Fagges CNC-bygge...
Tjena!.
Nu ska en ny nöt knäckas!.
Jag har lekt lite med att fräsa frontpaneler i Alu & för att det ska bli bra så måste jag kyla med T-Röd. Men det är lite drygt att stå med en spray flaska & dutta när allt annat är automatiserat!.
I Nedis hittade jag en tömnings pump för tvättmaskiner, som jag köppte på vinst eller förlust (100:- ) & den funkar fint, men alldeles förbra. Motorn är på 100W & jag har för mig att den pumpade runt 20-40L/min, Åj av dyrt det blir med T-sprit
Men som tur är så är det en ös pump som inte ger nått vidare tryck, så när jag satte dit en nippel från en vanlig sprayflaska så blev det en liten tunn stråle på ca 50cm & pump kapaciteten sjönk till mindre än 0,5L/min.
Men strålen är förlång & det hade räckt att det kom en pust kanske varannan sek.
Så frågan är hur ska man lösa det?.
Kan man varvtalsreglera en sådan motor? (220V)
Skulle man kunna ha någon elektrisk ventil för å puttsa ut strålarna, & i så fall, får man samma tryck hela tiden, eller kommer trycket att sjunka stegvis precis efter man strypt ventilen?, man vill ju inte att skiten ska drittla på fel ställe!.
Någon som har nått annat förslag, på hur man skulle kunna lösa det?.

Nu ska en ny nöt knäckas!.
Jag har lekt lite med att fräsa frontpaneler i Alu & för att det ska bli bra så måste jag kyla med T-Röd. Men det är lite drygt att stå med en spray flaska & dutta när allt annat är automatiserat!.
I Nedis hittade jag en tömnings pump för tvättmaskiner, som jag köppte på vinst eller förlust (100:- ) & den funkar fint, men alldeles förbra. Motorn är på 100W & jag har för mig att den pumpade runt 20-40L/min, Åj av dyrt det blir med T-sprit
Men som tur är så är det en ös pump som inte ger nått vidare tryck, så när jag satte dit en nippel från en vanlig sprayflaska så blev det en liten tunn stråle på ca 50cm & pump kapaciteten sjönk till mindre än 0,5L/min.
Men strålen är förlång & det hade räckt att det kom en pust kanske varannan sek.
Så frågan är hur ska man lösa det?.
Kan man varvtalsreglera en sådan motor? (220V)
Skulle man kunna ha någon elektrisk ventil för å puttsa ut strålarna, & i så fall, får man samma tryck hela tiden, eller kommer trycket att sjunka stegvis precis efter man strypt ventilen?, man vill ju inte att skiten ska drittla på fel ställe!.
Någon som har nått annat förslag, på hur man skulle kunna lösa det?.

Låter inte som det äe den optimala pumpen. Men det bör inte vara problem att regelera den, som en vanlig AC-motor gissar jag.
Sen skulle jag byta munstycket till ett som var mindre och kanske även sprayade lite mer, eller vill man ha en väldigt samlad stråle?
En sak till, varför återannvänder du inte t-spriten?
Sen skulle jag byta munstycket till ett som var mindre och kanske även sprayade lite mer, eller vill man ha en väldigt samlad stråle?
En sak till, varför återannvänder du inte t-spriten?
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Kylmedel !
Sluta använda T-dojja och kör med TILIA istället, finns att beställa hos välsorterade järnhandlare. En naturprodukt spädes 1:25 och funkar KANON! Luktar inte och är INTE brandfarligt heller. Använder Tilia till fräsning och svarvning. Bara att filtrera bort spånorna och återanvända.
Bengt
Bengt
Vad är TILIA???, låter som nått svammel man kan höra på lördagskvällar
Problemet är ju att jag har inga avrinningsrännor eller något annat som kan samla ihopa vätskan, därför är T-sprit optimalt i och med att den dunstar snabbt & suger veck värmen från fräsen & inget kladd!.
Ingen som har någon aning om var man kan hitta små elektriska ventiler?.

Problemet är ju att jag har inga avrinningsrännor eller något annat som kan samla ihopa vätskan, därför är T-sprit optimalt i och med att den dunstar snabbt & suger veck värmen från fräsen & inget kladd!.
Ingen som har någon aning om var man kan hitta små elektriska ventiler?.
Senast redigerad av Fagge 25 april 2005, 10:26:41, redigerad totalt 1 gång.
Den lilla kunskapen jag fått rent praktiskt av dessa motortyper är att dom inte sär speciellt lätta att styra., speciellt när dom är så här stora. Den kretsen jag använde som var i forma av ett dimmer schema var att dom blir svaga när hastigheten minskas och är svårstyrda, iallafall då med fasvinkelstyrning som jag provade på en lite mindre variant. Annars så kan det kanske fungera om du sätter en effektresistor i serie. Dessa pumpar är inte heller självsugande, men när det väl kommer vatten i dom så blir dom lite smått.
- bengt-re
- EF Sponsor
- Kontakt:
Frågan var uppe i en annan tråd
Det är en skärmpolmotor du har.. Enda vettiga sättet att reglera den är att bromsa ner den.... Gör som någon skrev, ta en spolarvätskepump - de är billiga, lätta att styra och ger både tryck och flöde. Vanlig likströmsmotor i den som du kan styra enkelt med PWM - eller om du är lat köper ett regulator för modellflyg som tål 12 V så kan du stryra pumpen direkt med uP utan att behöva bygga någon kraftelektronik själv.
En spolarpump och dito munstycke och backventil är helt klart lättast. Backventilen till spolaren (Volvo kallar det tryckventil) vill ha lite tryck innan den öppnar, så strålen kommer med full kraft direkt och inte som en liten båge nere på huven.
Men om spriten ska avdunsta och inte återanvändas skulle jag vilja ha något som går att reglera mer exakt, en magnetventil. Har du möjlighet att PWM-styra en sån från programmet så kan du få precis så mycket som behövs.
En insprutare comes to mind, men den behöver komma ganska nära verktyget så inte spånsugen tar allt. Lite svår att koppla in med, de brukar vara inspända med o-ringar, ingen gängad koppling.
Någon form av tryckbehållare vore fint i så fall. Tänk avfettningsspruta på biltvätten, fyll i T-röd och tryckluft så är det klart. Finns med inbyggd handpump eller kör med en sån där minikompressor som kopplas till cigarettuttaget.
Men om spriten ska avdunsta och inte återanvändas skulle jag vilja ha något som går att reglera mer exakt, en magnetventil. Har du möjlighet att PWM-styra en sån från programmet så kan du få precis så mycket som behövs.
En insprutare comes to mind, men den behöver komma ganska nära verktyget så inte spånsugen tar allt. Lite svår att koppla in med, de brukar vara inspända med o-ringar, ingen gängad koppling.
Någon form av tryckbehållare vore fint i så fall. Tänk avfettningsspruta på biltvätten, fyll i T-röd och tryckluft så är det klart. Finns med inbyggd handpump eller kör med en sån där minikompressor som kopplas till cigarettuttaget.
Det där med att styra strålen...
Skulle man inte kunna använda sig av en förgrening på röret som T-röd pumpas ut genom?
Om man förgrenar den till en tjock slang tillbaka till T-röd behållaren och en tun slang till fräsen så skulle man kanske kunna styra trycket genom att på något sätt strypa tillbakaflödet genom den tjocka slangen..
Om den tjocka slangen e helt öppen är min tanke att trycket ska gå ut där sitället för att spruta på metallen.
Styrningen på den tjocka slangen hade kansek kunat vara en sån där ventil som man vridet ett kvarts varv på för att öppna/stänga och sätta ihop det med ett servo.
Skulle man inte kunna använda sig av en förgrening på röret som T-röd pumpas ut genom?
Om man förgrenar den till en tjock slang tillbaka till T-röd behållaren och en tun slang till fräsen så skulle man kanske kunna styra trycket genom att på något sätt strypa tillbakaflödet genom den tjocka slangen..
Om den tjocka slangen e helt öppen är min tanke att trycket ska gå ut där sitället för att spruta på metallen.
Styrningen på den tjocka slangen hade kansek kunat vara en sån där ventil som man vridet ett kvarts varv på för att öppna/stänga och sätta ihop det med ett servo.