uppe på Linux forumet och svar där vill säga att detta fungerar via HAL i LinuxCNC. Alltid nåt positivt, kommer själv att gå över till LCNC på min svarv så där verkar det lösas, troligen så kommer det att fungera även med Kflop/Kanalog på fräsmaskinen såvida jag inte går över till LCNC även där men det för tiden visa.

http://forum.linuxcnc.org/forum/27-driv ... -out#67519
perra_e

Inlägg av perra_e »

Tack H.O för din input! Och självklart skall du inte lägga tid på att göra uppkopplingar av detta. Jag är helt övertygad om att det går att få till bra med din skiss eller något liknande. Det enda är möjligen att man måste justera med något runt nollpunkten. Man skulle ju kunna testa det i en spice-simulering.
Det borde funka bra i mjukvara med enligt föregående inlägget, åtminstone teoretiskt. Jag gör kanske ett försök för att om inte annat lära mig lite mer. Sedan blir det nog nya servon i alla fall. Blev jäkligt sugen på Omron-servona :oops:
perra_e

Inlägg av perra_e »

Det var väldigt enkelt att fixa absolutvärde + en extra pinne för riktning i hal-filen för maskinen i linuxcnc. Testade detta men fick inte riktigt ordning på det i alla fall så jag la ner det hela. Har nämligen köpt servon av Oscar nu så vi får se vad som händer med kina-servona. Dom funkar i alla fall klanderfritt i dir/step mode.

Har jobbat vidare med spindelservot i stället. Kablarna är dragna, fast jag får göra om en i alla fall som inte blev bra. Testa länge och väl utan at få servot att röra på sig. Kopplade sedan upp driven med IndraWorks och kunde konstatera att alla inställningar för det analoga interfacet var borta. Blir nog så när man byter motor. Efter lite nya inställningar hoppade det i alla fall igång. Ett steg framåt :)

Sedan är det ett steg tillbaka också. Ca hälften av alla gånger som jag drar igång kontaktorerna för kraftmatningen så löser jordfelsbrytaren ut :( Har haft lite kontakt med Oscar och det är inte helt ovanligt enligt honom när man har 1-fas filter. Blir nog att ta bort jordfelsbrytaren från den gruppen.

Nästa steg blir att få till indexering på spindeln för verktygsbyte.
Larsson90

Inlägg av Larsson90 »

Ska följas! :)
perra_e

Inlägg av perra_e »

Liten minnesanteckning hur jag skall göra med säkerhetsfunktionerna:

estop - Fysiska knappar som bryter kraftmatning via kontaktorer
servofel på axlar - koppla till "axis.N.amp-fault-in" i linuxcnc
servofel på spindel - "halui.abort" i linuxcnc
limitswitchar på axlar - kopplas till "Positiv och Negative Overtravel" på servona för x, y och z
thewho

Inlägg av thewho »

Tänkte bara nämna att jag (med mycket hjälp) fick växlaren att fungera :D
perra_e

Inlägg av perra_e »

Så trevligt :)

Har brottats med Orient-komponenten idag utan framgång. Den beter sig väldigt mysko. Har configurerat enlig bilden en bit ned i detta inlägget
https://forum.linuxcnc.org/forum/10-adv ... he-spindle

Hastigheten på spindeln vid indexering blir samma som värdet på Spindel.encoder.position. Värdet på den parametern = antal varv spindeln har snurrat så det är inget bra värde för hastigheten. Skall testa lite till och jag ställer nog en fråga på linuxcnc-forumet. Får jag inte ordning på det så får jag ta plan B. Det är att använda positioneringen i driven i stället.

Edit: Hittade en bra tråd för tips med felsökning. Bara så att jag kommer ihåg lägger jag länken här.
https://forum.linuxcnc.org/forum/10-adv ... -g33-works

Edit2: blir ett test med plan b direkt tror jag. Känns stabilare att köra inbyggda positioneringen
perra_e

Inlägg av perra_e »

Uj vad parametrar det är i driven till spindeln. Har hållit på sedan kl 6, men nu kan jag positionera spindeln. Återstår bara att implementera i linuxcnc.

Det blir några signaler för att styra det hela.
1. Enable på spindeln
2. +-10V för varvtal + vinkel vid positionering
3. Signal för att göra homing
4. Signal för att välja positioneringsmode
5. Signal för att acceptera positionering
6. Errorsignal

4 och 5 skulle man kunna strunta i men jag kommer nog implementera dom med bara för att det går :-)

Eventuellt tillkommer en signal för själva spindeln också då jag kommer ha utväxling 1:1,5 mellan motor och spindel och för att vara säker på att spindeln står i 0 grader och inte i 180 grader. Kanske overkill och kan lösas lite mer manuellt om man vill.

Vad det gäller Encodern från driven kan man ange hur många pulser man vill ha per varv och hur många pulser det skall vara mellan indexpulserna. Det går allts få en indexpuls per spindelvarv fastän det är utväxling !
thewho

Inlägg av thewho »

Jag fick nog orienteringen att fungera strålande (relativt till en maskin från -85..) Jag kan skicka min hal fil om du vill kika i den?
perra_e

Inlägg av perra_e »

Gärna!
thewho

Inlägg av thewho »

Den här kan skilja lite från den jag kör med nu, men orienteringen ska fungera i den iaf.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
perra_e

Inlägg av perra_e »

Tackar!

Väldigt snarligt som jag har gjort. Jag har utgått från Andy's lösning med orientation och det ser ut som att du också har gjort det. Han har säkert varit med och hjälpt dig också. Han är ju rätt aktiv på forumet !

Kom på ett par saker som kan ha ställt till det för mig.
1. Tror att pulserna från encodern räknar "åt fel håll".
2. Det har nog också varit fel värde på antal pulser per varv. Glömt att multiplicera antal linjer med 4.
3. Inte nollat index. (sets spindle-index-enable 1)

Skall försöka få igång detta med. Om inte annat för att jag hatar när jag inte löser saker :D
Skall börja med att koppla mesakortet från estop-slingan temporärt. Jordfelsbrytaren slår fortfarande ifrån rätt ofta när jag drar igång kraftmatningen och det är riktigt irriterande + att det tar en massa extra tid. Har fått för mig att det är värre när jordvärmepumpen går, och den går rätt ofta nu! Kan dock vara inbillning att det finns ett samband. Har inget belägg för det egentligen.
perra_e

Inlägg av perra_e »

Är den hal-filen är för version 2.6? Jag kör 2.7
Du har en rad med orient.0.is-oriented. Den pinnen finns inte i min Orient. Har inte heller tolerance på det objektet.

Har gått igenom min config ett antal ggr. och jag kan absolut inte se några fel där utan det är något annat.
När man kör indexering och tittar på felet i pid-en för positionering så ökar bara felet hela tiden.

Vad har du för värden i ini-filen för spindeln?
thewho

Inlägg av thewho »

Jag har fortfarande 2.6.

Mina "spindelvärden:"

Kod: Markera allt

[SPINDLE]
ENCODER_SCALE = 4096.0
OUTPUT_SCALE = 166
OUTPUT_MIN_LIMIT = -166
OUTPUT_MAX_LIMIT = 166
PGAIN_V = 			0.3