Relädatorn Zusie - Känd från TV :)

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
nablaman
Kontakt:

Re: Relädatorn Zusie

Inlägg av nablaman »

hcb: Haha , ja vad vore det för hobby om man först labbade i kod med det som är tusen gånger jobbigare att testa i hårdvara? 8)

MTq: Reläpanel i lok säger du? Låter trevligt! Bild? :) Kanske lok e en bra källa till beg relän? :humm: :)
Byggsats? Då behöver jag nog hitta en bra deal med en relätillverkare först :D
janaf
EF Sponsor

Inlägg av janaf »

Den här tråden har ju varit igång ett tag men i dag var första gången jag tittade.

Madre mia.

Jag hade ingen aaaaning om att det fanns så många här på forumet som går igång på tjiktjiktjiktjiktjiktjiktjiktjiktjiktjikbeeep.

Kan man säga upp medlemsskapet i EF och få alla inlägg raderade innan andra får veta vilket sällskap man hamnat i :shock: ?!?

Här törs man inte vara kvar. Jag som just skulle lägga upp en bild på en massa reläer som jag skulle göra mig av med. Törs jag verkligen det nu?!???!
Senast redigerad av janaf 10 juni 2011, 12:49:35, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
nablaman
Kontakt:

Inlägg av nablaman »

Hörru janaf, relän är fina saker, mina har till och med lite personligheter! Vissa är lite flegmatiska, drar lite sent och med ett lite suckande, osäkert ljud.
Andra är koleriska, drar hårt och distinkt, som skjutna som en kanon. Efter många timmar i garaget lär man känna dem som små individer. :wacko: :eh:

Skönt att se att du skänkt bort dina relän, så att de förhoppningsvis får lite mer kärlek och uppskattning i sitt nya hem! :D
janaf
EF Sponsor

Inlägg av janaf »

"...lite personligheter..."

Det var värre än jag anat :shock:

Nej men alvarligt talat så är det ett kul projekt. Det har både Zen och tändstickstavla över sig samtidigt :-)
Hur många reläer behövs för ett 68 byte RAM minne? 128? 256?
Anders Olsson

Inlägg av Anders Olsson »

janaf skrev: Jag hade ingen aaaaning om att det fanns så många här på forumet som går iång på tjiktjiktjiktjiktjiktjiktjiktjiktjiktjikbeeep.

Kan man säga upp medlemsskapet i EF och få alla inlägg raderade innan andra får veta vilket sällskap man hamnat i :shock: ?!?
!
Det är enklare att ge upp, luta sig tillbaka och inse att du blivit en elektroniknörd som alla andra här :-)

Själv kan jag inte slutas imponeras av Zusie. Det är fantastiskt kul med människor som har en udda hobby och som inte tvekar utan kör på och förverkligar projekten!
Hur trist vore inte världen om alla satt hemma och glodde på tv-såpor hela kvällarna.
Användarvisningsbild
nablaman
Kontakt:

Inlägg av nablaman »

:)

En bit kan lagras i ett relä. Om du kopplar samman mittkontakten med spolen och använder NO-kontakten som hold-linje, så
har man en enkel minnescell. Håll hold hög och pulsa önskad 0 eller 1 på spolen, så kommer relän latcha detta värde.
Rensa biten genom att ta hold låg.

Sen behöver du några relän per byte för att synka mot bussar och lite timinglogik och annat.

Fast inte ens jag är knäpp nog att bygga RAM med relän, det har jag ett chip till :)
Dessutom skulle det vara fantastiskt repetitivt att bygga ett RAM med relän :)

Zuse Z3 hade 64 st 22-bitars RAM. Minnet kan ses i den partiellt skymda panelen på http://privat.swol.de/svenbandel/Z3.jpg
Notera att där är massor massor med små relän :)
MTq

Inlägg av MTq »

MTq: Reläpanel i lok säger du? Låter trevligt! Bild? :) Kanske lok e en bra källa till beg relän? :humm: :)

I alla lok och personvagnar bygda fram till 80/90 talet innan datorn var uppfunnen krylar det av relän i.
Ska se om jag kan fixa fram en bild men jobbar inte med lok längre så kan bli svårt, jobbar numera bara med personvagnar och dom har inte riktigt lika rolig uppsättning relän även om det finns många i dem med.
janaf
EF Sponsor

Inlägg av janaf »

nablaman skrev:Fast inte ens jag är knäpp nog att bygga RAM med relän, det har jag ett chip till
Va? Han fuskar!? :lol:
janaf skrev:Hur många reläer behövs för ett 64 byte RAM minne?
Har jag rätt i att det sulle behövas minst:
- 1+2+4+8+16+32 st tvåvägs för adressering = 63 st
- 8 reläer per byte för själva minnet = 8x64 = 512 st
- 8 reläer eller ett 8-poligt per byte för att adresseringen ska öpna accessen till just dom 8 byten = 64st 8-poliga, 256 tvåpoliga eller 512 enpoliga

Dvs för 64 byte, med 2 poliga för access: 63 + 512 + 256 = 831 st reläer :)
Användarvisningsbild
nablaman
Kontakt:

Inlägg av nablaman »

MTq: Intressant, där ser man! Bild vore kul! :)

janaf: I stort sett korrekt, fast det behövs några extra per byte för att hantera skrivningar korrekt.
Det är groteska propagation delays med relän, och dessutom har olika exemplar vansinnigt varierande hastighet, och det måste man ta hänsyn till lite.
Jag löser det (i mina register, som bygger på samma princip som RAM) genom att vid skrivning till en byte så släpper jag först hold, och sen har jag först ett relä som drar då alla bits har nollat. Detta relä styr ett annat relä som åter drar hold hög samt öppnar för data in till reläna. Så det ger ju 128 extra relän...
959 totalt då. :D
Användarvisningsbild
nablaman
Kontakt:

Inlägg av nablaman »

janaf: Konrad Zuses son håller på att bygga en ny Z3-kopia, och på bilderna på http://z3-computer.de/ ser du tydligt hur han byggt minnet, med den trädformade adressavkodningen överst och sen en jäkla hög bit-relän. :)
janaf
EF Sponsor

Inlägg av janaf »

Hur många operationer i sekunden kommer den upp i, typ? Ett par?
Användarvisningsbild
nablaman
Kontakt:

Inlägg av nablaman »

Klocka på ca 5-6 Hz. Det är ju då mikroinstruktioner, så det blir någon "assembler"-instruktion per sekund ungefär.
Videon som heter "stack test at extreme speed" på min youtube-kanal visar maskinen i snabbast möjliga hastighet, vid högre hastigheter biter maskinen sig själv i svansen - saker hinner inte propagera genom alla reläer innan nästa klockpuls kommer.
Användarvisningsbild
Generator

Inlägg av Generator »

Första gången jag skriver i denna tråd och nu kan jag bara säga en sak, vilket fantastiskt verk! Datorer har alltid fascinerat mig och att vissa personer bygger egna är lite häftigt, av reläer också! :bravo:

Jag kanske hoppar in i tråden nu mot slutet men en sak är säker och det är att jag ska följa förloppet in i det sista. :waving:
Användarvisningsbild
nablaman
Kontakt:

Inlägg av nablaman »

Hej och välkommen och tackar för intresset! :waving: :)
Användarvisningsbild
nablaman
Kontakt:

Inlägg av nablaman »

Ny, väldigt lång och kul ( :?:) film uppladdad på youtube! 8)

http://www.youtube.com/watch?v=-ReqdyCxZ9I
Skriv svar