Jula borr/fräs som CNC ??

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
swetrekki

Inlägg av swetrekki »

Tackar tackar,
Nu har jag iallafall hämtat en "liten" trälåda. har inte packat upp den ännu, officeielt är det min julklapp till mig själv, inofficielt så har jag inte plats för den någonstans ännu, flyttar till ett radhus i februari så då blir det mer plats att meka med den.

Självklart kommer jag att visa upp mina tafatta försök för omvärlden ;)

// Claes
swetrekki

gegga!

Inlägg av swetrekki »

Nu när Julafton har varit så har jag packat upp min julklapp...
Hört att fotogen skall vara rätt bra men är det någon som använt något annat för att gå bort all röd packnings fett som borrfräsen är inkletad i?

// Claes
Användarvisningsbild
gOry
Kontakt:

Inlägg av gOry »

CRC quickleen/bräkleen brukar vara ganska effektiv mot fetter men kanske är lie onödigt starka i detta fall, vanlig avfettning?
pinussen

Inlägg av pinussen »

WD-40 funkade fint för mig.
Användarvisningsbild
Maxx

Inlägg av Maxx »

Hej, jag är ny på detta forum. Blev mycket imponerad av denna konvertering! Har en likadan fräsmaskin... :D Håller som bäst på att studera ämnet, får säkert anledning att återkomma i denna tråd! :) /M
swetrekki

Do'h

Inlägg av swetrekki »

av någon besynnerlig anledning så föll det mig aldrig in att AV-FETT-nignsmedel kunnde vara ett alternativ...

hoppas att min hjärna funkar lite bättre efter nyår :oops:

Nu är iallafall fräsen fri från det mesta av transportfettet och luktar iallafall bättre :) Y-axeln har ett fruktansvärt glapp dock så det måste åtgärdas :(
X-axeln verkar funka rätt ok iallafall, så det är väl alltid nått att glädja sig åt. :)
Användarvisningsbild
lilluffe

Inlägg av lilluffe »

Hej Allihopa
God fortsättning

Har haft alldeles för mycket att göra nu så det har inte blivit så mycket tid över för fräsen.

Gratulerar till era inköp av maskiner.
Hoppas vi kan hjälpas åt att lösa alla problem som dyker upp (för det gör det).

swetrekki

Om du på ett enkelt sätt vill få ner spelen på axlarna (Jag förstår att du vill väl ha igång maskinen så fort som möjligt för att testa, ELLER ??) :)
är det lättaste att slå ur en sprint på x och y-axelns vev, gänga och ersätta den med stoppskruvar istället.
Nu kan du dra åt muttern tills du får lagom spel och låsa fast veven med låsskruvarna.

Som jag har gjort på bilden.
y-axel2.jpg
Skickar med en liten bild på skruvstycket som jag har fixat till med lite kemisk metall från Biltema. Ska bara fräsa ner ytan lite.
Det blir iallafall hårdare än vanligt spackel.
kem_m_skruvstycke.jpg
En bild till på några ställ till mina fräsar som jag borrat och fräst med Mach3.
frsstll.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av lilluffe 29 september 2013, 00:01:13, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Maxx

Inlägg av Maxx »

Blir intressant att se "kemiskmetall" efter planingen! Innehåller den armering? Har själv använt glasfiberspackel, till lite av varje! den tål bearbetning ganska bra!

Har du låst fräshuvudet vid röret på något sätt? Upptäckte att det gärna vill röra sig. Läste i tråden om att cementfylla röret, jag skall nog testa det! :) /M
Användarvisningsbild
lilluffe

Inlägg av lilluffe »

Kemisk metall innehåller tydligen metallspån och polyesterbas, det blir iallafall hårt så det räcker .
Det var väldigt hårt att slipa med slippapper, till och med hårt att fila i.

Här kommer lite bilder på skruvstycket efter planing och lite finslipning (Har ej fasat kanterna än på bilden).
skruvstycke_kemmetal3.jpg
skruvstycke_kemmetal1.jpg

Jag har inte haft några problem med att fräshuvudet rört sig än.
Vart rör det sig, låsningen uppe eller vid foten.

Cementfylla ska jag nog med göra, det måste nog ta bort lite av vibrationerna också.
Men jag lägger som sagt var in ett eller två elrör i gjutningen för att kunna dra kablar till stegmotor och switchar, så att man slipper ha utvändiga kablar.

Uffe
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av lilluffe 29 september 2013, 00:03:34, redigerad totalt 1 gång.
swetrekki

Inlägg av swetrekki »

tack för tipset, jag får ta och pröva det, för som det är nu så kan jag vrida ratten förbi 3 sträck innan den biter.

lustigt nog så är den andra axeln kanon bra (än så länge) men i slutändan så får det nog bli som du gjorde när du bytte ut skruvarna helt och hållet...

// Claes
swetrekki

Re: Jula borr/fräs som CNC ??

Inlägg av swetrekki »

Ojoj, det funka ju så sett att det tog bort glappet, men dom där skruvarna måste vara fruktansvärt ojämna, för det går ju inte "smidigt" nu, får ta i som en tjur för att använda den och så kärvar den här och där på skruven. neee det blir till att pinna bort till mölndal och köpa nya skruvar och muttrar...

det verkar även som det är lite obalans i antingen motorn, eller mer troligtvis axeln. något som nya lager fixar eller har jag missat?
jag antar att jag borde skaffa en mätklocka och sätta in en axel i chucken och testa innan jag börjar riva allt ;)

// Claes
Användarvisningsbild
lilluffe

Inlägg av lilluffe »

Du har inte dragit åt muttern för mycket så det går för trögt, prova att släppa lite i taget och kolla spelet.

Obalansen i drivningen kan också bero på att remhjulen inte ligger i linje med varandra
plus att remspänningen inte är den rätta.
Jag fick fila upp hålen på fästplattan till elmotorn för att jag skulle få hjulen att ligga i linje.

Uffe
sm7tjc

Inlägg av sm7tjc »

Trots att jag har svårt att få ut tummarna så plockade jag i alla fall ihop X-axeln med dubbla muttrar idag.
Det var ju väldigt mycket glapp i den förut, men nu verkar den riktigt bra. Inga tendenser till att nypa någonstans.
Antagligen har jag haft tur och fått ett exemplar med trapetsskruvar som tillverkats den dagen de fått nyskärpta verktyg :lol:
Y-axeln var ju ganska bra från början, så den blir nog perfekt när jag väl fått dit den extra muttern.
Stegmotorer, remmar och remhjul finns här så det börjar bli svårt att hitta ursäkter för att inte sätta fart.
Remhjulen hittade jag billigt på ebay. De stora hjulen är tillverkade av plast, men verkar vara väldig stabila. Jag skall svarva till stålnav till dom så att det går att fästa dom ordentligt på axeln.
Användarvisningsbild
lilluffe

Inlägg av lilluffe »

Har du inga bilder att visa eller kommer du att lägga upp en egen tråd så småningom.
Remhjulen vad fick du ge för dom.
Användarvisningsbild
POS
Kontakt:

Inlägg av POS »

Egen tråd? Lilluffe, du har ju skapat EF:s officiella "Julafräs som cnc" tråd! :D
Skriv svar