kujau skrev:det där fattade jag inte .
en närmare beskrivning av hur funkar avdragaren hade varit bra.
har du någon cad ritning på hur det funkar?
Dra på avdragarringen på axeln.
Peta in avdragarplattorna i ringen.
Dra upp avdragarringen så avdragarplattorna passar i den.
Nu är det bara att använda ett vanligt avdragarverktyg för att dra av alltihop.
avdragare.jpg
Nu är jag riktigt jäkla nöjd! Gnisten var klar när jag kom tillbaka till jobbet, så jag rundade av de vassa hörnen.
WP_000224.jpg
WP_000225.jpg
WP_000226.jpg
För att kunna bestämma tjockleken på ringen var jag tvungen att montera lagret och dra åt det en hel del, för att få bort spelet i lagringen. Det gjorde jag genom att lägga en tusendelsindikator emot lagerringen, dra åt muttern lite, vicka på ringen och kolla om jag hade nått glapp. När jag var nöjd började jag då kolla distansen mellan lagret och spindelaxeln med passbitar. Jag kollade med passbiten på flera olika ställen runtom för att se så lagerringen inte satt snett. Jag var lite orolig i början om jag skulle lyckas justera bort de 7 hundradelars spel det var i lagringen, men när jag väl började driva på den var det inga problem. Men jag fick dock ta i rätt mycket för att driva på den det sista.
WP_000219.jpg
När jag skulle demontera lagret använde jag min hemmameckade avdragare och den funkade galant!
Jag tror dock att jag inte fått till det konade lagersätet helt hundra. Efter jag hade lossat lagerringen så såg jag att den har legat an i nederkanten på sätet hårdare än på överkant, det går att se det i bilden. Det är dock inget jag kommer göra något åt.
WP_000222.jpg
Imorrn blir det antingen att jag slipar in ringen till det rätta måttet eller så stannar jag hemma och börjar göra 2D ritningar på grippern. Får se vad jag känner för. Hur som haver så är jag helnöjd med de senaste dagarnas framgång!

Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.